Vad jag läst mig till, ja. Vid ett inställt flyg, och om det är av type 1 flight, dvs under 1500kmJag är förvirrad, blir den halverad OM det hade varit under två timmar eller inte?
Vad jag läst mig till, ja. Vid ett inställt flyg, och om det är av type 1 flight, dvs under 1500kmJag är förvirrad, blir den halverad OM det hade varit under två timmar eller inte?
Vad jag läst mig till, ja. Vid ett inställt flyg, och om det är av type 1 flight, dvs under 1500kmJag är förvirrad, blir den halverad OM det hade varit under två timmar eller inte?
Det är ju där det är ett konstigt randfall. Under 2h försening ger ingen kompensation alls.Jag är förvirrad, blir den halverad OM det hade varit under två timmar eller inte?
1h55m var ett dåligt exempel av mig i det här fallet. Det vi diskuterar är ju egentligen i relation till @SweCow's fall och om han landade 2213 och skulle ha landat 1915 så är det ju en försening på strax under 3h, så det borde utgå ersättning och den borde inte vara halverad eftersom förseningen överstiger 2h och det är (jag har inte dubbelkollat, men jag utgår från att det är så) en typ 1 flight.
Det finns ett fall när du får ersättning och det är om det nya flyget går tidigare än en timme tidigare än ursprungliga flyget.Det är ju där det är ett konstigt randfall. Under 2h försening ger ingen kompensation alls.
Alltid flygbolaget om grund för ersättning är 261/2004.Ska jag kontakta Ving och/eller Thomas Cook?
Försök först själv.Ska jag försöka själv eller lämna direkt till tex. forsenad.se?
Håll dig kort till saken (=ingen uppsats) och skriv att tekniska fel inte är ersättningsgrundande samt att du emotser skyndsam handläggning.Ngt mer jag ska tänka på?
Som vanligt är det skitsnack. Skriv till dem att du även hemställer om dröjsmålsränta enligt §6 räntelagen, och att nästa instans blir antingen domstol eller Allmänna Reklamationsnämnden om de fortsätter underlåta att följa lagstiftningen.Tack @Agö
Har precis fått följande från Ving
Hej WTP,
Vi vill önska dig välkommen hem från Thailand och samtidigt beklaga förseningen på flygnummer DK2573. Det är alltid tråkigt när våra resenärer råkar ut för en flygändring och vi har förståelse för om resan blev besvärlig.
Flyget landade på Landvetter kl. 12:44 (4 mars 2018) och förseningen blev totalt 14 timmar och 49 minuter. Flygningen blev försenad på grund av att oljelukt läckt in via flygets luftkonditioneringssystem.
Vi som researrangör ersätter enligt branschens praxis inte för förseningar på hemresan. Om du har en rese- eller kortförsäkring rekommenderar vi dig att ta kontakt med försäkringsbolaget för att höra om det erbjuder ersättning vid flygförseningar på hemresan. Vid kontakt med försäkringsbolaget behöver du i regel ett underlag, och du kan använda det här brevet som ett intyg på förseningen.
Har du däremot merkostnader till följd av förseningen, som inte täcks av eventuell reseförsäkring, är du välkommen att skicka in en specifikation på dessa tillsammans med kvitton till oss via mejladressen kundservice@ving.se eller per post. Postadressen är Ving Kundservice, 105 20 Stockholm. Kom ihåg att skicka med bokningsnummer, samt clearing- och kontonummer, så ser vi över om vi kan ersätta dina anspråk. Om du har synpunkter på hur flygförseningen hanterades vill vi gärna veta det, och du är välkommen att skicka in dessa till samma adresser.
Trots att hemresan blev försenad hoppas vi att du fick med dig flera goda minnen från Thailand.
Med vänlig hälsning
Ving