Senaste nytt

SAS Kundjänst i Sveg - Opersonlig och matt

Nu har SAS kontaktat mig. Två mail från två personer på SAS med ansvar fanns i min inbox då jag i dag landade på EWR. Helt klart har man tagit inläggen här på allvar och följer noga.

Budskapet (innehållet i mail) från SAS är följande:

Det pågår en enorm rekrytering/utbildningsinsats just nu vilken tyvärr innebär många utmaningar i Sveg som tyvärr ibland drabbar våra kunder. Vi jobbar med kvaliteten för att höja den med fokus på våra viktigaste kunder. Vidare försäkrar man att man tar feedbacken på största allvar.

Så, mail till SAS och inlägg här på BC från oss alla gör absolut en skillnad. Det skall bli kul att se hur kundtjänsten utvecklas. Jag har även föreslagit att SAS kan ha en grupp av frekventa resenärer som är någon slags referensgrupp för input om kvalitet. Ersättning kan ju vara några EB poäng för deltagandet.

Last edited:
Läser Travellers tråd med stort intresse då jag tycker att servicen i Sveg inte ens når upp
till ett lågvattenmärke. Många verkar vara sommarvikarier som har "noll koll" och ber man
att få tala med Ö-vik istället (när man inte är nöjd med svaret) så hamnar man i lotterikön
igen och får en ny agent i Sveg. De långa väntetiderna under samtalets gång verkar bero
på att de i Sveg själva ringer till Ö-vik för att få hjälp.
Förra sommaren var något bättre men när "sommarbarnen" slutade så lämnades inte de
öppna/pågående ärendena över till någon annan vilket stod mig dyrt !

Man tror fortfarande att "outsourcing" är billigare, vilket det kanske är (för räknenissarna)
men man ser ju inte helheten.
Upplever, tyvärr, samma fenomen hos LH M&M i Kapstaden. Där saknas ibland kunskapen
och oftast servicekänslan. Om man ber att få tala med en chef så vet de inte numret..

Precis, det är väl tyvärr billigare att outsourca än att ha egen personal.
Jobbade själv på frösökontoret fram till 2009 då SAS backade typ 350 miljoner på ett kvartal eller nåt, nu tar jag i men sparpaketen var ju rätt hårda ett tag.
Då fanns det 3 kontor i sverige där sas hade egen kundtjänst, dvs eget upplärda Övik, Luleå och Östersund. Sen finns fortfarande eurobonusavd i sthlm vad jag vet.

Nu är det vaddå, Tallin och Sveg som är kundcenter? Övik har kvar internetsupporten tror jag och några erfarna handläggare.

Det är ju alltid svårt när nåt ska outsourcas, då de oftast även har andra uppdrag som ringer, nu vet jag inte exakt hur det är i det här fallet men det brukar generellt vara så i branschen.

Fan va ja saknar resebranschen, och nej ja kommer inte flytta till Sveg!

Då fanns det 3 kontor i sverige där sas hade egen kundtjänst, dvs eget upplärda Övik, Luleå och Östersund. Sen finns fortfarande eurobonusavd i sthlm vad jag vet.

I Luleå har de fortfarande kvar SAS skylten på huset vid busstationen men har de kvar något mer än så i dagsläget?

I Luleå har de fortfarande kvar SAS skylten på huset vid busstationen men har de kvar något mer än så i dagsläget?

Jag tror inte dom har kvar några i Luleå. Jag är bekant med en av dom som jobbade på agent-supporten där, och dom fick gå allihop för några år sedan..

Toppen