Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Jag skickade mitt ärende vidare till Konsumentrådgivningen i Finland och fick följande svar:

Jag tycker att om det här med 30 % stämmer så rättvist skulle vara att Finnair returnerar 30 % av poäng ni använde för resan.

Jag har nu hållit på med mitt ärende sedan mars. Orkar inte dra många fler meddelanden fram och tillbaka utan verkar få acceptera 50€ i vouchers...

Tänkte kolla om jag tänkt rätt här.

Vi skulle åka till Jakarta via Berlin och Abu Dhabi med Air Berlin de två första sträckorna och Etihad den sista.
Resan till Berlin var smärtfri, från Berlin avgick vi i tid men fick vända tillbaks efter ca 25 minuters flygning då en generator lagt av, enligt kapten. Väl på marken bestämde de att ställda in flyget vilket resulterade i att vi fick övernatta i Berlin. Vi anlände till hotellet ca 01.00 på natten. Air Berlin stod för hotellkostnaden däremot fick vi betala taxin kostnaden till hotellet på 56 Euro vilket vi ska få tillbaks vi deras hemsida. Morgonen därpå begav vi oss till Tegel igen för att ta flyget till Abu Dhabi vid lunchtid.

Den fortsatta resan gick smärtfritt men resultatet blev att vi ankom Jakarta 15 timmar och 15 minuter senare än ursprunglig resplan samt att vi fick stå för första hotellnatten som inte utnyttjades i Jakarta.

Om jag tolkar Eu förordningen rätt så är vi berättigade till 600 Euro p/p eller tänker jag fel?

En lite uppdatering på mitt ärende. Fick just ett mail från AirBerlin dock vet jag inte om erbjudandet gäller bara mig eller även min fru då det inte riktigt framgår i mailet. Mitt första 261/2004 ärende, är det vanligt att de erbjuder denna typ av kompensation?

Dear Mr maba,

We would like to apologize that your flight did not take place as scheduled.

We know that you were looking forward to your flights as well as your journey and that you expect smooth procedure from booking to service on board. Unpredictable events during airline operations are annoying for us as well since such occurences require complex adjustments of flight rotation.

As compensation for the flight delay you will receive a discount of 600 EUR on your next booking with airberlin and NIKI.

After having made a new booking please let us know the new booking reference and state the claim reference V1287608 as well as your bank details (IBAN code, BIC code and account holder). You can forward this information by email to gutscheineinloesung@airberlin.com or by fax +49 30 3434 1909. We will then arrange for transfer to your bank account.

Of course you can make a new booking with a travel agency as well. This also applies to package tours of a tour operator if the package includes a flight with airberlin. In this case please send us the booking confirmation, the boarding cards and your bank details after completing your journey. We will then arrange for transfer to your bank account.

Redemption is possible for all flights with airberlin and NIKI until 31.07.2017. Any form of resale is prohibited and does not entitle the buyer to claim the discount.

Please accept once again our sincere apologies. We hope to be able to reassure you of our reliability and would be pleased to welcome you onboard airberlin soon again.

Kind regards,

Your Guest Relation Team

Air Berlin PLC & CO. Luftverkehrs KG
Saatwinkler Damm 42-43
13627 Berlin

airberlin group | member of one world®

En lite uppdatering på mitt ärende. Fick just ett mail från AirBerlin dock vet jag inte om erbjudandet gäller bara mig eller även min fru då det inte riktigt framgår i mailet. Mitt första 261/2004 ärende, är det vanligt att de erbjuder denna typ av kompensation?

Dear Mr maba,

We would like to apologize that your flight did not take place as scheduled.

We know that you were looking forward to your flights as well as your journey and that you expect smooth procedure from booking to service on board. Unpredictable events during airline operations are annoying for us as well since such occurences require complex adjustments of flight rotation.

As compensation for the flight delay you will receive a discount of 600 EUR on your next booking with airberlin and NIKI.

After having made a new booking please let us know the new booking reference and state the claim reference V1287608 as well as your bank details (IBAN code, BIC code and account holder). You can forward this information by email to gutscheineinloesung@airberlin.com or by fax +49 30 3434 1909. We will then arrange for transfer to your bank account.

Of course you can make a new booking with a travel agency as well. This also applies to package tours of a tour operator if the package includes a flight with airberlin. In this case please send us the booking confirmation, the boarding cards and your bank details after completing your journey. We will then arrange for transfer to your bank account.

Redemption is possible for all flights with airberlin and NIKI until 31.07.2017. Any form of resale is prohibited and does not entitle the buyer to claim the discount.

Please accept once again our sincere apologies. We hope to be able to reassure you of our reliability and would be pleased to welcome you onboard airberlin soon again.

Kind regards,

Your Guest Relation Team

Air Berlin PLC & CO. Luftverkehrs KG
Saatwinkler Damm 42-43
13627 Berlin

airberlin group | member of one world®

Hej!

Fick samma "erbjudande" av Air Berlin en gång , tycker inte du/ni ska ta det ni har rätt till 600 EUR kontant och inget annat även om ni planerar att flyga med Air Berlin igen. SAS erbjöd mig 1200EUR vouchers eller 600EUR kontant i ett liknande fall och då kan man ju funderar på det :)

Lycka till!

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter | Sida 59 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

@maba
Det där ska du inte acceptera, det finns inga krav att du behöver resa med Air Berlin/Niki för att få ut ersättningen, du ska kunna få den "kontant".

Alternativet är väl kanske annars att boka en full flex biljett med Air Berlin för ca 6000 kronor, begära ersättningen och sedan avboka din full flex biljett. Detta är väl kanske inte att rekommendera kan jag tycka.

Såja. Efter att ha fått väntat i snart sju veckor och varit på SAS i chatten, för andra gången, imorse så fick jag tillslut svar.

"Kære TONTON,

Tak for din henvendelse angående din rejse fra Stockholm til London. Lad mig starte med, på vegne af SAS, at undskylde for annulleringen, og for ulejligheden du blev påført i denne forbindelse. Jeg forstår at rejsen ikke blev som forventet, hvilket jeg beklager.

Vi kan i dette tilfælde erstatte dig i overensstemmelse med EU 261/2004, der på denne strækning svarer til EUR250. Jeg skal bede dig vende tilbage med clearing og kontonummer hvortil pengene kan overføres.

Jeg ser frem til at høre fra dig, og ønsker dig en god dag.

Med venlig hilsen"

Positivt svar efter första mailet. Lite förvånad efter vad som har skrivits tidigare här i tråden :)

Jag blev nekad ersättning för inställt SK1415 till CPH 6/6 med hänvisning till facklig aktion på CPH 5/6 (lastarna gick på möte och struntade i att komma tillbaka). Eftersom det inte var en utlyst strejk bad jag dem specificera hur den fackliga aktionen påverkade mitt flyg från ARN dagen efter. Fick direkt svar att de vidarebefordrat mitt mail till avdelningen som har hand om EU ersättning. Återstår att se vad de har att säga om saken.

Har också fått avslag med motiveringen "Bagagehanteringen i Köpenhamn gick ut i strejk den 5/6 2015 som orsakade att vissa flyg inte kunde landa på Kastrup flygplats"

Vad gäller vid olovlig strejk?
Lördagen den 6/6, Arlanda till Köpenhamn med SK1415 som blev inställd. Ombokad till SK1419 och kom fram ca 4,5 timmar senare än planerat

Har ställt samma fråga tidigare. Strejker/olovliga strejker/fackliga aktioner etc är ju tyvärr rätt vanligt förekommande på CPH så det är förvånande att ingen här vet vad som gäller.

Det finns mig veterligen ingen praxis vid strejker, så det är nog därför vi inte har något svar. Spontant tycker jag inte bolag har något ansvar vid olovliga strejker.

Toppen