Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

SweCow

Medlem
1h55m var ett dåligt exempel av mig i det här fallet. Det vi diskuterar är ju egentligen i relation till @SweCow's fall och om han landade 2213 och skulle ha landat 1915 så är det ju en försening på strax under 3h, så det borde utgå ersättning och den borde inte vara halverad eftersom förseningen överstiger 2h och det är (jag har inte dubbelkollat, men jag utgår från att det är så) en typ 1 flight.

Det va en typ 1 Flight, och den blev tillslut nästan 4h försenad jfm ursprungsbokningen och heller inget från SAS om mat el dyl på Gardemoen, så det blir till att skicka in om ersättning.
 

WTP

Medlem
Nu är det min tur att fajtas med Ving och/eller Thomas Cook. Resan till Thailand (flyg +hotell) köptes via Ving med AMEX. På vägen hem var vi försenade med 15 timmar "pga tidigare oljelukt i kabinen" som de skrev i SMS. Kärran som skulle ta oss till GOT var tvungen att hämta stockholmare de det var "deras" kärra som det blev fel på och de väntade 24 timmar innan de åkte hem med "vår" kärra.

Försökte hitta i djungeln här men det är inte lätt att hitta svar på följande frågor:
Ska jag kontakta Ving och/eller Thomas Cook?
Ska jag försöka själv eller lämna direkt till tex. forsenad.se?
Ngt mer jag ska tänka på?

Jag är absolut inte intresserad i ngn "voucher-ersättning"!

Tack på förhand.
 

Agö

Medlem

WTP

Medlem
Tack @Agö

Har precis fått följande från Ving
Hej WTP,

Vi vill önska dig välkommen hem från Thailand och samtidigt beklaga förseningen på flygnummer DK2573. Det är alltid tråkigt när våra resenärer råkar ut för en flygändring och vi har förståelse för om resan blev besvärlig.

Flyget landade på Landvetter kl. 12:44 (4 mars 2018) och förseningen blev totalt 14 timmar och 49 minuter. Flygningen blev försenad på grund av att oljelukt läckt in via flygets luftkonditioneringssystem.

Vi som researrangör ersätter enligt branschens praxis inte för förseningar på hemresan. Om du har en rese- eller kortförsäkring rekommenderar vi dig att ta kontakt med försäkringsbolaget för att höra om det erbjuder ersättning vid flygförseningar på hemresan. Vid kontakt med försäkringsbolaget behöver du i regel ett underlag, och du kan använda det här brevet som ett intyg på förseningen.

Har du däremot merkostnader till följd av förseningen, som inte täcks av eventuell reseförsäkring, är du välkommen att skicka in en specifikation på dessa tillsammans med kvitton till oss via mejladressen kundservice@ving.se eller per post. Postadressen är Ving Kundservice, 105 20 Stockholm. Kom ihåg att skicka med bokningsnummer, samt clearing- och kontonummer, så ser vi över om vi kan ersätta dina anspråk. Om du har synpunkter på hur flygförseningen hanterades vill vi gärna veta det, och du är välkommen att skicka in dessa till samma adresser.

Trots att hemresan blev försenad hoppas vi att du fick med dig flera goda minnen från Thailand.

Med vänlig hälsning
Ving
 
Tack @Agö

Har precis fått följande från Ving
Hej WTP,

Vi vill önska dig välkommen hem från Thailand och samtidigt beklaga förseningen på flygnummer DK2573. Det är alltid tråkigt när våra resenärer råkar ut för en flygändring och vi har förståelse för om resan blev besvärlig.

Flyget landade på Landvetter kl. 12:44 (4 mars 2018) och förseningen blev totalt 14 timmar och 49 minuter. Flygningen blev försenad på grund av att oljelukt läckt in via flygets luftkonditioneringssystem.

Vi som researrangör ersätter enligt branschens praxis inte för förseningar på hemresan. Om du har en rese- eller kortförsäkring rekommenderar vi dig att ta kontakt med försäkringsbolaget för att höra om det erbjuder ersättning vid flygförseningar på hemresan. Vid kontakt med försäkringsbolaget behöver du i regel ett underlag, och du kan använda det här brevet som ett intyg på förseningen.

Har du däremot merkostnader till följd av förseningen, som inte täcks av eventuell reseförsäkring, är du välkommen att skicka in en specifikation på dessa tillsammans med kvitton till oss via mejladressen kundservice@ving.se eller per post. Postadressen är Ving Kundservice, 105 20 Stockholm. Kom ihåg att skicka med bokningsnummer, samt clearing- och kontonummer, så ser vi över om vi kan ersätta dina anspråk. Om du har synpunkter på hur flygförseningen hanterades vill vi gärna veta det, och du är välkommen att skicka in dessa till samma adresser.

Trots att hemresan blev försenad hoppas vi att du fick med dig flera goda minnen från Thailand.

Med vänlig hälsning
Ving
Som vanligt är det skitsnack. Skriv till dem att du även hemställer om dröjsmålsränta enligt §6 räntelagen, och att nästa instans blir antingen domstol eller Allmänna Reklamationsnämnden om de fortsätter underlåta att följa lagstiftningen.
 
Toppen