Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Jakob K, går det att få lite mer omdöme om Din kärra? Jag håller på o väljer mellan just en 250 4matic eller en 220 CdImed AMG-paketet. Tyvärr :) är jag en hopplöst förlorad själ när det gäller fälgar etc så en vit E-klass kombi m AMG-paket är ju bara för läcker. Däremot kommer jag närmast fr en XC60 o har blivit en fan av 4wd...så därav 4matic. I min spec så har jag klämt in 19" o när jag bygger på tyska MBs sajt, där man kan snurra bilen efter behag, så ser den fin ut m dessa o avantgarde. Kul att få dina intryck. Har även Audi avant 3,0 Tdi quattro m s-line p offert men det är två olika bilar.

Ge dig på en test även med BMW's 3- /5-serie xDrive och om du vill ha det sportiga är det M-Paketet som skall dit.

Du menar inte Multivan va ?
Kanske har hänt en del de senaste åren. Men sist jag provade en Multivan var det som att köra en skåpbil. Och prismässigt lär det inte vara någon större skillnad.

Men hur är det med Mitsubishi eller Renaults familjebilar ?

Jo, Multivan. Transportbilen. Faktiskt. :)

Mitsubishi har ingen modell i sitt program längre med plats för sju. Renault har i praktiken bara Grand Scenic som förvisso är sjusitsig men då helt utan lastkapacitet.

Tackar för tipset. Det är också kanon bilar, ingert snack om den saken...men har inte haft Merca på länge nu och känner att det sker så mycket positivt o spännande kring märket att "magin" är tillbaka igen....likaså mitt vill-ha-sug :). Bäste kompisen kör 5:an m Xdrive o är väldigt nöjd men ingen Beamer denna gång för mig.

Jakob K, går det att få lite mer omdöme om Din kärra? Jag håller på o väljer mellan just en 250 4matic eller en 220 CdImed AMG-paketet. Tyvärr :) är jag en hopplöst förlorad själ när det gäller fälgar etc så en vit E-klass kombi m AMG-paket är ju bara för läcker. Däremot kommer jag närmast fr en XC60 o har blivit en fan av 4wd...så därav 4matic. I min spec så har jag klämt in 19" o när jag bygger på tyska MBs sajt, där man kan snurra bilen efter behag, så ser den fin ut m dessa o avantgarde. Kul att få dina intryck. Har även Audi avant 3,0 Tdi quattro m s-line p offert men det är två olika bilar.

Självklart.

Om Volvo:
Jag hade faktiskt en XC60 D4 awd aut som hyris förra veckan så jag kan jämföra med färskt minne. Jämfört med Volvon så går ju en E-klass med en helt annan pondus. Volvon tycker jag känns gammal i allt. Framförallt så känns motorn trött och automaten (6 steg) trög och ologiskt växlande. Paneler satt löst och vibrerade redan efter ett par hundra mil på tysk fin-asfalt. Toppfart var strax över 200km/h och vi blev ifrånåkta av Opel Astra etc när det öppnade upp på Autobahn. Vridet saknas på nåt vis.

Nu kanske jag låter väldigt krass ovan - men faktum är att jag blev besviken på XC60.

Om e-klassen:

E-klassen är en otroligt bra allroundbil. Den är rymlig, premium, klassisk, snygg etc. Den har hög dragvikt, luftfjädring bak, låg förbrukning. Jag har själv sk. "exteriört sportpaket" där 18 tums 5-ekriga fälgar med en väldigt snygg design ingår.

Jag är ett stort fan av fyrhjulsdrift och rent tekniskt så är ju 4-matic ett ganska vasst system med riktig centrumdiff till skillnad från Volvos haldexvariant. 4-matic och xdrive är väldigt lika i design.

I vintras hade jag en 220CDI rwd som lånebil vid service. Den känns ungefär lika pigg som en 250CDI 4-matic - MEN jag blev på 2 dagar stående i backar 2ggr och fick göra omtag pga rwd. Är man van att sikta och gasa så känns rwd rätt ineffektivt på vintern.

Min bil har tjänstevikt på 1940kg om jag inte minns fel. Den har dragit 0.69 vid pump i snitt över senaste 2000 milen. Noteras bör att min körning mest består av köer på essingeleden till och från jobbet - så det är ingen snällkörning.

Både Audi A6 och BMWs 5-serie har väldigt trånga bagageutrymmen och jag behövde få in barnvagnschassie med liggdel etc när jag valde bil. Dessa var inget alternativ då.

Nu skrev jag bara rakt ut ganska ostrukturerat. Hojta om du vill ha mer info om nåt specifikt.

Det där kändes bra att läsa - även om Du sköt lite från höften :). Efter att ha läst detta så kanske kompromissen med 19" och 4matic väger upp det läckrare AMG-paketet? De har ju fleet edition som grundmodell just nu där massa trevligheter hänger på fr start och adderar man på AMG-paketet och ytterligare några saker så blir det bra till en ok peng. MEN...gött o läsa om Dina vintererfarenheter. Vi har en stuga i N-tälje som är vinterbonad och "hala" roslagsvägar har varit kanon nu med 4hjulsdriften - så att kunna ha den grundtryggheten - och även om man åker till fjällen känns helrätt. Det är annars, inte som Du upplevde det, någon jätteskillnad i motorn, p 220 kontra 250?

Last edited:
Det där kändes bra att läsa - även om Du sköt lite från höften :). Efter att ha läst detta så kanske kompromissen med 19" och 4matic väger upp det läckrare AMG-paketet? De har ju fleet edition som grundmodell just nu där massa trevligheter hänger på fr start och adderar man på AMG-paketet och ytterligare några saker så blir det bra till en ok peng. MEN...gött o läsa om Dina vintererfarenheter. Vi har en stuga i N-tälje som är vinterbonad och "hala" roslagsvägar har varit kanon nu med 4hjulsdriften - så att kunna ha den grundtryggheten - och även om man åker till fjällen känns helrätt. Det är annars, inte som Du upplevde det, någon jätteskillnad i motorn, p 220 kontra 250?

Hej!

En 250 CDI 4-matic väger väl nästan 200kg mer än en 220 CDI så skillnaden blir inte stor så länge du har grepp i 220 CDIn. Noteras bör ju även att 220 CDI och 250 CDI har samma fina påkostade dubbelturbo-setup där turbolagen på låga varv i princip är borta. Då 7G-tronic kör lockup på alla växlar långt ner i registret så är det utmärkt att ha omedelbar kraft runt 1300-1400rpm där man oftast ligger och luffar....Jag har själv en V50 D5 man som andrabil och den har avsevärt mycket mer påtaglig turbolag.

Om du har möjlighet så finns det ju några saker jag personligen rekommenderar:

80 liters tank
Läderklädd instrumentbräda (låter fånigt - men lyfter kupén kraftigt anser jag. Ingen plast i synfältet till vardags)
Multikonturstolar
BeckerNav (om du inte har stora command och vill komma undan med snik så funkar en becker riktigt bra)
Webasto med stora fjärren (vinter det har vi)

mvh

Första svängen i nya X5 gjord. Så om hjärtat får bestämma så vore matchen nästan avgjord. Var lite skillnad mot den förra modellen. Ser fram mot en riktigt snörik vinter så man kan testa den lite bättre :)

Första svängen i nya X5 gjord. Så om hjärtat får bestämma så vore matchen nästan avgjord. Var lite skillnad mot den förra modellen. Ser fram mot en riktigt snörik vinter så man kan testa den lite bättre :)

Några spännande nya tekniska nyheter eller coola gadgets som du noterade?

Några spännande nya tekniska nyheter eller coola gadgets som du noterade?

Inget som fick mig lika glad som Mercas temp.reglerade mugghållare :p
Nya skrivfunktionen för navigatorn, toppen på kontrollvredet är en skrivplatta. Praktiskt förvaringsfack under golvet i skuren.
Men det blir en lite bättre titt efter nyår när jag testar ordentligt

Toppen