Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Men förstår ni inte? De hade lagt varor i ett annat plan och SJÄLVA informerat om att vi blir extra sena på grund av att tax free vagnarna står i ett annat plan vi måste flytta dem. D.v.s de ville kunna sälja ombord till kostnad av en egen försening på mitt flyg.

Det är ju den andra orsaken till förseningen, slarvet.

1) De blev sena för att personalen hade åkt för länge (det visste dem) + att de hade missat varorna i ett annat plan och självmant ville hämta dem för att kunna sälja ombord.

Givetvis är inget av detta en extraordinär händelse , men det kommer vara deras svar på föresningen.

Då är ju frågan som sagt VARFÖR crewet hade för många timmar. Jag har svårt att tro att taxfree-händelsen skulle generera en försening på 4 timmar.

Detta visar väl klart och tydligt, åk aldrig charter ;).

...så var det då min tur att testa detta, Finnair var 8h19min försenade mellan Helsingfors och Hong Kong, anledningen i systemet står som "DELAY OPERATIONS CONTROL DECISIONS". Så att de har beslutat sig för att försena flyget borde väl vara svårt att hävda att det är en extrem och okontrollerbar händelse, men vi får väl se vad de kommer med för svar. På flygplatsen fick jag bara visitkort till kundtjänst och både där och på planet var de väldigt noga med att inte berätta för oss passagerar vad förseningen berodde på utan bad bara om ursäkt ett par gånger för förseningen.

Tryckfall i kabinen OCH krock med fågel vid landning av samma A340 angav de var orsaken till att flyget försenades, det skedde ett par dagar tidigare. Måste ha varit en intressant flygning, någon som var ombord på AY70 från Hong Kong när allt detta inträffade? Finnair erbjöd nu i första vändan en 200 Euro att använda till nästa Finnair flygning, återkommer med vad vi slutar på slutligen.

En vän skulle flyga Sundsvall-Arn-Cph-Nrt idag. Första flighten ställdes in pga dimma. Nästa flight gjorde att han skulle missa flyget från Köpenhamn till Tokyo. Han försökte få ombokning till att flyga ANA från Frankfurt, men SAS vägrade. Nästa tillgängliga flight är på söndag, och det var det enda SAS tänkte boka om till.

Hur ser rättsläget ut här? Dimma är nog extraordinärt, och det är inte ersättning som är primärt, men han är väldigt förbannad över att bli av med all sin lediga tid i Tokyo. Har SAS rätt?

261/2004 kan nog inte appliceras då det är dimma som ställer till det, men SAS borde verkligen ha försökt routa om honom iaf med sina egna flighter som A380*G föreslår.

Toppen