Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Beror på vad ÅF kommit överens om med finansbolaget. Bara en fråga om vad ÅF vill ha för åtaganden och vilken risk man är villig att ta. Säger de något annat ljuger dem.

Vad fick du förresten för garanterat restvärde ? Borde väl ligga någonstans på 40% - 45% på dessa modeller. Kineticutrustade V70 brukar vara iskalla

Han hade inga procentvärden utan bara att de garanterade restvärdet på så vis att om bilen inte gått mer än 6000mil och inga skador så kan jag lämna tillbaka den utan någon kostnad för mig.

Dum jag är. Var bara att räkna baklänges. Och då ser det ut som man ligger någonstans kring 45-50 % då är det inte oskäligt med det som begärs. Tvärtom ser kalkylen, med hänsyn till att service och försäkring ingår, ganska trevlig ut.
Och att den är iskall är ju faktiskt helt ointressant. Är ju Å F problem helt och hållet.

Skall byta till tjänstebil och firman vill helst att jag väljer BMW. Har inga direkta preferenser själv och vet inte riktigt vad jag har för regler att förhålla mig till ännu så det är lite diffust. Har en v60 d5 idag som jag är ganska nöjd med. Tycker att 3-serie GT är snygg och borde vara ganska lik Volvon i utrymme osv. Någon med erfarenhet? Sedan har jag några funderingar till. X3 är det en gammal modell? Läste att den kom för tre år sedan så då borde en ny modell ligga i pipen? Hur är det med 3 och 5-serie, är de relativt "nya"? När kan man räkna med att 4-serie går att få levererad i Sverige? Gillar modellen skarpt

:) Åker du V60 idag lär du bli väldigt överraskad över utrymmet i en 3GT - Tror inte att V60 är i närheten av det utrymme som bjuds i GT'n.
Gjorde själv en första liten kontroll inför nästa års byte. Och min 5-Touring kan inte matcha utrymmet i baksätet och den är väl bara lite, lite större i bagaget. Kommer utan problem få med mig min Labbe.
X3 kom ut med en helt ny modell för några år sedan och borde ha en 6 år kvar till nästa större förändring. Om något år kan man med säkerhet vänta sig en facelift.
3-serien har bara något år på nacken och 5-serien är inne på sitt 3:e, har jag för mig, och kommer till 2014 års modell med facelift. Lite kosmetik utanpå - fronten bl a och en förbättring av iDrive med bl a touchfunktion.
4-serien står väl mer eller mindre och bara väntar på att få börja säljas.

Har aldrig någonsin ångrat bytet från XC90 till BMW. Sitter idag i en komfortutrustad 530dT xDrive men kommer med största säkerhet byta "upp" mig till en 3GT xDrive nästa år.

Tack för ditt svar, det var uttömmande :)

Skall försöka ta mig ner för provkörning i veckan men just nu lutar det åt GT. Skulle även kunna tänka mig en 4-serie och behålla V60n som packåsna. Fast 3-serie touring är ju också snygg.. Dessa val.. :)

Vet fler som aldrig sätter sin fot där igen.

Upptäckte ett tomt däck på min bil i våras när jag var i Nacka. Den BMW-handlaren var helt suverän och när han fick höra att jag var på resande fot från annan stad blev jag omhändertagen omedelbart.

I övrigt märker jag att man i a f i Karlstad riskerar att råka ut för VW-syndromet. Man har sålt så fruktansvärt mycket bilar att verkstaden inte hinner med.

Nu handlade ju denna diskussion om en handlare/verkstad i Solna och att döma alla BMW utefter detta känns inte rätt. Jag är inne på min tredje fabriksnya BMW på 8 år nu och jag har köpt alla mina på Autopartner i Skövde. Efter varje besök på deras verkstad har jag blivit uppringd från ett undersökningsföretags som ställt frågor om verkstadsbesöket. För något år sedan såg jag ett diplom på deras kundmottagning att den verkstaden hade 100% positiva omdömen från kunderna. Jag vet att jag tog upp det till diskussion vid ett tillfälle och fick då reda på att de var den verkstaden i Sverige som hade fått bäst betyg i alla undersökningar.

Nu är det dock nya ägare sedan ett par år tillbaka och jag har lite svårt för attityden hos dessa nya säljare i bilhallen men då en av de gamla säljarna (Kåre) sedan nåt år sitter i verkstaden så begärde jag att få göra den senaste affären med honom och det var självklart inga problem.

Autopartner har nu invigning av sina nya lokaler på torsdag och självklart skall jag vara där. Är lite nyfiken på nya 4-serien men det är svårt att motivera ett byte redan nu då min nuvarande 335i bara rullat knappt 1500 mil på drygt ett år. Samtidigt behöver en rolig affär inte alltid vara motiverad...

Har kikat (på nätet) på BMW 320dA xDrive Gran Turismo. Någon som har erfarenhet av den?

Vill dels ha något där jag får in mycket packning där bak, inklusive barnvagn, men även ha rymlighet i kupén och lite körglädje. Verkar vara en bra kompromiss - någon som testat den/har en sådan?

Toppen