Hej alla,
hoppas ni har haft lite bättre dag än jag. Vad som hänt?
Jag ringde till SAS (Sveg) för att göra en ombokning/upgrade på en befintlig bokning till Dubrovnik. Jag gav bokningsreferens till tjejen som svarade och fick svaret att kan inte göra det utan jag måste skicka en upgrade fråga till Business via Optiontown. (???) Jag förklarade situationen att inom Europa kan du inte som resenär utnyttja möjligheten med Optiontown upgrade, det gäller bara för longhaul samt det finns ingen Business Class inom Europa. (Kan vara att hon inte visste var DBV ligger...)
Jag förklarade att vist kan jag boka om en revenue biljett om jag vill. Hon sa att då måste jag göra det själv på hemsidan. Jag förklarade att denna bokning är redan en gång ombokad av EBG Ö-vik så då kan jag inte boka om resan på hemsidan. Hon lät tveksam och blev tyst för flera sekunder.
Jag frågade igen om hon kunde tänka sig att göra en ombokning och då fick jag känslan att hon tyckte att jag var besvärlig att inte nöjde med de svar hon gav. Fick en känsla att jag var vem som helst inte en EBG. :-(
Hon var inte så villigt att hjälpa mig utan efter en lång diskussion sa hon att på den här gången kan hon tänka sig att räkna vad det skulle kosta att göra en ombokning. Hon tycke att det är jobbigt.
Jag fick svaret efter halv timme genom ett samtal att vad det skulle kosta.
Summa summarum: Ärendet löst, men jag är orolig att vilken kunskapsnivå personerna har som svarar på telefon. Jag kan acceptera att alla små detaljer om alla flygplatser du behövs inte kunna, typ var finns inchecknings automater, men grund utbudet att vilka service klass finns inom Europa, vad som gäller att göra en upgrade genom att köpa det, och inte mist lyssna på vad kunden säger innan du ger svaret.
Jag vet inte vad jag ska göra i framtiden? Jag älskar ju SAS och är inte villig att byta flygbolag för mina resor inom Europa fast några kanske skulle erbjuda lite bättre service onboard.
Hoppas det blir en förbättring under hösten på kundservice kvalité. Det finns hopp iaf eftersom vissa i Sveg är jätte duktiga och lyssnar kunden och de kan mycket. Jag vill inte alltid vänta till kvällen och ringa till TLL utan vill ha möjligheten att sköta mina bokningar och ombokningar när jag vill.
Kanske bör jag skriva ett brev till Rikard och beskriva min oro?
Hoppas ni SAS anställda som läser denna inlägg tar detta i största allvar om jag börjar fundera att byta flygbolag är det stort. Det vet ni som känner mig.
Önskar en fortsatt bra dag till er alla!