Senaste nytt

SAS Kundjänst i Sveg - Opersonlig och matt

VonMögen

Medlem
Satt själv i telekö för länge tidigare idag. EBG verkar inte ge några genvägar där längre (?). Time is money och orkade inte sitta och vänta. Får vänta och se om servicen sker med silkeshandskar ...
 

Nystrom

Medlem
Jag tror inte dom har kvar några i Luleå. Jag är bekant med en av dom som jobbade på agent-supporten där, och dom fick gå allihop för några år sedan..

Det är ett antal år sedan man stängde i Luleå och ingen finns kvar. Det enda som finns kvar är skylten....
 
Hej alla,

hoppas ni har haft lite bättre dag än jag. Vad som hänt?

Jag ringde till SAS (Sveg) för att göra en ombokning/upgrade på en befintlig bokning till Dubrovnik. Jag gav bokningsreferens till tjejen som svarade och fick svaret att kan inte göra det utan jag måste skicka en upgrade fråga till Business via Optiontown. (???) Jag förklarade situationen att inom Europa kan du inte som resenär utnyttja möjligheten med Optiontown upgrade, det gäller bara för longhaul samt det finns ingen Business Class inom Europa. (Kan vara att hon inte visste var DBV ligger...)

Jag förklarade att vist kan jag boka om en revenue biljett om jag vill. Hon sa att då måste jag göra det själv på hemsidan. Jag förklarade att denna bokning är redan en gång ombokad av EBG Ö-vik så då kan jag inte boka om resan på hemsidan. Hon lät tveksam och blev tyst för flera sekunder.

Jag frågade igen om hon kunde tänka sig att göra en ombokning och då fick jag känslan att hon tyckte att jag var besvärlig att inte nöjde med de svar hon gav. Fick en känsla att jag var vem som helst inte en EBG. :-(

Hon var inte så villigt att hjälpa mig utan efter en lång diskussion sa hon att på den här gången kan hon tänka sig att räkna vad det skulle kosta att göra en ombokning. Hon tycke att det är jobbigt.

Jag fick svaret efter halv timme genom ett samtal att vad det skulle kosta.

Summa summarum: Ärendet löst, men jag är orolig att vilken kunskapsnivå personerna har som svarar på telefon. Jag kan acceptera att alla små detaljer om alla flygplatser du behövs inte kunna, typ var finns inchecknings automater, men grund utbudet att vilka service klass finns inom Europa, vad som gäller att göra en upgrade genom att köpa det, och inte mist lyssna på vad kunden säger innan du ger svaret.

Jag vet inte vad jag ska göra i framtiden? Jag älskar ju SAS och är inte villig att byta flygbolag för mina resor inom Europa fast några kanske skulle erbjuda lite bättre service onboard.

Hoppas det blir en förbättring under hösten på kundservice kvalité. Det finns hopp iaf eftersom vissa i Sveg är jätte duktiga och lyssnar kunden och de kan mycket. Jag vill inte alltid vänta till kvällen och ringa till TLL utan vill ha möjligheten att sköta mina bokningar och ombokningar när jag vill.

Kanske bör jag skriva ett brev till Rikard och beskriva min oro?

Hoppas ni SAS anställda som läser denna inlägg tar detta i största allvar om jag börjar fundera att byta flygbolag är det stort. Det vet ni som känner mig.

Önskar en fortsatt bra dag till er alla!
 

seat56f

Medlem
Ni som ofta använder telefonkundtjänsten - är det mer strul nu över sommaren så att man kan hoppas att det är vikarier som står för merparten av de frustrerande upplevelserna?
 

Traveller

Medlem
Ni som ofta använder telefonkundtjänsten - är det mer strul nu över sommaren så att man kan hoppas att det är vikarier som står för merparten av de frustrerande upplevelserna?

Svårt att svara på eftersom kundtjänsten kom igång i Sveg för bara några månader sedan. Jag har ju framfört mina synpunkter till SAS och fått bra svar från ansvariga (se tidigare i denna tråd). Man arbetar på kvalitet, servicenivå, kunskap osv. Om jag skall tolka de två svar jag fått så är man fast besluten att lösa problemen samt att man inser att det finns problem. Det är ju ett stort steg i rätt riktning.
 

charlesswe

Medlem
Haha... ringe idag för att boka en enkel CPH-YQB med *A i C.

Jag sa att jag ville boka CPH-CDG-YUL-YQB, tillgänglighet fanns, fast han sa att de bruka på denna rutt via FRA, då kunde han helt plötsligt räkna skatterna och de ska återkomma efter "manuellprissättning"... How hard can it be?!
 
Pratade med kundservice i Sveg i torsdags för att göra en ombokning. Allt funkade jätte bra och hon som svarade var jätte duktig och gjorde sitt yttersta att hitta ett bra alternativ för en resan från MUC till HEL på grund av missade avgången. :)
 

Jörgen Groth

Ny medlem
Lita inte på SAS callcenter

På senaste tiden har SAS callcenter (Sveg) visat på mycket dålig service och kunskap. SAS rycker bara på axlarna och tar inget som helst ansvar för vad deras personal säger eller skriftligen uttrycker. De börjar agera som vissa lågprisbolag i sina kundkontakter. Har alltid valt SAS i första hand och anser att de ska vara något av ett premiumbolag. Har någon fler märkt av denna kraftiga försämring?

För ett tag sedan fick jag på telefon beskedet att en bonusresa Stockholm – Bangkok t/r med Star Alliance i Business kostar 120 000 poäng! Tycker detta är konstigt men får även det bekräftat av agenten via mail. När jag sedan ringer och ska boka uppger man att det kostar 40 000 poäng. Detta kan inte vara möjligt säger jag och efter ha dröjt i telefonen länge får jag beskedet att det kostar 140 000 poäng (vilket är det rätta).

De vägrar också att koppla mig till någon ansvarig teamleader.

Man är väldigt osäker och ger olika besked i vilka klasser man får åka med Thai International (TG) med buisnessspoäng. Några säger att det gäller bara Premium Economy vilket aldrig förut har gått att boka för poäng.
Prövade igen i veckan och frågade om Stockholm – Bangkok med Star Alliance. En person säger tvärsäkert att det finns platser via LHR i Business.

En stund senare ringer jag igen och får det bekräftat.

När jag strax senare ska boka säger agenten att det fanns bara business (SAS Plus) ARN-LHR, men att sträckan London- Bangkok är i Economy. Det finns väl 0,1 % möjlighet att platsen kan ha försvunnit fast detta var någon timma före avgång samma dag och att en sådan plats försvinner i Business finner jag föga troligt. Utan de besked jag fått tidigare har varit felaktiga. De har aldrig funnits Business hela vägen. Jag var då redan på väg ut till flygplasten (ARN) i min bil och skulle bara göra klar bokningen. Man kan helt enkelt inte lita på SAS.

Att man är Guldmedlem innebär inte att man i första hand får tala med mer erfaren personal. När man förut fick tala med Övik upplevde jag att man kunde sin sak. Man hör att personalen som numera svarar i Sveg är väldigt ung och osäker.

Vid en ombokning inrikes häromdagen fick jag vänta 15 minuter för att ta reda på hur hon skulle göra!

Vad är det som har hänt med SAS? Har skrivit till deras reklamationsavdelning men får bara till svar att man beklagar och att de har mycket ny personal. Det är som att tala med en vägg.
 

Nystrom

Medlem
Återupplivar tråden! Bokade en resa häromveckan från ARN till LLA. Endast rad 1 tillgänglig i PLUS och alla stolar gråmarkerade. Ringde kundtjänst (EBP) och bad om lite hjälp. Fick svar att jag fick vänta till SAS (!!!!) hade uppdaterat seat map så skulle jag nog kunna välja stol. Inte den service jag förväntat mig så jag tog ärendet på Arlanda i stället i samband med en annan resa. Går nog att skruva lite till i systemförståelse och kundhantering.......
 
Toppen