Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Nja, jag är inte så säker, om inkommande flyg var försenad på grund av väder eller något annat, eller att en passagerare inte kom så att allt bagage fick kontrolleras o.s.v. från avgångsorten som de inte kunde förutse så gäller inte EU261/2004. Man skall veta att det inte är så lätt att få ersättning bara för att det blir en försening.
Där är nog svårt att få ut ersättning från Rom häromdagen när det var en brand runt flygplatsen och den stängdes stängdes under några timmar.
Jo, det har redan avgjorts. För sent inkommande flyg är aldrig en okej anledning.

Det ända de sa ombord var att flighten var försenad pga sent ankomet flyg. Biljetten var genomgående och allt var bokat genom Lufthansa. Är det mor Lufthansa jag skall vända mig eller är det mot Croatian arlines som flög den första flyget som var försenat?

Det borde vara Croatian du ska vända dig till efter som de var operating carrier som ställde till det. Och jag håller också med om att du borde få ersättning enligt de premisser du skrivit här.

Hej,

Jag flög från Toronto i tisdags med Air Canada. Boardingen var galet seg, 1 ingång till en fullsatt 777-300 så vi kom iväg 45 min sent. Det resulterade i att jag missade flighten i Frankfurt som skulle ta mig hem till Stockholm Arlanda (SAS flygning). Gick direkt till Air Canadas service desk och förklarade situationen. De kollade om det fanns andra flyg samma dag men fanns ej så de bokade om mig till dagen efter, alltså torsdag. Den flighten fick på morgonen till Luxemburg och sen vidare till ARN med Luxair. Air Canada ordnade även med hotell och käk på hotellet eftersom jag var tvungen att övernatta onsdag till torsdag.

Nu till frågan :)

Hur funkar det med eg 261/2004? Antar att det rimligen bör vara Air Canada jag ska vända mig till och begära kontant ersättning. Finns det någon sida man ska använda sig av och vilken summa kan jag kräva?

Tack!

Hej,

Jag flög från Toronto i tisdags med Air Canada. Boardingen var galet seg, 1 ingång till en fullsatt 777-300 så vi kom iväg 45 min sent. Det resulterade i att jag missade flighten i Frankfurt som skulle ta mig hem till Stockholm Arlanda (SAS flygning). Gick direkt till Air Canadas service desk och förklarade situationen. De kollade om det fanns andra flyg samma dag men fanns ej så de bokade om mig till dagen efter, alltså torsdag. Den flighten fick på morgonen till Luxemburg och sen vidare till ARN med Luxair. Air Canada ordnade även med hotell och käk på hotellet eftersom jag var tvungen att övernatta onsdag till torsdag.

Nu till frågan :)

Hur funkar det med eg 261/2004? Antar att det rimligen bör vara Air Canada jag ska vända mig till och begära kontant ersättning. Finns det någon sida man ska använda sig av och vilken summa kan jag kräva?

Tack!
Regeln gäller bara bolag från eu-länderna.

Däremot om du hade flugit med ett EU-bolag, eller om förseningen skett på utresan från Europa, hade du (ev) haft rätt till ersättning.

Jag blev över 3 timmar försenad på en flygning mellan Stockholm ARN och Madrid MAD med Iberia i maj på grund av tekniskt fel på det flyg som skulle flyga från Madrid till Stockholm. Efter två månader svarar nu Iberia att de inte betalar ut kompensation för försenat flyg. Har hänvisat till Sturgeon-fallet får vi se om ytterligare två månader. Det är ju hopplöst svårt att kommunicera med Iberia. Om de nekar blir det väl till ARN antar jag.

EU261/2004 är inte applicerbart i ditt fall. Du kan försöka få ersättning från Air Canada, men du har inget lagstöd att vila på.

Regeln gäller bara bolag från eu-länderna.

Inte helt korrekt.

Din flygning var med ett icke EU bolag, från en plats utanför EU, alltså ingen EU264-ersättning.

Däremot om du hade flugit med ett EU-bolag, eller om förseningen skett på utresan från Europa, hade du (ev) haft rätt till ersättning.

@mtlmr har rätt här - hade det varit utresan hade det funnits grund för att åberopa EU261/2004 oavsett bolag men på returen krävs det att bolaget är baserat i EU.

Jag blev över 3 timmar försenad på en flygning mellan Stockholm ARN och Madrid MAD med Iberia i maj på grund av tekniskt fel på det flyg som skulle flyga från Madrid till Stockholm. Efter två månader svarar nu Iberia att de inte betalar ut kompensation för försenat flyg. Har hänvisat till Sturgeon-fallet får vi se om ytterligare två månader. Det är ju hopplöst svårt att kommunicera med Iberia. Om de nekar blir det väl till ARN antar jag.

Det är väl standard? De har säkert lärt sig av BA, så räkna med att du måste bråka...

Toppen