Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Inget som fick mig lika glad som Mercas temp.reglerade mugghållare :p
Nya skrivfunktionen för navigatorn, toppen på kontrollvredet är en skrivplatta. Praktiskt förvaringsfack under golvet i skuren.
Men det blir en lite bättre titt efter nyår när jag testar ordentligt

Ja förvaringsfack har man ju inte för många av. Så fort jag hamnar i en BMW 3:a så försöker jag lägga nyckeln nånstans framför växelspaken i ett grunt fack som sitter där. Vaaaarje gång så ramlar den ner på durken i en kurva. Tar BMW bort växelspaken får dom ju plats med tempreglerade mugghållare dom med :)

När du säger skrivplatta på toppen av vredet - menar du då att man skriver bokstäver med fingret som den tolkar i realtid typ?

mvh

Någon som har input på Mercedes B klass? Såg att det kommer/kommit en 4Matic version med ca 180hk. Kan vara ett bra alternativ för mig som mest kör runt i Stockholm och inte kan ha dubbdäck. Gör ju minst tre längre turer på snö/is per år. Funderar mest på ljudnivå, känsla och utrymme.

Tack på förhand!

Inte på den senaste generationen. Men en f.d. arbetskamrat var extremt nöjd med sin B-klass med NGT (gas) motorn - helt lyrisk. Men om det gäller den nuvarande generationen vet jag inte.

Själv äger jag en MB 500 SL numera...

Jag har haft flera B180 CDI och B220 CDI som lånebilar när min E är på service.

B-klassen är ok om man gillar att köra buss. Man sitter liksom på bilen och inte i bilen. Stolarna är korta och styrning/gas etc går extremt lätt utan motstånd. Personligen tycker jag dubbelkopplingslådan (precis som VWs DSG) är lite knepig i låg fart/kökörning. Annars måste jag säga att B180 CDI går riktigt bra med fin ork trots på pappret klena 109hk. B220 CDI går som ett skott! Under 0.5 i snitt ska gå utan större problem på en automatare.

Den är nog inte bullrigare än Golf iaf.

mvh

Tycker nya Mercedes GLA 250 4-matic känns som en bra kompromiss. En citybil som ändå kan köras på landsväg vintertid....
Försäljningen drog igång i Tyskland igår, men vet inte om svenska priser kommit ut

Min passion är annars äldre sportbilar, med fördelen att man kan registrera dem som entusiastfordon :)

Jag har haft flera B180 CDI och B220 CDI som lånebilar när min E är på service.

B-klassen är ok om man gillar att köra buss. Man sitter liksom på bilen och inte i bilen. Stolarna är korta och styrning/gas etc går extremt lätt utan motstånd. Personligen tycker jag dubbelkopplingslådan (precis som VWs DSG) är lite knepig i låg fart/kökörning. Annars måste jag säga att B180 CDI går riktigt bra med fin ork trots på pappret klena 109hk. B220 CDI går som ett skott! Under 0.5 i snitt ska gå utan större problem på en automatare.

Den är nog inte bullrigare än Golf iaf.

mvh

Förstår vad du menar med att sitta på bilen, kändes redan när jag torrkörde lite hos handlaren, men i övrigt känns den fin tycker jag.

Tycker nya Mercedes GLA 250 4-matic känns som en bra kompromiss. En citybil som ändå kan köras på landsväg vintertid....
Försäljningen drog igång i Tyskland igår, men vet inte om svenska priser kommit ut

Min passion är annars äldre sportbilar, med fördelen att man kan registrera dem som entusiastfordon :)

Det ena behöver inte hindra det andra....!

mvh

Toppen