Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Jag tror inte preskriptionstiden spelar någon roll, för den händelse du råkade ut för får nog ses som extraordinär. Den fråga jag brukar ställa mig för att avgöra om den är extraordinär eller inte är "Kunde underhåll på flygplanet ha förhindrat händelsen?" och i ditt fall är svaret solklart "Nej".

3) Om en flygning är mindre än 3500 km resp över 3500 km hur ersätts man då om försening är mindre än 3 timmar?

Enligt 261/2004 har du mig veterligen inte rätt till något om förseningen är mindre än 3 timmar. (var ett tag sedan jag läste igenom den)

Tror det är personalen på marken som hanterar säkerheten runt planet, du har nog inte mycket att hämta i den frågan. Låg helt klart utanför flygbolagets kontroll i alla fall.

Tryckfall i kabinen OCH krock med fågel vid landning av samma A340 angav de var orsaken till att flyget försenades, det skedde ett par dagar tidigare. Måste ha varit en intressant flygning, någon som var ombord på AY70 från Hong Kong när allt detta inträffade? Finnair erbjöd nu i första vändan en 200 Euro att använda till nästa Finnair flygning, återkommer med vad vi slutar på slutligen.

Gick inte att komma längre utan att dra det till andra instanser, och så viktigt kändes det inte denna gång, så accepterade 200 EUR i voucher.

Har fått ett udda case. Hade en försening som beror på tekniskt fel men flygbolaget vägrar ge ut dokumentation som styrker felet, vad kan jag åberopa för att få ta fel av det? Är det en konsumenträtt enligt EU 261/2004?

Dessutom hänvisar de till ett fel som inte alls stämmer med min avgång och de skrev också lustigt nog ett mail där de skulle återkomma. Intressant att de på i så fall helt identiska case enligt dem själva har två helt olika rutiner av samma handläggare.

De sa per telefon vi återkommer när vi har fullständigt besked, vilket de gjorde i case ett men i case två så skrev de ett ytterligare mail om att de skulle återkomma senare.

Jag anar att det myglas, kan jag säga att man skriftliga bevisning enligt paketreselagen sa att det var tekniskt fel?

Hjälp mig är ni snälla.

Har fått ett udda case. Hade en försening som beror på tekniskt fel men flygbolaget vägrar ge ut dokumentation som styrker felet, vad kan jag åberopa för att få ta fel av det? Är det en konsumenträtt enligt EU 261/2004?

Hej Rickard!
Börja med att skriva svar på följande frågor:

Flygbolag:
Flög från:
(Flög via om det fanns):
Flög till:
Planerad ankomsttid:
Verklig ankomsttid:

// J

Last edited:
Hej Rickard!
Börja med att skriva svar på följande frågor:

Flygbolag: Thomas Cook airlines
Flög från: Arlanda
(Flög via om det fanns):
Flög till: Teneriffa
Planerad ankomsttid: okänt gissar på 1230
Verklig ankomsttid: framme 20:06

// J

Vänligen se

(Flög via om det fanns):
Försening på 7:36

Vänligen se Flygbolag: Thomas Cook airlines Flög från: Arlanda (Flög via om det fanns): Flög till: Teneriffa Planerad ankomsttid: okänt gissar på 1230 Verklig ankomsttid: framme 20:06 Försening på 7:36
Har du bokat en charterresa i Sverige eller var bokade du resan?
Om det är charter med Ving, har du isf talat med Ving eller med Cook? Ta EU 261 med Ving isf och låt dem ta ärendet med Cook,

Last edited:
Vänligen se

(Flög via om det fanns):
Försening på 7:36

Är det inte samma resa du redan diskuterat en gång i denna tråd där markpersonalen körde in en truck i planet?
Eller är detta ytterligare en charterresa där du blivit väldigt försenad?

De vill inte ta sig an caset de hänvisar till TCA som i alla fall svarar men hänvisar till fel orsak samt vägrar ge ut dokumentation, får de göra så?

Toppen