Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Jag har nyligen beställt en 320d GT Sportline, tyvärr inte automat eller xDrive. Har dock provkört automaten och den gick otroligt bra. Denna bil tystare och mer komfortabel än 320d sedan/touring men inte fullt lika hög komfort som på 5-serien. Att man också sitter ett par cm högre upp en vanliga 3-serien är också mycket positivt.

Hur upplevde du utrymmet i bagaget Jakob? När blir leverans?

Bagaget i GT:n ska tydligen rymma fler antal lite än Touringen men Touringen är mer lättlastad eftersom GT.n har ett sluttande tak. Men bagageutrymmet är stort tycker jag. Hörde att det inte ska vara några problem att få in en barnvagn om man vill de. Dessutom så finns de lite småfinesser i GT:n som är standard, Bland annat så kan man sätta ryggstödet i baksätet i 13 olika lutningar. Dessutom så kan man fälla de hur man vill alltså enbart mittsätet/ett sidosäte. De är standard liksom de fällbara nackskydden.

Leverans är tyvärr inte förrän i slutet av januari/början av februari. Tydligen så säljer 3-serie GT bäst hos BMW i Sverige nu.

Har kikat (på nätet) på BMW 320dA xDrive Gran Turismo. Någon som har erfarenhet av den?

Vill dels ha något där jag får in mycket packning där bak, inklusive barnvagn, men även ha rymlighet i kupén och lite körglädje. Verkar vara en bra kompromiss - någon som testat den/har en sådan?

Gjort en första provkörning. Tyvärr förtogs lite av glädjen då jag precis innan testat M1:an :eek:
Men jag hade inget att anmärka på. Och min labbekompis kan vara med på mina resor även i en GT. Baksätet måste nog tillhöra det största. Frågan är om inte tom E-klassen får ge sig här.
Enda frågetecknet för min del är om jag klarar att överleva utan mina ventilerade komfortstolar........

Nästa test blir när halkan slagit till då skall det också testas Cayenne och E-klass 4-Matic

Behöver inspiration... Sjusitsigt i kombination med någorlunda bagageutrymme och låg bränsleförbrukning. Vad har jag för alternativ till en VW Sharan TDI140?

Gjort en första provkörning. Tyvärr förtogs lite av glädjen då jag precis innan testat M1:an :eek:
Men jag hade inget att anmärka på. Och min labbekompis kan vara med på mina resor även i en GT. Baksätet måste nog tillhöra det största. Frågan är om inte tom E-klassen får ge sig här.
Enda frågetecknet för min del är om jag klarar att överleva utan mina ventilerade komfortstolar........

Nästa test blir när halkan slagit till då skall det också testas Cayenne och E-klass 4-Matic

Hej!

Jag kör själv E250 CDI 4-matic kombi.

E-klassen har inte så stort baksäte som man kan tro. Iallafall inte för knän och fötter. Faktum är att vår bakåtvända barnstol modell isofix upp till 18kg får plats bättre i vår lilla Volvo V50 så just avståndet till framstolens bakkant är väldigt kort på E-klassen.

Dock sitter man ju som en kung i e-klassens baksäte med överlägsen bredd, svank, och dynkomfort.

Det man förlorar i baksätet tar man igen med hästlängder i skuffen. Nästan 700 lådliter utan att fälla baksätet och en balja under golvet som är enorm att fylla ytterligare saker i. Inte för inte som man kan ha ett extra baksäte monterat här....

Annars går 4-matic riktigt fint på vintern. Jag kom från Audi Quattro innan och till skillnad från Quattrons växlande mellan under- och överstyrning när man går brett så balanserar Mercan riktigt konsekvent och snyggt.

mvh

Behöver inspiration... Sjusitsigt i kombination med någorlunda bagageutrymme och låg bränsleförbrukning. Vad har jag för alternativ till en VW Sharan TDI140?

Lancia Voyager fd Grand Voyager
Har väl en ny dieselspis som alternativ också. Skulle tro den fortfarande är kungen bland 7-sitsigt.

Lancia Voyager fd Grand Voyager
Har väl en ny dieselspis som alternativ också. Skulle tro den fortfarande är kungen bland 7-sitsigt.

Njaeo... Högt pris, uselt andrahandsvärde och hög förbrukning. I den prisklassen, dvs omkring 400000, skulle jag välja en VW Multivan.

Du menar inte Multivan va ?
Kanske har hänt en del de senaste åren. Men sist jag provade en Multivan var det som att köra en skåpbil. Och prismässigt lär det inte vara någon större skillnad.

Men hur är det med Mitsubishi eller Renaults familjebilar ?

Jakob K, går det att få lite mer omdöme om Din kärra? Jag håller på o väljer mellan just en 250 4matic eller en 220 CdImed AMG-paketet. Tyvärr :) är jag en hopplöst förlorad själ när det gäller fälgar etc så en vit E-klass kombi m AMG-paket är ju bara för läcker. Däremot kommer jag närmast fr en XC60 o har blivit en fan av 4wd...så därav 4matic. I min spec så har jag klämt in 19" o när jag bygger på tyska MBs sajt, där man kan snurra bilen efter behag, så ser den fin ut m dessa o avantgarde. Kul att få dina intryck. Har även Audi avant 3,0 Tdi quattro m s-line p offert men det är två olika bilar.

Toppen