Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Vänner,

Hamnade i en liten ombokningskarusell igår och är inte helt säker på vad som gäller nu.
Var på väg hem från från Chicago till Köpenhamn via London med AA46, där planet var sent in till Chicago och ännu senare ut så jag missade min anslutning i London. Blir ombokad till Köpenhamn via Warszawa med LOT och det är här min förvirring uppstår.
Vad gäller här? LOT är ingen medlem av oneworld och levde definitivt inte upp till den produkt jag betalat för på BA då jag hade bokat business, och dessutom innebar detta att jag blev mer än sex timmar sen till Köpenhamn än planerat.
Har jag rätt till någon form av ersättning?
Vad händer med mina TP som försvann i och med ombokning till ett annat bolag?
Borde inte BA bokat om mig till ett annat bolag inom alliansen? Det borde rimligtvis gått att ordna så jag antingen fick flyga Finnair via Helsingfors, Air Berlin via Düsseldorf/Berlin, Iberia via Madrid eller helt enkelt boka in mig på ett senare BA-flyg från London...

KeXx, fick du business på LOT?
Det var AA som var sent?
Du borde kunna kräva dina Ursprungspoäng och kanske även LOT poäng till SAS?

Biljetten bokad i business via BA (Rutt: CPH-LHR-EWR-ORD / ORD-LHR-CPH) och flygningen ORD-LHR skulle flygas av AA46.

Det var AA som var sena. Att sen få nöjet att flyga "business" i en 20-år gammal B734 från Centralwings för LOT är ju inte riktigt vad jag betalade för heller...

Är det BA jag ska vända mig till eller måste jag dra det via AA?

Inte enligt EU 261/2004 då operating carrier (AA) är icke-EU och inte avgår från en EU-flygplats (ORD).

Nu pratar jag ju inte om EU-ersättningen primärt utan mer mina Tierpoints som försvinner då BA bokar om mig på flighter med bolag utanför oneworld, vilket jag inte förstår vitsen med... Det var ju BA-flighten jag missade och BA som bokade om mig på denna extra runda.

Hamnade i en liten ombokningskarusell igår och är inte helt säker på vad som gäller nu.
Var på väg hem från från Chicago till Köpenhamn via London med AA46, där planet var sent in till Chicago och ännu senare ut så jag missade min anslutning i London. Blir ombokad till Köpenhamn via Warszawa med LOT och det är här min förvirring uppstår.
Vad gäller här? LOT är ingen medlem av oneworld och levde definitivt inte upp till den produkt jag betalat för på BA då jag hade bokat business, och dessutom innebar detta att jag blev mer än sex timmar sen till Köpenhamn än planerat.

OT: Hur kan LOT's intra-eu business vara sämre än Club Europe!? Har inte testat själv, men med den nya kabinen suger CE stenhårt imho.

Du hade kunnat be AA (som antagligen fixade ombokningen då de var orsaken till att du missade flighten) boka dig med nästa BA-flight istället. Eller varför inte SAS direkt? Det verkar lite lustigt om LOT var snabbaste lösningen för dig tycker jag.

Har jag rätt till någon form av ersättning?
Inte enligt EU-reglerna iaf. Möjligen kan du få lite AAdvantage miles av AA som orsakade förseningen eller ett presentkort du aldrig lyckas använda. Mer än så lär bli svårt att få ut.

Vad händer med mina TP som försvann i och med ombokning till ett annat bolag?
Det beror på om det var AA eller BA som bokade om dig. Se paragraf 14.6 i Terms and Conditions | Executive Club | British Airways .

Borde inte BA bokat om mig till ett annat bolag inom alliansen?
Är du helt säker på att det var BA som bokade om dig? Det är inte jag...

Hsh, nej, BA borde se till att du kommer hem med så liten försening som möjligt.

Det borde rimligtvis gått att ordna så jag antingen fick flyga Finnair via Helsingfors, Air Berlin via Düsseldorf/Berlin, Iberia via Madrid eller helt enkelt boka in mig på ett senare BA-flyg från London...

Det hade säkert kunnat gå att ordna, frågade du?

Nu pratar jag ju inte om EU-ersättningen primärt utan mer mina Tierpoints som försvinner då BA bokar om mig på flighter med bolag utanför oneworld, vilket jag inte förstår vitsen med... Det var ju BA-flighten jag missade och BA som bokade om mig på denna extra runda.

Inte så lätt att veta att du postar OT-inlägg - hela denna handlar ju enbart om EU261/2004...

OT: Hur kan LOT's intra-eu business vara sämre än Club Europe!? Har inte testat själv, men med den nya kabinen suger CE stenhårt imho.

Du hade kunnat be AA (som antagligen fixade ombokningen då de var orsaken till att du missade flighten) boka dig med nästa BA-flight istället. Eller varför inte SAS direkt? Det verkar lite lustigt om LOT var snabbaste lösningen för dig tycker jag.

Inte enligt EU-reglerna iaf. Möjligen kan du få lite AAdvantage miles av AA som orsakade förseningen eller ett presentkort du aldrig lyckas använda. Mer än så lär bli svårt att få ut.

Det beror på om det var AA eller BA som bokade om dig. Se paragraf 14.6 i Terms and Conditions | Executive Club | British Airways .

Är du helt säker på att det var BA som bokade om dig? Det är inte jag...

Hsh, nej, BA borde se till att du kommer hem med så liten försening som möjligt.

Det hade säkert kunnat gå att ordna, frågade du?

Inte så lätt att veta att du postar OT-inlägg - hela denna handlar ju enbart om EU261/2004...

Ok, sorry för OT i så fall, visste inte var jag skulle posta och vad som gällde.
Får väl slänga ett mail till BA och ta det därifrån...

Du kan själv testa hur det är i deras businessclass på SP-LLE och tycker du att den är bättre än någon av BA:s Club Europe så ska jag gladeligen bjuda dig på valfri öl!

Fick bara ett nytt boardingpass i handen och blev ivägskickad till LOT-flighten av en synnerligen stressad kvinna vid ankomstgaten. Då jag ankom 0915 och LOT-kärran avgick 1015 var det inte mycket att göra gällande diskussioner om andra routingar.

Nog om detta då jag tydligen inte ska skriva mer här.

Du får skriva var du vill, men i just den här tråden antas ärenden vara relaterade till EU261/2004, så det blir lite förvirrat när det är inlägg som inte rör dessa regler.

Om du säger att LOT var sämre än CE så får jag nog lita på dig i det avseendet, jag har inte för avsikt att testa bara för att närmaste tiden.

Tipset inför framtiden är nog att, om du vet att du kommer att bli sen, fundera på vad du vill få till för alternativ och hur snabbt du behöver komma hem. Bered dig sedan på att argumentera för att få som du vill. Är man bara inställd på det så går det mesta, men är man inte mentalt förberedd så kan de lura på en både ett och annat.

Efter nio magiska dagar på Maldiverna sitter jag + flickvän nu fast i Istanbul i några timmar. Gårdagens flyg med Turkish (TK731) kom in till Malé kraftigt försenat från Colombo, enligt en av flygvärdinnorna pga ”customs and immigration” i Sri Lanka. Väl i Istanbul missades vår connection till Arlanda och istället för TK1793 (08:15) inväntar vi TK1795 (14:00), således en nätt försening på 5:45. Med tanke på att tre av tre TK-flighter varit sena på vår resa så kan förseningen mycket väl bli längre…

Vad tror ni om chanserna till ersättning för detta? Anledningen till förseningen är ju inte helt och hållet belagd, men om informationen om ”customs and immigration” stämmer - faller det då under undantagen?

TK:s (och IST:s) hantering av vår försening har för övrigt varit farsartad nu på morgonen, så jag är lite på krigsstigen och vill gärna ha igen någonting för allt strul. Hade vi inte flugit business, och därmed fått gå förbi några köer, så hade jag troligtvis brutit ihop fullständigt redan.

Tack på förhand för all input.

Toppen