Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Jag tycker inte om tjafset med att frulle inte ingår på hotellet är relevant. Dom har högsta status på hotell och får tillgång till lounge med allt vad vi alla vet ingår. Sedan har vi alla sett hur det bärs mat längst fram, tror inte traktamente reduceras för det eller så har de ingen kostnad för mat.

Jag tycker det är viktigt att en pilot har en marknadsmässig lön men jag tror de har många dolda förmåner som oss andra som reser frekvent.

Vet inte om denna artikel varit uppe....men den beskriver nog problemet rätt bra.
Dette er arbeidshverdagen SAS-pilotene kaller «uverdig» - SAS - Børs og Finans - E24

Jag vet inte vad du syftar på i texten, men jag ser i alla fall två saker som beskriver problemet.

Det ena gäller schemaläggningen och det har jag sagt i ett tidigare inlägg att jag kan förstå att man vill uppnå en förändring.

Det andra jag ser i texten är att piloten refererar till ett avtal som funnits i 70 år och det vill SAS säga upp, vilket han inte verkar ha någon förståelse för. Ett 70 år gammalt avtal.... nja... här ser jag väl också lite grann av problemet.

Man bör väl inse att samhället har förändrats mycket på 70 år. Det borde vara en självklarhet för alla att detta ska sägas upp och omförhandlas, och få en rejäl genomlysning. Det borde säkert ha sagts upp redan för 30 år sedan.

Detta svider rejält i kassan hos SAS för varje dag som går. Tror ni att en eventuell konkurs kan bli aktuell och hur länge orkar SAS ens att hålla ut?

Jag vet inte vad du syftar på i texten, men jag ser i alla fall två saker som beskriver problemet.

Det ena gäller schemaläggningen och det har jag sagt i ett tidigare inlägg att jag kan förstå att man vill uppnå en förändring.

Det andra jag ser i texten är att piloten refererar till ett avtal som funnits i 70 år och det vill SAS säga upp, vilket han inte verkar ha någon förståelse för. Ett 70 år gammalt avtal.... nja... här ser jag väl också lite grann av problemet.

Man bör väl inse att samhället har förändrats mycket på 70 år. Det borde vara en självklarhet för alla att detta ska sägas upp och omförhandlas, och få en rejäl genomlysning. Det borde säkert ha sagts upp redan för 30 år sedan.
Bra att du uppmärksammade det och det är precis det som jag tycker att piloterna MÅSTE ändra på om de vill få igenom ett bra avtal.
Avtalat är ett liknande de 3-2-2 avtal som fanns för många år sedan.

Jag tycker inte om tjafset med att frulle inte ingår på hotellet är relevant. Dom har högsta status på hotell och får tillgång till lounge med allt vad vi alla vet ingår. Sedan har vi alla sett hur det bärs mat längst fram, tror inte traktamente reduceras för det eller så har de ingen kostnad för mat.

Jag tycker det är viktigt att en pilot har en marknadsmässig lön men jag tror de har många dolda förmåner som oss andra som reser frekvent.

Flygande får ytterst sällan hotellstatus eftersom hotellavtalen är så kraftigt rabatterade. Vilket innebär att att de inte har någon tillgång till eventuella lounger och dylikt. Inom Sverige finns det väl inte heller speciellt många lounger på hotellen?

Maten de får äts ju ombord för att de inte har möjlighet att sätta sig på någon restaurang när de jobbar. Har pratat några flygande och, tro mig, de vill helst inte äta maten de får ombord utan de vill mer än gärna äta något annat. Så skulle inte tro att den maten är speciellt god och lockande.

Flygande har inte speciellt dolda förmåner egentligen. Absolut, billigare flygbiljetter när de själva reser. Men i tjänsten så har de inte det. Inga poäng på varken flyg när de åker som passagerare eller på hotellen de sover på - är två exempel.

Detta svider rejält i kassan hos SAS för varje dag som går. Tror ni att en eventuell konkurs kan bli aktuell och hur länge orkar SAS ens att hålla ut?

Antagligen ett tag till. Gick ju ”bra” 2016.

Ge piloterna vettiga scheman så sluter strejken direkt, jag lovar. Och sluta ljug om löner i massmedia. Tips bara.

Jag tror inte att man ljuger om lönerna. Ingen annan har ju visar något annat? SAS pratar medellön, facket pratar ingångslön. Hade varit spännande att se vad facket ser som medellön för att på något sätt kunna jämföra.

Maten de får äts ju ombord för att de inte har möjlighet att sätta sig på någon restaurang när de jobbar. Har pratat några flygande och, tro mig, de vill helst inte äta maten de får ombord utan de vill mer än gärna äta något annat. Så skulle inte tro att den maten är speciellt god och lockande.
Håller ju med men oftast är det ju samma mat som vi som pax serveras. Varför skulle den duga till oss men inte till dem kan man ju då undra :)
Sen har jag ju sett piloter som går ombord sina plan med en påse från Max, McD etc. när de tröttnat (de oxå).

När tror ni SAS börjar ställa söndagens flygningar? Parterna verkar ju inte ens sitta och förhandla.

Känns ju som detta kommer börja ske imorgon... Jag ska till EWR på söndag för möten på måndag och min resebyrå har redan lagt en separat bokning med Lufthansa via MUC på söndag. Inte skitkul att åka 0600 istället för 12.55 men kommer fram åtminstone.

....håller fortfarande tummarna för ett smärre mirakel. :)

Håller ju med men oftast är det ju samma mat som vi som pax serveras. Varför skulle den duga till oss men inte till dem kan man ju då undra :)
Sen har jag ju sett piloter som går ombord sina plan med en påse från Max, McD etc. när de tröttnat (de oxå).

Nej, det är inte samma mat som för oss. På långlinjerna kan de säkert få mat som serverats för passagerarna om de vill äta samtidigt, annars finns det mat för besättningen. På kortlinjerna finns ju inte varmmat för oss (förutom längre charterflygningar) och då får de ju egen varmmat.

Du får tänka på att du inte äter samma mat lika ofta som flygplansbesättningarna. Du har, med stor sannolikhet, större valmöjlighet att äta olika alternativ på ditt jobb. På flygen finns ju inte microvågsugnar eller någon egentlig möjlighet att värma mat - är rätt så reglerat vad som får värmas i ugnarna på planen. Är man borta på hotell kan det ju vara svårt att ha med sig kalla måltider i matlådor som ska hålla sig i flera dagar.

Toppen