UffeS skrev:Jakob K, går det att få lite mer omdöme om Din kärra? Jag håller på o väljer mellan just en 250 4matic eller en 220 CdImed AMG-paketet. Tyvärrär jag en hopplöst förlorad själ när det gäller fälgar etc så en vit E-klass kombi m AMG-paket är ju bara för läcker. Däremot kommer jag närmast fr en XC60 o har blivit en fan av 4wd...så därav 4matic. I min spec så har jag klämt in 19" o när jag bygger på tyska MBs sajt, där man kan snurra bilen efter behag, så ser den fin ut m dessa o avantgarde. Kul att få dina intryck. Har även Audi avant 3,0 Tdi quattro m s-line p offert men det är två olika bilar.Klicka för att utvidga...
Självklart.
Om Volvo:
Jag hade faktiskt en XC60 D4 awd aut som hyris förra veckan så jag kan jämföra med färskt minne. Jämfört med Volvon så går ju en E-klass med en helt annan pondus. Volvon tycker jag känns gammal i allt. Framförallt så känns motorn trött och automaten (6 steg) trög och ologiskt växlande. Paneler satt löst och vibrerade redan efter ett par hundra mil på tysk fin-asfalt. Toppfart var strax över 200km/h och vi blev ifrånåkta av Opel Astra etc när det öppnade upp på Autobahn. Vridet saknas på nåt vis.
Nu kanske jag låter väldigt krass ovan - men faktum är att jag blev besviken på XC60.
Om e-klassen:
E-klassen är en otroligt bra allroundbil. Den är rymlig, premium, klassisk, snygg etc. Den har hög dragvikt, luftfjädring bak, låg förbrukning. Jag har själv sk. "exteriört sportpaket" där 18 tums 5-ekriga fälgar med en väldigt snygg design ingår.
Jag är ett stort fan av fyrhjulsdrift och rent tekniskt så är ju 4-matic ett ganska vasst system med riktig centrumdiff till skillnad från Volvos haldexvariant. 4-matic och xdrive är väldigt lika i design.
I vintras hade jag en 220CDI rwd som lånebil vid service. Den känns ungefär lika pigg som en 250CDI 4-matic - MEN jag blev på 2 dagar stående i backar 2ggr och fick göra omtag pga rwd. Är man van att sikta och gasa så känns rwd rätt ineffektivt på vintern.
Min bil har tjänstevikt på 1940kg om jag inte minns fel. Den har dragit 0.69 vid pump i snitt över senaste 2000 milen. Noteras bör att min körning mest består av köer på essingeleden till och från jobbet - så det är ingen snällkörning.
Både Audi A6 och BMWs 5-serie har väldigt trånga bagageutrymmen och jag behövde få in barnvagnschassie med liggdel etc när jag valde bil. Dessa var inget alternativ då.
Nu skrev jag bara rakt ut ganska ostrukturerat. Hojta om du vill ha mer info om nåt specifikt.