Senaste nytt

Champagne på tisdagar och resor utbytt mot cellgifter

@Nemo - jag uppskattar verkligen dessa utläggningar som du och en del andra gärna kommer med när trådar glider in på era specialkunskaper. Som nörd gillar jag att få läsa om andra ämnen som jag inte alls kan mycket om men berörs av.
Tack! Jag lär mig själv massor i den kunskapsbas som bc.se utgör, inte minst av dig. Jag var i denna tråd rädd för att det hamnat något utanför kärnämnena i BusinessClass, så det uppskattas stort att du ger mig denna positiva feedback.

Jag tycker alltid det är intressant att läsa djupdykningar (vilket detta är för mig) i ämnen jag inte kan så mycket om. Även om jag inte har några som helst ambitioner att bli läkare så kan detta omsättas i vardagskunskap som kanske får mig att nästa gång jag köper någon form av tabletter, titta efter ett preparat som kombinerar koffein med andra aktiva substanser.

Även om man heller inte alltid förstår vad du och andra pratar om när ämnet glider utanför BC's kärnämnen, så ger det uppslag för var man ska börja läsa på hos Wikipedia eller google...

Keep it up!

Grapefrukt hämmar ett enzym som heter Cytokrom P450 3A4 (förkortas CYP 3A4). Enzymet gör bland annat att vissa läkemedel bryts ned när det passerar från tarmen till kroppen. .

Men å andra sidan kan ju en reduktion av P450 vara gynnsamt om man samtidigt tar höga doser med Paracetamol (et al) (eller om man gillar att bota baksmällan med Paracetamol) för då slipper man den oxidativa nedbrytningen av paracetamolen och undviker därmed de toxiska metaboliterna läs: levernekrotiska metaboliterna dock till följd att man får en "dos förhöjjning" men av två onda ting så :) Kom ihåg att Alvedon hade aldrig blivit godkänt vid en NDA idag.
"Klarar" man av ACA preparat så är det bättre med dem ffa i kombo med kodeinderivat. Jag kör alltid med Kodimagnyl då man i studier har funnit att i små doser (2-3%) i kombo med ACA så får man en förstärkt analgetisk effekt. Dessa tabletter säljs receptfritt i Danmark.

Men å andra sidan kan ju en reduktion av P450 vara gynnsamt om man samtidigt tar höga doser med Paracetamol (et al) (eller om man gillar att bota baksmällan med Paracetamol) för då slipper man den oxidativa nedbrytningen av paracetamolen och undviker därmed de toxiska metaboliterna läs: levernekrotiska metaboliterna dock till följd att man får en "dos förhöjjning" men av två onda ting så :) Kom ihåg att Alvedon hade aldrig blivit godkänt vid en NDA idag.
"Klarar" man av ACA preparat så är det bättre med dem ffa i kombo med kodeinderivat. Jag kör alltid med Kodimagnyl då man i studier har funnit att i små doser (2-3%) i kombo med ACA så får man en förstärkt analgetisk effekt. Dessa tabletter säljs receptfritt i Danmark.

Nu tycker jag vi skall hålla oss till paracetamols faktiska farmakokinetik och inte laborera alltför vilt med enzyminhibition. Det är en mycket liten andel av en dos paracetamol som genomgår oxidativ metabolism genom P450-enzym, ca 3-10% vid terapeutiska doser. Huvudelen av paracetamol elimineras genom att konjugeras till glukuronid, vilket är en vattenlöslig molekyl vilket innebär att paracetamol kan utsöndras via njurarna (läs:kissas ut). Den reaktiva metaboliten som bildas genom P450-metabolism (den som är skadlig för levern) binds upp av glutation och kan sedan utsöndras som merkaptursyrakonjugat via urinen. Vid kraftiga överdoseringar ökar kvantitativt sett den del som genomgår oxidativ metabolism och då räcker inte mängden glutation till för att oskadliggöra metaboliten och därmed kan levern skadas. Personligen tycker jag det finns väldigt liten anledning att oroa sig skador av paracetamol när det används i terapeutiska doser då risken för leverskada i det sammanhanget är ytterst liten.
Huruvida paracetamol skulle godkännas som nytt läkemedel så hävdar många, bl.a toxikologer, att det visst skulle klara en introduktion utifrån faktumet att paracetamol har så hög efficacy (kraften i svaret från läkemedlet) på diverse smärttillstånd. Dessutom anser jag att det finns liten rational att använda ASA och andra NSAIDs om man inte har en tydlig inflammatorisk genes.

Vet man vad man sysslar med så kan man ju gå bortom rekommendationerna. Dock är det större risk för att man gör fel.
- Alkohol ökar halten Cytokrom P450, det betyder att det är ännu större risk för leverskador om man tar paracetamol mot baksmälla. Om man vill minska risken för leverskador vid intag av alkohol och paracetamol, är det nog bättre att ta antidoten acetylcystein än grapefruktjuice.
- Tar man istället Acetylsalicylsyra (=ASA) (vilket Kodimagnyl innehåller) mot baksmällan så måste också man vara försiktig. Ty alkohol irriterar magslemhinnan, vilket Aspirin också gör. Det ger en större risk för magsår.
- Alkohol ger en förstärkt effekt av kodein (vilket Kodimagnyl innehåller). Det finns alltså risk för andningsförlamning om man blandar dessa två.
- En allvarlig risk med att resa med Kodimagnyl (=Treo Comp etc) är att man kan åka fast för narkotikasmuggling. Har faktiskt hänt för chartertanter som haft några av dessa huvudvärkstabletter i reseapoteket.
Det nyktra rådet är alltså att dricka vatten mot baksmällan, eller i framtiden dricka mindre och inte lika sent. Tråkigt, men enkelt.
Läkemedel och hälsa - FASS Allmänhet
Fakta för förskrivare - FASS Vårdpersonal

Vet man vad man sysslar med så kan man ju gå bortom rekommendationerna. Dock är det större risk för att man gör fel.
- Alkohol ökar halten Cytokrom P450, det betyder att det är ännu större risk för leverskador om man tar paracetamol mot baksmälla. Om man vill minska risken för leverskador vid intag av alkohol och paracetamol, är det nog bättre att ta antidoten acetylcystein än grapefruktjuice.
- Tar man istället Acetylsalicylsyra (=ASA) (vilket Kodimagnyl innehåller) mot baksmällan så måste också man vara försiktig. Ty alkohol irriterar magslemhinnan, vilket Aspirin också gör. Det ger en större risk för magsår.
- Alkohol ger en förstärkt effekt av kodein (vilket Kodimagnyl innehåller). Det finns alltså risk för andningsförlamning om man blandar dessa två.
- En allvarlig risk med att resa med Kodimagnyl (=Treo Comp etc) är att man kan åka fast för narkotikasmuggling. Har faktiskt hänt för chartertanter som haft några av dessa huvudvärkstabletter i reseapoteket.
Det nyktra rådet är alltså att dricka vatten mot baksmällan, eller i framtiden dricka mindre och inte lika sent. Tråkigt, men enkelt.
Läkemedel och hälsa - FASS Allmänhet
Fakta för förskrivare - FASS Vårdpersonal
:)
Precis - skulle ha lagt till en smiley när jag skrev om att äta GF som "antidot" - gör det nu för att undvika missförstånd :)
Precis - tråkigt men sant är H2O bäst om man inte väljer det absolut bästa och avstå helt (men då skulle livet bli bra mycket tråkigare )
Skall vi få andningsförlamning av Kodein från Kodimagnyl så skall man nog knapra fler än terapeutisk dos :)
Gällande Narkotika smuggling så får vi nog förtydliga det hela lite granna. Inom Schengen så får man ta med tabletter som innehåller max 100 mg kodein per tablett så länge som det är för medicinska ändamål och personligt bruk. Den totala dosen får inte överstiga vad som är "normal" konsumtion under max 30 dagar. Uppfylls inte det så behövs det ett intyg.
Till US får man ta med OTC (Over The Counter) så länge det är för personligt bruk i "rimliga" mängder och att du själv bär in det.
Jag har bara för att vara pragmatisk utmanat "skrönan" om att åka fast med kodein i bagaget genom att förtulla mina Kodimagnyl på samtliga mina destinationer och hittills har det gått alldeles utmärkt med det.
Den enda gången som det har tagit lite extra tid var på Kastrup (fast då var det Treo comp) ;) :) men de var egentligen mer intresserade av den andra "drogen" jag hade med mig (Jobbade som personlig kurir för läkemedelsindustrin ett tag i min ungdom )

Nu tycker jag vi skall hålla oss till paracetamols faktiska farmakokinetik och inte laborera alltför vilt med enzyminhibition. Det är en mycket liten andel av en dos paracetamol som genomgår oxidativ metabolism genom P450-enzym, ca 3-10% vid terapeutiska doser. Huvudelen av paracetamol elimineras genom att konjugeras till glukuronid, vilket är en vattenlöslig molekyl vilket innebär att paracetamol kan utsöndras via njurarna (läs:kissas ut). Den reaktiva metaboliten som bildas genom P450-metabolism (den som är skadlig för levern) binds upp av glutation och kan sedan utsöndras som merkaptursyrakonjugat via urinen. Vid kraftiga överdoseringar ökar kvantitativt sett den del som genomgår oxidativ metabolism och då räcker inte mängden glutation till för att oskadliggöra metaboliten och därmed kan levern skadas. Personligen tycker jag det finns väldigt liten anledning att oroa sig skador av paracetamol när det används i terapeutiska doser då risken för leverskada i det sammanhanget är ytterst liten.
Huruvida paracetamol skulle godkännas som nytt läkemedel så hävdar många, bl.a toxikologer, att det visst skulle klara en introduktion utifrån faktumet att paracetamol har så hög efficacy (kraften i svaret från läkemedlet) på diverse smärttillstånd. Dessutom anser jag att det finns liten rational att använda ASA och andra NSAIDs om man inte har en tydlig inflammatorisk genes.

Förvisso är det en liten dos som genomgår oxidativ metabolism men det är ju under förutsättning att "systemet" bara har paracetamol att hantera. Nu är ju så inte fallet då vi proppar i oss en hel del med olika födoämnen, vitaminer, andra mediciner osv osv som också konkurrerar med de enzymsystem som finns.

Frågar du om min personliga erfarenhet (och uppfattning om paracetamols vara eller inte vara) så sträcker den sig till att preparera vävnadsprover under lediga tider när jag pluggade och de levrar jag snittade i såg inte vackra ut (redan vid låga doser paracetamol)
Din sista mening håller jag helt med om - synd bara att det inte är fler inom kåren som har förstått det.
Gillar den här "Paracetamol rekommenderas i första hand för symtomlindring vid osteoartrit, inflammation i knäleden. ;) :)

Det som kan läsas som ett skämtsamt inlägg eller ironi, kan ryckt ur sitt samnanhang tolkas bokstavligt. Vill inte att någon ska missförstå, därav seriositeten. Nåväl.
Tack för informationen om tillåten mängd läkemedel vid resa. Utanför Schengen och då i synnerhet arabländer är det i vissa länder nolltolerans. Och det är bra att veta som resenär. Inom Schengen måste man ha med ett intyg för kodein som utfärdas av apoteket. Och då är det intyg från första tablett. Mer än 30 dagars förbrukning är inte tillåten.
Schengenintyg - att resa med narkotikaklassade läkemedel - Läkemedelsverket / Medical Products Agency
http://www.lakemedelsverket.se/uplo..._medforande_av_narkotikaklassat_lakemedel.pdf

Toppen