Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Varför inte via Turkiet eller Indien, stopover i Singapore?

Fattar inte din fråga riktigt?

För det första vill jag flyga first, så Turkiet går bort. Hoppas Tallin tar hänsyn till det när jag ringer och bokar business men inte det mest optimala rutten... Singapore-rutten hade bäst tider, därför övervägde jag den

0.18 kr/poäng (15k poäng tot)
Känner ni att det är värt för inrikes resa GOT-UME på påsk 2 vuxna, 1 barn, 1 infant?

Brukar personligen dra värdet på 0.2 kr/poäng men har ingen erfarenhet av att resa med familj på storhelger.

Något relaterat kan jag inte få SAS site att se min 2-4-1 voucher som får ned priset från 25k poäng men det är väl bara att ringa.

För det första vill jag flyga first, så Turkiet går bort. Hoppas Tallin tar hänsyn till det när jag ringer och bokar business men inte det mest optimala rutten... Singapore-rutten hade bäst tider, därför övervägde jag den
Det lär de inte göra. Det är rimlig rutt som gäller och jag har svårt att se att ARN-MLE via SIN är rimlig...

Att man vill resa First kommer de troligtvis inte ta hänsyn till och tillåta stora omvägar pga just detta.
Vill du flyga First finns möjlighet att resa med Lufthansa via mellanöstern eller India så det finns alternativ i så fall även om det inte kan bokas mer än 14 dagar i förväg.

Man får dock åka till Tokyo via sydostasien vilket är en rätt rejäl omväg även om man åker i "rätt riktning" hela tiden.
Ska du åka till Maldiverna via Singapore blir det rejäl backtracking och sådant har man varit emot tidigare

Vet inte vilken First du tänkt dig till Singapore, men du bör vara medveten om att platser med Lufthansa First dit är rätt ovanliga även om de förekommer mer frekvent vissa delar av året.

Är du låst på Maldiverna?
Om inte så kanske mauritius eller madagaskar kan va ok? De borde definitivt gå att routa via Sydafrika, vilket också ger en sjysst lång sträcka i first, om man nu ändå ska betala de pengarna. Blir dock att hoppas Luftwaffe släpper biljetter nära inpå (the famous 14 days). Du kan också fråga om Johannesburg är giltig till Male såkkart.
vill du verkligen ”säkra” first class redan nu är nog via indien enda sättet. Då LH inte släppt, swiss är oåtkomliga, Singapore också (även om routen skulle va giltig).

Alternativt sy ihop en sjysst resa i business nu, sen när LH släpper platser, se hur du ev kan ändra bokn.

Hej. Jag har en fråga till expertpanelen. Det är nog lite att skjuta sig själv i foten att ställa den här frågan till er, men försök besvara den med ett öppet sinne :).

Jag och min fru ska till Tokyo nästa höst. Vi har en voucher och 190.000 EB poäng i dagsläget. Flög nyligen i SAS Business och blev imponerad av produkten. Har ej flugit first class tidigare. Min fråga lyder; Ska vi bränna alla 190K poäng och försöka få till en resa i first till Tokyo med ett par stopp <24h på vägen dit och tillbaka samt ett par olika flygbolag? Fördelen blir att testa vår "first first" samt att vi får se lite annat än bara Japan. Nackdelen är att tiden på plats i Tokyo är mer begränsad (kanske 4-5 dagar av 9 dagar borta totalt).

Alternativet är att försöka hitta platser CPH-NRT och NRT-CPH i Sas Business. Fördelen är mer tid i Tokyo, betydligt lägre skatter (vi "sparar" kanske 6.000 kr totalt som istället kan läggas på hotell) samt nästan halva poängavbränningen (100K vs 190K). Har dragit in drygt 100K per år de senaste åren, men räknar med att kanske snarare blir ca 50-70K poäng i intjäning per år framöver. Så nog för att nyttja en voucher per år i long haul (för en person) men helt klart inte en long haul för två personer varje år. Jag tyckte SAS Business var väldigt bekvämt och bra, men det kanske skiljer mer än jag föstår mellan SAS Business och att åka första klass.. Både på marken och i luften.

Jag hade inte ställt frågan om det inte var så att SAS flyger på just Tokyo. De flesta andra destinationer i Asien är det ju *A award som gäller.

Tacksam för era inspel. Trevlig helg!

Lyfter denna igen med lite uppdaterad info. Jag lyckades för ca en månad sedan boka en 2-4-1 med SAS i september 2018 till NRT via CPH för mig och min fru. Vi har tyvärr bara business på hemresan och SAS GO på utresan.

För någon månad sedan när jag bokade fanns det i alla fall enstaka platser i business för utresa i augusti/september (dock ej på datum som passade med vår hemresa). Nu har det inte funnits en enda utresa CPH-NRT i business på flera veckor (hösten 2018).

Nu till frågan; Ska jag vara kall och vänta och hoppas på en utresa i SAS Business eller ska jag avboka resan och istället boka en helt ny resa i First med Thai via BKK? Ursprungsplanen var att åka i SAS Business eftersom SAS flyger till vår destination och istället "spara" 90.000 poäng samt 5.000 kr i skatter till nästa 2-4-1 (då till icke SAS-destination).

Som jag ser det har jag tre alternativ;

1. Behåll resan som den är och hoppas på att det dyker upp en utresa för två personer i business längre fram innan avresa.

2. Boka om utresan till ett annat Star alliance flygbolag i business (därmed kostar hela resan istället 140.000 poäng och halvhöga skatter). Till exempel TG C ARN-BKK-NRT och behålla hemresan med SAS C NRT-CPH-ARN.

3. Avboka hela resan och boka en ny resa med Thai i F; (ex. ARN-FRA-BKK-NRT-BKK-FRA-ARN). Blir isf. vår first first. Det finns fortfarande tillgänglighet men ju längre tid jag väntar desto svårare blir det att få till detta alternativ, även om vi är flexibla tidsmässigt (vi vill åka nästa höst är enda kravet).

Tycker personligen att alterntiv 2 går bort då "besparingen" jämfört med alternativ 3. blir för liten, dvs. då kan man lika gärna flyga first. Nyckelfrågan är; Vågar man vara kall och vänta och hoppas att det dyker upp två platser på en utresa med SAS i business och samtidigt se att tillgången på biljetter i F blir sämre och sämre medan man väntar. Hmm.. Vad säger ni? Tacksam för inspel.

LHR-CPH finns inte enda awardplats mellan 17 juni och 21 juli (på uniteds söksida). Bugg eller rimligt?
Eller skit bakom tangenterna?
För SAS har väl ingen blackout på sommaren?

LHR-CPH finns inte enda awardplats mellan 17 juni och 21 juli (på uniteds söksida). Bugg eller rimligt?
Eller skit bakom tangenterna?
För SAS har väl ingen blackout på sommaren?
Om du ska boka med Eurobonus-poäng och ska flyga SAS är det ju bättre att du loggar in på din SAS-sida och söker. Flygbolagen brukar släppa fler platser till det egna programmet än för utomstående.

Toppen