Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Om någon kör in med en truck in i ett plan är det väl inte flygbolagets fel? Ingen aning om hur det ska tolkas där och vem som ska ersätta.
ARN-FUE är väl 2622 miles, då är det väl 400€ som gäller och inte 600€, eller missar jag något?

...så var det då min tur att testa detta, Finnair var 8h19min försenade mellan Helsingfors och Hong Kong, anledningen i systemet står som "DELAY OPERATIONS CONTROL DECISIONS". Så att de har beslutat sig för att försena flyget borde väl vara svårt att hävda att det är en extrem och okontrollerbar händelse, men vi får väl se vad de kommer med för svar. På flygplatsen fick jag bara visitkort till kundtjänst och både där och på planet var de väldigt noga med att inte berätta för oss passagerar vad förseningen berodde på utan bad bara om ursäkt ett par gånger för förseningen.

Möjligtvis inte men turen hem var i alla fall definitivt inga extraordinära omständigheter. De körde medvetet med personal som hade flugit för länge och hade dessutom förväxlat taxfree varor. Det kan ju aldrig någonsin i livet klassas som extraordinära omständigheter: ) Och då är det med det ändå skyldiga mig 600 * 3. Till gran canaria är det 430 mil så det måste ju absolut vara mer än 350 mil dit.

Nu är jag absolut ingen expert på 261, men det beror väl på varför de hade flugit för länge?

Sen är ju förväxling av taxfreevaror ett grymt dåligt argument.

Möjligtvis inte men turen hem var i alla fall definitivt inga extraordinära omständigheter. De körde medvetet med personal som hade flugit för länge och hade dessutom förväxlat taxfree varor. Det kan ju aldrig någonsin i livet klassas som extraordinära omständigheter: ) Och då är det med det ändå skyldiga mig 600 * 3. Till gran canaria är det 430 mil så det måste ju absolut vara mer än 350 mil dit.

Det beror väl på varför de flugit för mycket, kan ha varit extraordinära omständigheter som gjorde att deras crew hade fått flyga mer än beräknat. Jag antar att bolaget hellre kör ner ett plan i tid än att vänta på att ny crew ska komma så 2 flighter blir försenade. Det är som sagt upp till bolaget att bevisa att det var extraordinära omständigheter som gjorde att det blev på detta sätt.
Att de förväxlat taxfree-varor är inget som spelar in i detta dock så det är irrelevant information.

Självklart men det ska ju vilja ganska mycket till för att det ska bli extraordinära omständigheter. Självklart taxfree spelar in då de hade glömt att lasta in saker från ena planet till det andra, det är ju slarv. Ringde dem nyss och de ska behandla mitt ärende och de svarar personligt på alla "case" så de verkar öppna att ha och göra med.

Har du fått tillbaka någon gång palmen?

Taxfree har absolut ingenting med det att göra. Det kan ju vara så att planet var försenat pga dimma eller kö eller något annat, som gjorde att crewet gick över antal jobbade timmar.

Du kan inte kräva någon ersättning för slarv med taxfree och åberopa 261/2004. Det har inget med varandra att göra. Om du vill få ersättning för strulet med taxfree blir väl det en egen ersättnignsfråga men jag har svårt att se att du skulle få något tillbaka på det.

Toppen