Senaste nytt

SAS Kundjänst i Sveg - Opersonlig och matt

När jag tog upp detta idag var svaret : "Våra kundundersökningar visar inte på att folk är missnöjda med vår service"

Snacka om att blunda för verkligheten :)
 
Lita inte på SAS callcenter

På senaste tiden har SAS callcenter (Sveg) visat på mycket dålig service och kunskap. SAS rycker bara på axlarna och tar inget som helst ansvar för vad deras personal säger eller skriftligen uttrycker. De börjar agera som vissa lågprisbolag i sina kundkontakter. Har alltid valt SAS i första hand och anser att de ska vara något av ett premiumbolag. Har någon fler märkt av denna kraftiga försämring?

För ett tag sedan fick jag på telefon beskedet att en bonusresa Stockholm – Bangkok t/r med Star Alliance i Business kostar 120 000 poäng! Tycker detta är konstigt men får även det bekräftat av agenten via mail. När jag sedan ringer och ska boka uppger man att det kostar 40 000 poäng. Detta kan inte vara möjligt säger jag och efter ha dröjt i telefonen länge får jag beskedet att det kostar 140 000 poäng (vilket är det rätta).

De vägrar också att koppla mig till någon ansvarig teamleader.

Man är väldigt osäker och ger olika besked i vilka klasser man får åka med Thai International (TG) med buisnessspoäng. Några säger att det gäller bara Premium Economy vilket aldrig förut har gått att boka för poäng.
Prövade igen i veckan och frågade om Stockholm – Bangkok med Star Alliance. En person säger tvärsäkert att det finns platser via LHR i Business.

En stund senare ringer jag igen och får det bekräftat.

När jag strax senare ska boka säger agenten att det fanns bara business (SAS Plus) ARN-LHR, men att sträckan London- Bangkok är i Economy. Det finns väl 0,1 % möjlighet att platsen kan ha försvunnit fast detta var någon timma före avgång samma dag och att en sådan plats försvinner i Business finner jag föga troligt. Utan de besked jag fått tidigare har varit felaktiga. De har aldrig funnits Business hela vägen. Jag var då redan på väg ut till flygplasten (ARN) i min bil och skulle bara göra klar bokningen. Man kan helt enkelt inte lita på SAS.

Att man är Guldmedlem innebär inte att man i första hand får tala med mer erfaren personal. När man förut fick tala med Övik upplevde jag att man kunde sin sak. Man hör att personalen som numera svarar i Sveg är väldigt ung och osäker.

Vid en ombokning inrikes häromdagen fick jag vänta 15 minuter för att ta reda på hur hon skulle göra!

Vad är det som har hänt med SAS? Har skrivit till deras reklamationsavdelning men får bara till svar att man beklagar och att de har mycket ny personal. Det är som att tala med en vägg.

Precis såhär känner jag... Dock är mitt case ett annat men man blir riktigt upprörd!
 

anjak

Medlem
Måste bara säga att jag är extremt nöjd med servicen jag fick förra veckan, även om dom inte hade svar direkt så ringde dom upp efter en halvtimme och hade löst problemet på ett rätt kreativt sätt och samtidigt fick jag en plusbiljett för samma poäng som go.
 

Traveller

Medlem
Den här tråden startade jag för två år sedan men har utan tvekan anledning att skriva igen.
Sittandes i Hong Kong, där jag numera bor, har ju i dagarna tre försökt att få ordentlig hjälp
hos SAS kundtjänst. Jag ringer mitt Pandionnummer och det svarar ungdomar som allt annat
än ett genuint intresse att hjälpa till. Någon låter som den går på droger och skall somna, nästa
låter som det enda den vill är att gå hem och den tredje som att denna undrar varför sjutton jag
skall störa på dennes arbetstid. Jag känner mig allt annat än välkommen då jag ringer till denna
kuntjänst och det är faktiskt så att jag inte längre har lust att flyga SAS. Enda räddningen för SAS är
den nya direktlinjen som jag kan tänka mig att ta. De senaste upplevelserna är följande,

"Vi kan inte göra platsförfrågan hos LH på en bonusplats, vi kan bara göra platsförfrågningar på SAS flyg!" Nu hör det till
detta att jag för 4 månader sedan löste en plats genom platsförfrågan med United visa SAS kundtjänst. För 6 månader sedan
det samma med Lufthansa via SAS kundtjänst. Så, man kan verkligen undra vad som gäller. Det första samtalet bröts
och flickan som jag talade med skickade då ett mail (det var nu bra gjort) som hon skrev att hon gör en platsförfrågan i.
Då blev jag ju glad. Sedan ringde jag en gång till för jag gillar ju klara besked. Detta bröts igen. Då kom det faktiskt ett annat
mail där det snällt stog att "vi kan inte göra platsförfrågan och har inte kunnat det på ett år". Så nu har jag två mail och ringde
i dag igen (en dag senare) och frågade om det har gjorts någon platsförfrågan? Svaret jag fick då var ju lysande, "det kan jag
inte svara på för nu ligger vårt system nere och du får ringa tillbaka i morgon". Denna person lät som en våt hund och hade ingen
som helst glädje att prata med en Pandion.

SAS, det duger inte faktiskt. Även om ni nu lagt om profilen så tror jag ni vill ha kvar kunder som mig?? Besviken så det heter duga.
 

bnr

Medlem
@Traveller - Jag tycker att det är pinsamt av SAS, tror nog vi är många på forumet som helst försöker lösa problem själva innan vi tar kontakt med SAS "kundtjänst" som sista utväg just på grund av bemötandet man får.
Har ni Pandions inga eskaleringsvägar? Inga kontaktpersoner högre upp i näringskedjan?
 
Jag har haft ångest i två veckor för att behöva ringa dem och boka en bonusresa med AirCanada som jag hittat på Uniteds awardsökning. Förra gången jag ringde den fick jag ingen hjälp och ett väldigt inkompetent bemötande. Lösningen är uppenbarligen att man skulle kunna boka dessa resor själv på webben istället, som man ju kan på andra bolag.
 

Traveller

Medlem
@Traveller - Jag tycker att det är pinsamt av SAS, tror nog vi är många på forumet som helst försöker lösa problem själva innan vi tar kontakt med SAS "kundtjänst" som sista utväg just på grund av bemötandet man får.
Har ni Pandions inga eskaleringsvägar? Inga kontaktpersoner högre upp i näringskedjan?

@bnr Det finns inga andra eskaleringsvägar än att skicka mail till Kundtjänstchefen eller Rickard. Vi Pandions har ett direkt nummer till kundtjänst vi kan använda men hamna i samma röra som alla andra.
 

bnr

Medlem
@bnr Det finns inga andra eskaleringsvägar än att skicka mail till Kundtjänstchefen eller Rickard. Vi Pandions har ett direkt nummer till kundtjänst vi kan använda men hamna i samma röra som alla andra.
Vore jag du så skulle jag eskalera varje fall av oacceptabelt/ointresserat/inkorrekt bemötande. Det är illa att det ska gå så långt att du, som innehar högsta status i SAS lojalitetsprogram, ens ska behöva lägga ner energi på sådant här.
Uppenbarligen så är du viktig nog för SAS så att du fått EBP, det bör säga en del och klagomål från EBP bör tas på högsta allvar. Om SAS ändå inte bryr sig, är de då värda den omsättning som du skjuter åt deras väg?

Har tyvärr inte inblick i hur SAS organisation fungerar (eller snarare inte fungerar), men det vore riktigt intressant att förstå vad det är som går så himla fel så att SAS inte klarar av något så grundläggande och viktigt som kundservice, speciellt för EBG/EBD/EBP.
En (kanske långsökt) teori är att det är jantetänket som krockar med att prioritera vissa personer, att man helt enkelt inte bryr sig om att någon är EBG/EBD/EBP för att det är "fult" att vara viktigare än någon annan...
 

nota bene

Medlem
Måste hålla med om detta... Det enda stället där jag litar på kundtjänst är Tallinn - där har de fortfarande en del kompetens vad gäller bonusbokningar etc.

Har en kollega vars polare jobbade på SAS kundtjänst i Ö-vik innan de lade ned. Där kunde man iaf oftast få vettiga svar.
 
Toppen