Senaste nytt

Qatar Airways - ett bolag man borde bojkotta?!

En vän som arbetat för Etihad beskrev liknande arbetsförhållanden där. Som andra påpekat handlar det om en människosyn som vi som ser på människor som just människor i högsta grad kan signalera vår avsky inför genom att boka våra flygbiljetter med andra bolag. Om det så betyder att jag inte får flyga med gulfbolag igen så är det inget större problem för mig.

Den här typen av bolag är väldigt enkla att påverka eftersom det enda de bryr sig om är profit. Finns det alltså ett ekonomiskt incitament att förbättra arbetsvillkoren (färre bokar biljetter med dem) så kommer de så att göra snabbt som attan.

Självklart kan man ha åsikter om att folk är blåögda eller bör kolla sina arbetskontrakt bättre. Men samtidigt föröndrar det inte grundproblematiken - Qatar behandlar uppenbarligen sin personal som om de vore livegna. Bokar du en flygbiljett med dem skriver du under på att det är okej.

Jag håller väl med, men samtidigt så visar ju detta på vilka hycklare vi alla är, som ju sen handlar våra datorer, coca-cola, smart phones etc. Medan vi sippar på Colan och skriver inlägg om bättre arbetsförhållanden på vår dator/smart phone.

Det är ganska mycket man ska ge upp om man ska vara konsekvent, inte bara flygbiljetter med några få bolag.

Jag håller väl med, men samtidigt så visar ju detta på vilka hycklare vi alla är, som ju sen handlar våra datorer, coca-cola, smart phones etc. Medan vi sippar på Colan och skriver inlägg om bättre arbetsförhållanden på vår dator/smart phone.

Det är ganska mycket man ska ge upp om man ska vara konsekvent, inte bara flygbiljetter med några få bolag.

Dette argumentet dukker opp gang, på gang igjen hver gang det tas opp etiske valg. Og igjen må jeg svare: du må ikke undervurdere menneskene rundt deg :) Vi er mange som tar etiske valg, og gjør etiske valg hele tiden. Selv om vi skriver i denne tråden: "vi vil nå boikotte qatar airways" så betyr det ikke at det er det eneste vi gjør. Tvert i mot tror jeg det er mennesker som fra før av har en god moralsk og etisk vurdering av sin omverden. Som tar gode valg ellers i livet også. Men vi diskuterer jo ikke coca cola, h&m eller seaworld akkurat her, så vi kan jo ikke ta innover oss all verdens elendighet i hver eneste post :) Man må begynne ett sted, og jo flere saker man velger å involvere seg i jo bedre :)

Nu har jag ju inte argumenterat emot en bojkott av Qatar. Faktum kvarstår: Det är många saker som vi ska välja bort i livet av SAMMA anledning som vi ska välja bort Qatar Airways. Det är lika bra att man inser att man är en hycklare. För jag förstår inte varför den fina blonda flygvärdinnan är någon man ska bojkotta för, men inte afrikaner som dör årligen för att få fram råmaterial till våra datorer och smartphones. Eller för den delen bananskördare, sockerbetsskördare eller kaffeskördare.

Jag tycker det är ett helt okej beslut att ta att komma fram till att man ska bojkotta Qatar, men tro inte att du sitter på en högre moralisk pedestal om du samtidigt inte gör något åt allt annat elände som pågår, men som inte har en artikel i Expressen. Det är min åsikt.

Nu har jag ju inte argumenterat emot en bojkott av Qatar. Faktum kvarstår: Det är många saker som vi ska välja bort i livet av SAMMA anledning som vi ska välja bort Qatar Airways. Det är lika bra att man inser att man är en hycklare. För jag förstår inte varför den fina blonda flygvärdinnan är någon man ska bojkotta för, men inte afrikaner som dör årligen för att få fram råmaterial till våra datorer och smartphones. Eller för den delen bananskördare, sockerbetsskördare eller kaffeskördare.

Jag tycker det är ett helt okej beslut att ta att komma fram till att man ska bojkotta Qatar, men tro inte att du sitter på en högre moralisk pedestal om du samtidigt inte gör något åt allt annat elände som pågår, men som inte har en artikel i Expressen. Det är min åsikt.

Og igjen må jeg be deg om å ha litt mer tiltro til de du snakker til.... Hehe, jeg føler du ikke fikk med deg ett ord av essensen i innlegget mitt ovenfor, så jeg forsøker igjen:

Man kan helt fint snakke isolert sett om Qatar her, og enda ha sin moralske integritet i orden. Siden du ikke helt forstod meg i starten (språkforvirring?) så kan jeg jo f.eks fortelle deg at jeg er en etisk forbruker som har mange felt jeg bryr meg om:
Jeg kjøper så langt jeg kan merkekläder produsert i Europa, og sjekker bestandig hvor klær er produsert.
Kjøper så langt jeg kan produkter made in europe når det kommer til hvitevarer (f.eks miele).
Kjøper mat fra lokale produsenter.
Fairtradeprodukter foretrekkes, rainforest alliance etc. Det koster meg kun et par ekstra sekunder å undersøke produktene i butikken for klistremerker og annen merking som forteller meg om deres bakgrunn.
Jeg drar aldri på akvariums eller sirkus, og støtter aldri liknende dyreplageri.

Jeg synes du johhenrik bør være litt mer ydmyk ifht å kalle alle rundt deg hyklere, uten å vite hva vi gjør ellers i livet. Som jeg sier, vi kan ikke kreve en utlevering av "din etiske CV" med alle de flotte tingene du støtter og/eller prinsipper du følger i dagliglivet. Vi må ha tillitt til hverandre.

Og vet du hva? Jeg vil heller at man er litt hykler, og boikotter enkelte ting, enn at man ikke er hykler i det hele tatt - og ikke boikotter noe. Bare en liten boikott hjelper en god sak og endrer en liten del av verden. Mer skal ikke til :)

Aurora tror du missar en del av johhenriks poäng.
Det är nog väldigt många här inne som gör medvetna val utefter natur, humana värden mm mm.
Du räknar upp många saker som du gör ett aktivt val för att stödja, men det finns 100-tals andra saker i din vardag som du kanske inte påverkar.

Alla gör vi ju våra egna val, vill man bojkotta Qatar pga detta så ser jag inga problem med det, om man fortsätter flyga med dom är det ett val som varje person gör utan att jag ser ner på han/henne för det även om jag tycker det är förkastligt hur deras personal behandlas.

Faktum är att jag gör likadant som dig. Jag köper ekologist, fair trade, närproducerat etc när jag kan. Jag försöker göra medvetna val i de fall som det är enkelt för mig som konsument att göra.

Mina exempel kvarstår ju dock. Råvarorna som produceras till mycket elektronik (som kanske till o med sätts ihop i Europa) produceras under fruktansvärda former.

Jag tycker jag har tillräckligt med kött på benen att säga att VI (vilket inkluderar mig), är hycklare. Vi sitter trots allt och diskuterar etiska val med hjälp av dator eller smartphone. Alltså, vi kommer fram till att etiken och moralen är på ett visst sätt, när det är bekvämt eller enkelt för oss att göra valet. Men ingen här skulle avstå från exempelvis dator eller smartphone.

Hur var det han sa den där snubben som vandrade runt i öknen för 2000 år sen? "Den som är utan synd kastar första stenen"?

Orsaken till att flygvärdinnorna behandlas som de gör är för att de annars skulle prostituera sig. Det hävdar i alla fall användaren Sixth Freedom på Flyertalk. Han arbetade över fem år på flygbolaget så han bör veta vad det handlar om. Jag förutsätter att det snarare handlar om qatariers syn på kvinnor som visar sig.

Sixth Freedom skrev:
there was once a time when a significant number of QR cabin crew were visibly acting as prostitutes

http://www.flyertalk.com/forum/21519924-post39.html

Last edited:
Jag tycker jag har tillräckligt med kött på benen att säga att VI (vilket inkluderar mig), är hycklare.

Måhända men det är inga bra exempel. Du kommer inte undan att ha en dator idag och knappast mycket längre att ha en smartphone heller. Däremot är det ett fritt val för alla oss nöjesflygare att välja eller välja bort Qatar Airways och/eller Aeroflot eller andra bolag.

Det var ju precis det som var min poäng iofs...

När det är enkelt så gör vi etiska och moraliska val, men inte när det är svårt. Då väljer vi det som är enkelt för oss själva.

Toppen