Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Meazza

Medlem
Relaterad fundering; Hur är det med bussgate? Öppnad flygplansdörr eller öppnad bussdörr?
Jag kan inte komma på att jag sett något avgörande i den frågan...
Fritt ur minnet vill jag minnas att domstolen sagt att det ska räknas från när passagerare har möjlighet att gå av planet, dvs när flygplansdörren öppnas. Men, ta det uttalandet med en liten nypa salt.
Det stämmer bra enligt punkt 25 på CURIA - Documents

It is apparent from the foregoing considerations that Articles 2, 5 and 7 of Regulation No 261/2004 must be interpreted as meaning that the concept of ‘arrival time’, which is used to determine the length of the delay to which passengers on a flight have been subject, corresponds to the time at which at least one of the doors of the aircraft is opened, the assumption being that, at that moment, the passengers are permitted to leave the aircraft.
 

agehall

Medlem
Vänta nu, vad har jag missat här - varför skulle inte en försening på 1h55m på grund av en inställd flight ge 50% ersättning för en typ 1 flygning? Det framgår ju rätt tydligt av 7.2 i förordningen att det borde bli 50% reduktion av ersättningen.
 

anjak

Medlem
Vänta nu, vad har jag missat här - varför skulle inte en försening på 1h55m på grund av en inställd flight ge 50% ersättning för en typ 1 flygning? Det framgår ju rätt tydligt av 7.2 i förordningen att det borde bli 50% reduktion av ersättningen.
Enligt Wikipedia så borde du inte få ersättning om du är mindre än två timmar sen och lyfter inte mer än en timme tidigare än originalflyget.
  • the airline notifies the passengers less than one week prior to departure, and re-routes passengers so that they can:
    • depart no more than one hour earlier than scheduled, and
    • arrive no more than two hours later than scheduled
 

gjohansson

Medlem
Vänta nu, vad har jag missat här - varför skulle inte en försening på 1h55m på grund av en inställd flight ge 50% ersättning för en typ 1 flygning? Det framgår ju rätt tydligt av 7.2 i förordningen att det borde bli 50% reduktion av ersättningen.
Paragraf 7 gäller inte om undantagen från paragraf 5 inträffar. Det som anjak hänvisar till
 

agehall

Medlem
1h55m var ett dåligt exempel av mig i det här fallet. Det vi diskuterar är ju egentligen i relation till @SweCow's fall och om han landade 2213 och skulle ha landat 1915 så är det ju en försening på strax under 3h, så det borde utgå ersättning och den borde inte vara halverad eftersom förseningen överstiger 2h och det är (jag har inte dubbelkollat, men jag utgår från att det är så) en typ 1 flight.
 
Toppen