Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Kanske enligt paketreselagen eller liknande, men EU 261/2004 har inga klausuler om att charter är undantagna.

1) De anger tekniskt fel på sitt dokument som orsak till försening.
2) De säger nu att krocken uppstod innan avresa på Teneriffas flygplats samt att alla ska ha blivit meddelad två dagar innan. Jag reste från Arlanda
3) vi har inte fått informationen utan vi fick vänta alla dessa timmar
4) de utgår från EU 261/2004 men säger att detta var utanför deras kontroll och att de hyrt in plan för att lösa saken.
5) Jag tycker detta faller under nekad ombordstigning och frågan är ju om VING ska stå för EU 261/2004 eller Thomad Cook Airlines som är flygbolaget?

Hoppas någon kunnig läser:)

5) Jag tycker detta faller under nekad ombordstigning och frågan är ju om VING ska stå för EU 261/2004 eller Thomad Cook Airlines som är flygbolaget?

Hur får du de till nekad ombordstigning?
En försening har väl inget med nekad ombordstigning att göra? Finns inget under artikel 4 i 261/2004 (nekad ombordstigning) som har med försening att göra.
Om ni blivit försenade får du titta på vad som står i artikel 6.

2) De säger nu att krocken uppstod innan avresa på Teneriffas flygplats samt att alla ska ha blivit meddelad två dagar innan. Jag reste från Arlanda

Har du alltså råkat ut för två olika charter flighter där det inträffat någon form av kollision? Det låter ju nästan helt otroligt...

Hsh, utan mer detaljer om exakt vad som hände är det svårt att säga något, men om planet blev påkört av en bagagetruck eller liknande så är det nog svårt att hävda att det inte är extraordinära omständigheter.

EU261/2004 är till för att "tvinga" flygbolag att se till att flighter inte blir fördröjda pga dåligt underhåll eller överbokar sina flighter för mycket. Om yttre påverkan gör att de inte kan flyga så är det ganska långsökt tycker jag att flygbolaget ska vara ansvarig för det. Kan de förutse att någon ska köra in i flygplanet..?

Har du alltså råkat ut för två olika charter flighter där det inträffat någon form av kollision? Det låter ju nästan helt otroligt...

Sannolikheten för att ett flygplan är mer än 15 minuter försenat beroende på en kollision på tarmac är låg.

4.41 % av alla fligther blev i september försenade p.g.a. försening i det generella flygsystemet.

1.jpg

Av dessa kan vi anta att kollisioner går under det som kallas "andra orsaker". D.v.s. exempelvis inte p.g.a. stor trafikvolym.

Av de 4.41 % sker 3.02 % av förseningarna p.g.a. dessa s.k. andra orsaker.

2.jpg

D.v.s. att kollisonsförseningar kommer inom 0,0441*0,0302 = 0,00133182 sannolikhet.

---- Så ja, det verkar ovanligt.

Datakälla: RITA | BTS | Title from h2

Du ska rikta kraven mot flygbolaget och inte resebyrån. I det här fallet är det ju i och för sig nästan samma sak eftersom de ingår i samma koncern, men de är ändå två olika bolag.
Saxat från från Konsumentverkets sida om flygförseningar:
"Du ska vända dig till flygbolaget med dina krav. Om du har köpt en vanlig flygbiljett på en resebyrå är resebyrån som regel endast återförsäljare av flygbolagets biljetter. Du kan därför inte vända dig till resebyrån med dina krav."

Toppen