Senaste nytt

SAS Kundjänst i Sveg - Opersonlig och matt

toer00

Medlem
Alltså det här är inte sant...50 min och 3 st väntelägen för att bara ändra flighter på en befintlig award.SK/UA, ARN-LHR-EWR, dvs ingen ändring av routing, dag, flygbolag eller annat svårt... Istället för avresa kl 11:15 så dök platser upp med avresa 15:25 fr. ARN. Agenten såg platserna också...
Detta har nu tagit över 1 timme och de är inte klara ännu... Det här ÄR VANSINNIGT... inte undra på att SAS har problem...sådana här ändringar får inte ta ta så här lång tid...både kundens och deras egen tid... vad är problemet...???!!!
 

palmen

Moderator
Alltså det här är inte sant...50 min och 3 st väntelägen för att bara ändra flighter på en befintlig award.SK/UA, ARN-LHR-EWR, dvs ingen ändring av routing, dag, flygbolag eller annat svårt... Istället för avresa kl 11:15 så dök platser upp med avresa 15:25 fr. ARN. Agenten såg platserna också...
Detta har nu tagit över 1 timme och de är inte klara ännu... Det här ÄR VANSINNIGT... inte undra på att SAS har problem...sådana här ändringar får inte ta ta så här lång tid...både kundens och deras egen tid... vad är problemet...???!!!
Problemet är att alla ska boka sina vouchers nu. Det är samma varje år att alla väntar till sista dagarna och det finns inte bemanning för att klara den peaken som blir pga detta.

Sen kan de inte biljettera över telefon, måste göras av annan avdelning. Det går aldrig på 1h utan oftast så sker det inom 24h, men ibland kan det ta flera dagar.

Du, jag och alla andra som väntat med att boka till så här sent är tyvärr en del av problemet. Sen gör inte sas det bättre när deras process är så innefektiv att många måste ringa 5-10 ggr för att få sina ärenden lösta och på så sätt gör problemet värre. De staffar ju upp med folk som inte direkt är experter på dessa saker, ibland får man en som är ny på jobbet och inte vet skillnaden på ekonomi/business/first och andra gånger får man någon extremt kunnig som kan detta utan och innan och löser saker på nolltid.

Man kan ju önska guld och gröna skogar och tycka att sånt här bara ska fungera. Många skriker sig sedan hesa om hur dåligt det är och de ska minsann sluta med eurobonus och aldrig flyga med SAS igen. Sen inser även dessa personer att det finns inget annat bättre alternativ (för 99% av alla) och att SAS har monopol på denna marknad mer eller mindre i Norden där inga andra program kan hävda sig. Finnair, British Airways, KLM/AF, Lufthansagruppen mfl finns ju men deras program är inte ens i närheten att vara så bra för oss skandinaver som SAS Eurobonus är.
SAS vet självklart om detta och det finns med andra inga krav på dom att lägga ner tid/pengar på att förbättra detta "mer än nödvändigt", framförallt inte just nu under Chapter11. De vet att kunderna kommer att stanna kvar i alla fall, de få 0.001% som gör allvar i sina hot att "lämna" är ändå ingetsom påverkar det stora hela.
 
Last edited:

toer00

Medlem
Må så vara…
Men grejen är man bokar upp platser när de dyker upp i mitt fall i nov. för att sedan ändra när bättre passande alt. dyker upp (Idag).
Hugger man inte de alt. som kommer så gör någon annan det. Även fäst de inte biljetterar per tel. så kan de i all fall lära sig kommandot för att ta bort ett segment i PNR och boka in ett nytt för att sedan be biljettterings-personalen fixa resten…
Utbilda personalen i lite hederlig IATA och spar massor av tid till andra kunder… Annars är väl 2/1 vouchers bokningsbara online även de?
 

A87

Medlem
Så trött på SAS kundtjänst. Funderar på riktigt att säga upp sas amex och sas mc premium och skaffa typ finnair eller lufthansa. Vad rekommenderas av experter här på bc-forumet?
 

palmen

Moderator
Må så vara…
Men grejen är man bokar upp platser när de dyker upp i mitt fall i nov. för att sedan ändra när bättre passande alt. dyker upp (Idag).
Hugger man inte de alt. som kommer så gör någon annan det. Även fäst de inte biljetterar per tel. så kan de i all fall lära sig kommandot för att ta bort ett segment i PNR och boka in ett nytt för att sedan be biljettterings-personalen fixa resten…
Utbilda personalen i lite hederlig IATA och spar massor av tid till andra kunder… Annars är väl 2/1 vouchers bokningsbara online även de?
Ja att plaster försvinner direkt vet vi, och det är ju "otur" om man själv måste boka de nu i största ruschen på året. Lite samma sak som att man ibland tvingas åka i värsta rusning när man ska till jobbet och inte kan åka tidigare/senare och därmed hamnar i kö 1h.

Jag är personligen VÄLDIGT glad att de inte tar bort något segment i min bokning innan den är biljetterad. Hur tror du tongångarna skulle vara om de tig bort din utresa i väntan på biljettering och det sen inte fungerar att biljetterna det nya av någon anledning. Helt plötsligt skulle du då inte ha någon utresa alls i din bokning.
Förstår inte vad problemet är att du ser två olika segment i en bokning innan biljettering. Inget som drabbar dig på något sätt. Vi ska nog vara väldigt glada att de har koll på denna process och inte implementera det du förespråkar.

2-4-1 går att boka online om du inte blandar klasser, inte flyger first, inte har overnight stay, inte har långa stopp, och inte vill styra vilka flygbolag och vilka flygplatser man flyger med samt specifika avgångar, inte lägga till segment som släpps senare eller lägga till ut/hemresa i efterhand.
Vill du göra något av detta går det inte boka online. 99,9% på detta forum brukar ticka någon av dessa boxar. Varför tror du att en tjänst som c-flights finns som gör detta åt folk? Behovet finns onekligen långt utanför detta forum.
 

toer00

Medlem
Nu börjar det bli ett storm i ett vattenglas...jag håller helt och hållet med att behovet finns enligt ovan. Dvs vi sitter i alla i samma båt... oavsett om man har
2 for 1 eller "vanliga poäng" att spendera.

Problemet är inte att jag ser dubbla segment...det har jag inget som helst problem med och det är inte det jag har kommenterat.
Grejen är att det i mitt väldigt enkla fall som att ändra en avgång till en ny avgång senare samma dag, med samma sträckor/routing, samma bolag och där platser fanns, tog över 1 timme efter att jag fått kontakt med agenten. Själva handgreppen är inte många och de tar inte tid.

Att det är långa väntetider att komma fram det är en sak och det är förståligt och det accepterar jag! Men enkla tjänster som denna borde de klara av på väsentligt kortare tid. Om mitt synnerligen enkla ärende innebär långa väntetider och ett flertal HUACA så borde SAS utbilda personalen så att de blir bättre och effektivare för att på så sätt lägga mer kraft på de som verkligen behöver det! Dvs idag är SAS Kundtjänst - Opersonlig och matt och till stora delar inte tillräckligt kompetenta (undantag finns).
 

ekf

Medlem
Så trött på SAS kundtjänst. Funderar på riktigt att säga upp sas amex och sas mc premium och skaffa typ finnair eller lufthansa. Vad rekommenderas av experter här på bc-forumet?
Jag bytte helhjärtat till M&M i somras och har M&M mastercard från Resurs Bank som nytt primärkort. En extra bonus är att jag slipper fundera på om butiken/restaurangen i fråga tar amex eller inte :)
 

toer00

Medlem
Här är SAS kundtjänst…
Sitel Sweden AB

Kundtjänst SAS

Vad tycker medarbetarna ?

Stressigt jobb
Resesäljare (Tidigare anställd) - Sveg (distans) - 7 november 2022”

Efter en månads utbildning blev vi nyanställda helt ensamma om att klara våra uppgifter. Arbetsplatsen var hemifrån och kontakten med kollegor och så kallade Supervisors (närmsta chef) var via Zoom och mycket skakig. Vi fick försöka hjälpa varandra i chattgrupper och min supervisor var aldrig på plats och inga utlovade möten blev av. Att hjälpa de stressade kunderna på telefon var svårt då vi endast fått lära oss delar av programmet vi använde oss av. När det efterfrågades genomgångar av olika moment vi inte förstod i programmet, fick vi till svar att ringa mentorer. Mentorerna som endast var några få, hade så många som ringde att det blev köer i timvis. På andra tråden hade man en stressad kund man inte kunde hjälpa. En ohållbar arbetssituation.

Vet inte om jag skall skratta eller gråta… Inte undra på att det inte funkar som det skall .
En sedvanlig IATA Utb. där man lär sig Amadeus är på ca 20-40 v och här skall stackarna lära sig allt inkl hur Eurobonus på Star Alliance fungerar på 4 veckor… . Jag blir så imponerad över allt man vinner med att outsourca allt! .

Så kära BC are känn er blåsta på konfekten…
 

Tonton

Medlem
Nu börjar det bli ett storm i ett vattenglas...
Det är ju du som skapar stormen.
Inte bara skriver du långa texter här, utan du kopierar dem och lägger upp på andra forum också, för maximal spridning.

Jag vet inte, men jag tycker dina förväntningar är helt felt ställda. Detta är relativt lågkvalificerade jobb med dåligt betalt (iaf gentemot vad en universitetsutbildad tjänar). Jag säger inte att det är bra, men de kämpar på. Detta är inte unikt för SAS, utan är något som man kan se genom de flesta kundtjänstbolag. Det är ingen dans på rosor att hantera exempelvis BC-medlemmar som har väldigt höga krav, och gärna gör speciella bokningar/Ber om saker som inte tillhör vanligheterna.
 
Toppen