Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Hej kamrater!
Sitter just nu på ett hotell rum i Las Palmas efter att våran flight med SAS till Stockholm blivit framförflyttad till 07:00 imorgon. Ursprungligen flight SK1820.

Inkommande flight från Stockholm som skulle ta oss hem, flight SK1819, divert till Lansarote efter att först ha flugit lite lätt in mot Las Palmas.

Representant på Las Palmas medelar att det beror på vädret, +20 grader och mulet.

Följde allt på flygradar, Teneriffa hade dåligt väder, och många flyg valde att flyga till just Las. Palmas för att det var bättre möjligheter att landa här. Det vart lite kö i luften, Norwegian från Stockholm m.fl låg i Hold ca 30 minuter och landade sedan på Las Palmas.

Flighten SK1819 lyfte från lansarote efter ca 1 timma och landade på Las Palmas, antar att deras arbetstid är problemet, och har inget med vädret att göra.

Fråga: har jag möjlighet till ersättning 400eur och i detta fallet x5 då jag reser med familjen?

Hej kamrater!
Sitter just nu på ett hotell rum i Las Palmas efter att våran flight med SAS till Stockholm blivit framförflyttad till 07:00 imorgon. Ursprungligen flight SK1820.

Inkommande flight från Stockholm som skulle ta oss hem, flight SK1819, divert till Lansarote efter att först ha flugit lite lätt in mot Las Palmas.

Representant på Las Palmas medelar att det beror på vädret, +20 grader och mulet.

Följde allt på flygradar, Teneriffa hade dåligt väder, och många flyg valde att flyga till just Las. Palmas för att det var bättre möjligheter att landa här. Det vart lite kö i luften, Norwegian från Stockholm m.fl låg i Hold ca 30 minuter och landade sedan på Las Palmas.

Flighten SK1819 lyfte från lansarote efter ca 1 timma och landade på Las Palmas, antar att deras arbetstid är problemet, och har inget med vädret att göra.

Fråga: har jag möjlighet till ersättning 400eur och i detta fallet x5 då jag reser med familjen?
Låter helt klart som detta var utanför SAS kontroll då de troligtvis inte tilläts landa i Las Palmas. Hur SAS skulle kunna undvika detta har jag svårt att se. Sen finns det väl detta med att en tidigare flight inte spelar roll för nästkommande flight, men jag skulle gissa på att vill du ha detta prövat så måste du hela vägen till domstol då det är helt utanför SAS kontroll.
Klart de kunde haft ett reservplan eller en reservbesättning stationerad på Las Palmas men det är inget som jag anser är rimligt.

Hej, svaret finns säkert nånstans i tråden, men iom att den är 338 sidor lång orkar jag inte riktigt läsa alla sidor..

Är det landningstid enligt tidtabell dom går efter eller verklig?

Tänker att om man är ombokad till ett plan som ska landa 3h 10 minuter (22:25) efter ordinarie flight landning som är 1915, men dom kör in tid och landar redan 22:13 är det kört att få ersättning då?
Är SK1484 som är inställt ikväll från Oslo och är ombokade till 1488.

Hej, svaret finns säkert nånstans i tråden, men iom att den är 338 sidor lång orkar jag inte riktigt läsa alla sidor..

Tänker att om man är ombokad till ett plan som ska landa 3h 10 minuter (22:25) efter ordinarie flight landning som är 1915, men dom kör in tid och landar redan 22:13 är det kört att få ersättning då?

Det är tiden när första flygplansdörren öppnas som gäller.

Relaterad fundering; Hur är det med bussgate? Öppnad flygplansdörr eller öppnad bussdörr?
Jag kan inte komma på att jag sett något avgörande i den frågan...

Fritt ur minnet vill jag minnas att domstolen sagt att det ska räknas från när passagerare har möjlighet att gå av planet, dvs när flygplansdörren öppnas. Men, ta det uttalandet med en liten nypa salt.

• Gilla
Reactions: ekf

Vid inställd flygning är det väl två timmar som är gränsen för ersättning?

Toppen