Senaste nytt

Champagne på tisdagar och resor utbytt mot cellgifter

Acetylsalicylsyras (ASA) påverkan på koagulationen är densamma oavsett antalet blodplättar, ASA hämmar blodplättarna från att klumpa ihop sig och ger därmed en längre blödningstid vid en skada som ger upphov till blödning. Dock så blir det ju extra betydelsefullt om man använder cytostatika som hämmar produktionen av blodplättar eftersom att ASAs effekt på blodplättarna är irreversibel.Det innebär att nya blodplättar måste bildas innan man återfår normal kapacitet att stoppa blödning, vilket tar ungefär en vecka.

Tack för detaljkunskaper! I mitt fall handlade det nog om att undvika det för att ersättningsplättar skulle ta ytterligare nån vecka att bilda, eftersom märgen behövde återhämta sig först (och de omgångar den inte hann tillräckligt snbbt ändå så fick man fylla på från påse när det började bli nog lågt för spontana näsblod etc). Men det beror ju på vilken blandning cytostatika man får, och förhoppningsvis har trådägaren med inblandade läkare bra koll på det. :)

Då får jag önska dig all styrka och lycka på din resa!
Kämpa på!

Tack! Resan är nästan över, har just taxat in vid destinationen BOT (opererade ut CVKn idag), men kan bidra med lite reserapporter från NUS i Umeå också om det är av intresse. :)

Kämpa på och lycka till!

Nu börjar jag ana varför jag var mer förtjust i två Excedrin än kombinationen två Alvedon/ en Ipren.

Kan det vara tillsatsen av koffein tro?
Snabbare ut i blodet och jag slapp hivudvärken pga abstinens av kaffe/koffein?

Har inte varit sugen på kaffe så jag har inte fått i mig det naturligt.

Nu tog jag ändå en espresso till min sena lunch och tänka sig, huvudvärken försvann!

Placebo kanske men så länge det funkar struntar jag i vilket. ;-)

Du kanske helt enkelt behöver en burk koffeintabletter istället för andra piller..? ;)

Ja förmodligen!
Fast jag löser det hellre med en god espresso. ;-)

Blev rysligt mycket piggare iaf!

Så jag får kanske pausa beställningen på Excedrin... ;-)

Å andra sidan, inte alltid man har tillgång till kaffe och då är Excedrin perfekt.

Jag ska ju till staterna i mars, då lär jag bunkra upp.

Jag kollade ganska seriöst upp det där med koffein + värktablett för ett tag sen, jag menar, det kändes ju som potentiellt farligt fusk att det verkar fortare och bättre. Men nej, jag hittade inga som helst indikationer på att det skulle vara dåligt, kör hårt bara.

Det jag tyckte var verkligen konstigt, dock, är att det tydligen funkar ihop med allehanda smärtstillande. Vilket ju tyder på att det definitivt inte är nåt kemiskt på gång, det måste vara biologi inblandad här.

Jag kollade ganska seriöst upp det där med koffein + värktablett för ett tag sen, jag menar, det kändes ju som potentiellt farligt fusk att det verkar fortare och bättre. Men nej, jag hittade inga som helst indikationer på att det skulle vara dåligt, kör hårt bara.
Det jag tyckte var verkligen konstigt, dock, är att det tydligen funkar ihop med allehanda smärtstillande. Vilket ju tyder på att det definitivt inte är nåt kemiskt på gång, det måste vara biologi inblandad här.
Läser man i FASS | Acetylsalicylsyra/Koffein står det
Koffein tillhör xantinderivaten. Koffeinets analgetiska (=smärtstillande) egenskaper på vissa typer av vaskulär huvudvärk anses bero på dess sammandragande effekt på hjärnans blodkärl. Dessutom har koffeinet en centralstimulerande effekt som motverkar trötthetskänsla. Koffein har också visats ha en potentierande (=förstärkande) effekt på perifert verkande analgetika men mekanismen är oklar.
För vissa mediciner som har koffein tillsatt står det att koffeinet underlättar upptaget av medicinen, exempelvis för ergotamin (Anervan novum). Det står också i avsnittet om kontraindikationer att koffein påverkar andra mediciner så att de ökar eller minskar halten. Vissa mediciner påverkar också koffeinkoncentrationen. Om man inte är medveten om detta kan det bli en obehaglig överraskning.
Jag tror också att biologi kan vara inblandad, sist jag kollade var människan en biologisk varelse ;-)

Det enda jag fått strikta restriktioner på är grapefrukt.
Där har jag stränga förbud på att äta under behandlingen.

Kaffe har nämnts under mängd dryck jag bör få i mig. Kaffe räknas inte då det är vätskedrivande.
Däremot te skulle räknas, hade för mig att te också var vätskedrivande...

Det enda jag fått strikta restriktioner på är grapefrukt. Där har jag stränga förbud på att äta under behandlingen.
Kaffe har nämnts under mängd dryck jag bör få i mig. Kaffe räknas inte då det är vätskedrivande.
Däremot te skulle räknas, hade för mig att te också var vätskedrivande...
Grapefrukt hämmar ett enzym som heter Cytokrom P450 3A4 (förkortas CYP 3A4). Enzymet gör bland annat att vissa läkemedel bryts ned när det passerar från tarmen till kroppen. Det betyder att det blir en mycket högre koncentration av vissa läkemedel i blodet om du tar ett glas grapefruktjuice. Effekten kvarstår tre dygn. Ett exempel på läkemedel är oxikodon, ett morfinpreparat. Ett glas grapefruktjuice med en tablett oxikodon gör alltså att det blir motsvarande två-tre tabletter oxikodon i blodet.
Grapefruktjuice hämmar CYP 3A4 men även transportproteiner
Upptäckten att grapefruktjuice (GFJ) hämmar CYP 3A4 gjordes helt oplanerat av en svensk-kanadensisk forskargrupp i samband med farmakokinetiska undersökningar av felodipin. Ett glas GFJ är tillräckligt för att hämma första passage-metabolismen av felodipin och nifedipin med två- till trefaldig ökning av plasmakoncentrationen efter en oral dos som följd. CYP 3A4 hämmas irreversibelt av furanokumariner i juicen, de substanser som ger juicen en bitter smak. Av dessa synes bergamottin och dihydrobergamottin vara de aktiva komponenterna. Hämningen av CYP 3A4 sker i tarmen, varför ingen interaktion sker efter parenteral tillförsel av CYP 3A4-substrat. Dessa inkluderar ciklosporin, kalciumantagonister, terfenadin,bensodiazepiner och statiner. Läkemedelsverket menar att patienter, som behandlas med dessa medel skall avstå från att dricka grapefruktjuice. Detta råd bör nu utsträckas till att gälla samtliga CYP 3A4-substrat med snäv terapevtiskt bredd (se Tabell 1). Helt nyligen har visats att första passage-metabolismen av opioiden oxikodon hämmas av GFJ med fördubbling av plasmakoncentrationen som följd. Det bör här framhållas att GFJ även har en viss hämmande effekt på P-glykoprotein, som samverkar med effekten på CYP 3A4.
En av de verksamma substanserna i grapefruktjuice är bergamottin, som ger smaken i teet Earl Grey. Alltså ska du inte dricka Earl Grey om du har restriktioner på grapefruktjuice. Iallafall inte fyra liter per dag, kanske går det med ett begränsat tedrickande enligt artikeln Tea intoxication | The Lancet. Står mer på Earl Grey Tea | Wikipedia.

Ja just det, om vanligt te och koffein. En kopp te innehåller ungefär en tredjedel till hälften så mycket koffein som en kopp kaffe. Visserligen är te alltså vätskedrivande, men eftersom du måste dricka dubbelt till tre gånger så mycket kanske det blir mer vätska som du dricker än den mängd vätska som teet driver ut. Koffeinet i te kallas för övrigt för tein. Jag har faktiskt extraherat koffein ur (ett mycket starkt bryggt) te. Det blev ett fint, vitt pulver.
Koffein - Livsmedelsverket
UK Tea & Infusions Association - Tea and Health
Extraction of Caffeine from Tea Leaves

Toppen