Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Har nu fått svar från dem :

Vi bekräftar mottagelsen av ditt mail angående ansökan om kompensation enligt EU261/2004 för din utresa den 15 februari 2010 samt hemresan 22 februari 2010.

Vi har varit i kontakt med vår juristavdelning och vi är av den grund oeniga i att du har rätt att ansöka om EU kompensation´när det gått mer än 3 år sen förseningen uppstod.

Vi vill dock för god ordnings skull informera om orsaken och hur vi ställer oss till till försening gällande kompensation enligt EU261/2004.

förseningen den 15 februari orsakades av händelser som varit utanför flygbolagets kontroll och inte något som vi som flygbolag har varit orsaken till. Flyget blev påkört av en cateringbil som kör på flygplatsen. Grundat av denna händelse är det inte en försening som vi kommer att utbetala någon kompensation på. Som underlag på detta hänvisar vi till "Preliminary list of extraordinary circumstances following the NEB meeting".

Du ansöker även om kompensation på hemresan och då förseningen är mindre än 3 timmar går det inte enligt EU261/2004

Så nu ska jag skriva min del :

1) säkerheten kring planet, ansvarar inte ett flygbolag för det?
2) Att en sådan händelse får inträffa på vilket vis är det extraordinärt?

3) Om en flygning är mindre än 3500 km resp över 3500 km hur ersätts man då om försening är mindre än 3 timmar?

4) Var inte nationella preskriptionslagen 10 år, varför hänvisar de till 3 år?

/R

Last edited:
förseningen den 15 februari orsakades av händelser som varit utanför flygbolagets kontroll och inte något som vi som flygbolag har varit orsaken till. Flyget blev påkört av en cateringbil som kör på flygplatsen. Grundat av denna händelse är det inte en försening som vi kommer att utbetala någon kompensation på. Som underlag på detta hänvisar vi till "Preliminary list of extraordinary circumstances following the NEB meeting".

/R
Här är jag nog benägen att tycka att en "CarStrike" är likt en "BirdStrike". Dvs svår att planera för men bara om det hände samma dag som din avgång.

Last edited:

3) Om en flygning är mindre än 3500 km resp över 3500 km hur ersätts man då om försening är mindre än 3 timmar?

4) Var inte nationella preskriptionslagen 10 år, varför hänvisar de till 3 år?

/R

Är benägen att hålla med jumbooze här. Lite hårt att klandra SAS för andras misstag. Man kan också dra parallellen till en bilolycka, om någon annan kör på dig när du står parkerad på en angiven p-plats, är det ditt fel eller den andre bilföraren?

När det gäller preskriptionstiden är väl regeln att du måste anmäla inom 3 år när det gäller utförda tjänster osv. Brott enligt brottsbalken har väl generellt sett 10-års presk.-tid(med vissa undantag).

Okej!

För agehall har sagt 10 år enligt nationella preskriptionslagen.

Men är inte ett flygbolag skyldiga att hanter säkerheten runt om ett plan undrar jag?

"Det styrs av nationella preskriptionsregler för fordringar. I Sverige tio år enligt preskriptionslagen"

Post #120 misstog mit agehall det var Agö som svarade någon detta det var däreifrån jag fick det. Däremot så gillade du det inlägget agehall;) Kanske därför jag tänkte på ditt namn:)

Toppen