Gullmarsplan skrev:Sitter på planet mot Köpenhamn från Chicago men skulle rest till Arlanda för några timmar sedan men planet är inställt pga tekniska problem (enligt deras mail).Drygt 2.5h försening plus ett stopp i Köpenhamn gör att vi (om allt går i tid) kommer hem drygt 4h senare än planerat.SAS skriver på sin usla hemsida att man inte har rätt till ersättning för tekniska problem men enligt vad jag läst hör verkar vi ha ett case för att få ersättning?Vad säger ni experter?Klicka för att utvidga...
Nemo skrev:Ev går det att hävda förlorad semesterglädje.Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter | Sida 31 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resorhar ref tillhttp://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/?uri=CELEX:62000CJ0168ochCURIA - DocumentsSe punkt 29 samthttp://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:62010CJ0083:EN:HTMLKlicka för att utvidga...
Nemo skrev:Ur länken till 261/2004-tråd. Sedan har jag klippt in protokoll från C-63/09 resp C-83/10."Medan svensk rätt anser att förlorad fritid utgör en skada av ekonomisk natur är olägenheten såvitt framgår av EU-domstolens praxis en ideell skada (dom i mål nr C-168/00, Leitner, förlust av semesterglädje). Domstolen har också uttalat att Montrealkonventionen omfattar såväl ekonomisk som ideell skada (dom i mål nr C-63/09, Walz, punkt 29, och C-83/10, Sousa Rodriquez). Detta innebär enligt nämnden, vilket för övrigt följer av tidigare praxis, förlust av semester eller fritid utgör en ersättningsgill skada enligt Montrealkonventionen."Klicka för att utvidga...
Se länkar. Förutom EU261/2004 schablonersättning, hotell, mat, transport tor hotell, 2x telefax, så har du rätt att kräva ersättning för förlorad semesterglädje eller arbetsinkomst, vilket som nu är tillämpligt.Avgeek skrev:Ok. SK945 är nu cancellerad. Kan vi få 600 EUR till? De lovade ju att vi skulle flyga idag. Finns det något prejudikat på dubbel försening?Klicka för att utvidga...
Tack snälla. Du är grym! Hur räknar jag ut "semesterglädje"? Vi skulle vara borta 8 nätter, nu är det 7 nätter. Vi har varit fast på Arlanda cirka 24h..Nemo skrev:Se länkar. Förutom EU261/2004 schablonersättning, hotell, mat, transport tor hotell, 2x telefax, så har du rätt att kräva ersättning för förlorad semesterglädje eller arbetsinkomst, vilket som nu är tillämpligt.Klicka för att utvidga...
Det får du prissätta själv vad du anser, sedan får flygbolaget ta ställning till det (och sedan ARN, Tingsrätten, etc om du driver det vidare). Finns ett maxbelopp enligt Montrealkonventionen så inga fantasisummor. Man kan högt räkna att du behöver arbeta 8 dagar för att få en semesterdag, dvs 8 dagars inkomst, men då hamnar du troligen över maxgränsen. Lågt räknat är det fall som ARN avgjort och då är det 1200 SEK pp. och dag.Avgeek skrev:Tack snälla. Du är grym! Hur räknar jag ut "semesterglädje"? Vi skulle vara borta 8 nätter, nu är det 7 nätter. Vi har varit fast på Arlanda cirka 24h..Klicka för att utvidga...
Juraj skrev:Jag har tagit screenshot på Swedavias webbsida där 21:45 anges som landningstid och inte 21:44 som LOT hävdar. .Klicka för att utvidga...
Korrekt.Carvmeister skrev:Jag gissar att försening inte går att claima ngt på pga av vädret?Klicka för att utvidga...
Det borde du kunna få ersättning för och jag hade vänt mig till SAS där i första hand.Carvmeister skrev:Men kan jag begära något för nedgraderignen från SAS Plus till Lufthansa Eco? Och isf vem driver jag det mot? SAS, Lufthansa, eller United?Klicka för att utvidga...
3-5 dagar tog det för mig senastGullmarsplan skrev:Någon som gjort en claim mot SAS och som vet hur länge det dröjer innan man får svar?Klicka för att utvidga...
Hur långt är ett snöre?Gullmarsplan skrev:Någon som gjort en claim mot SAS och som vet hur länge det dröjer innan man får svar?Klicka för att utvidga...
Anders Östling skrev:Hur långt är ett snöre?Mina claims har tagit allt från några timmar till veckor. Gissar att det är likadant för de flesta.Klicka för att utvidga...
Gullmarsplan skrev:Tack för din gissning.....Svaret på din motfråga är att ett snöre är dubbelt så långt som ett halvt snöre. Det är sedan gammaltKlicka för att utvidga...
Det är ingen gissning utan min erfarenhet baserad på ett antal case. Det var väl erfarenheter du frågade efter?Gullmarsplan skrev:Tack för din gissning.....Svaret på din motfråga är att ett snöre är dubbelt så långt som ett halvt snöre. Det är sedan gammaltKlicka för att utvidga...
SK989 skrev:Kan vara bra att känna till att Swedaviaalltid avrundar landningstider på hemsidan (samt skärmar på flygplatserna) till närmsta jämna femtal. Dvs. om det står att ett plan landade 21:45 så betyder det att planet landade någon gång mellan 21:43 - 21:47. I Swedavias interna system (det hette FIDS på den tiden jag jobbade på dåvarande LFV) står dock exakt tid för både touch down-tid och block-tid. Block-tid är när planet parkerat, antingen vid gate eller på plattan om det är bussgate, och ligger närmaste i tid för när dörren öppnas - ofta sker det ju inom någon minut från parkeringen. Någon exakt tid för när dörren öppnas registreras inte av Swedavia. Jag vet inte hur länge Swedavia sparar uppgifterna men man kan ju alltid ringa och kolla om man behöver en uppgift i bevishänseende.Klicka för att utvidga...
Förmodligen är just det absolut ingenting som de vill förstå...Juraj skrev:Dock fick jag avslag igen av LOT som inte verkar förstå att det är tiden när dörren öppnades som räknas.Klicka för att utvidga...