Senaste nytt

Vilken inriktning ska BusinessClass.se events ha?

Back On Topic:
Varför inte blanda events?
Vissa mindre och exklusivare, andra större och mer överkomliga?
Kvalitet först så klart.

Jag tycker verkligen att en bra mix är det bästa. Några event som är för de med guldkort, några är öppna för alla. Nu har jag själv inte varit på något evenemang eller träff, än.
Jag håller med om att det är bättre med kvalité på eventen än att ha många med sämre kvalité. När det gäller kostnad så är det ju lite svårt att säga vad som är en "lagom" nivå. Vad jag läst, så är det en blandning av folk här som har alltifrån 9000:- i studiebidrag till några 100.000:-/månad. Självklart kan det inte vara lika för alla, och man bestämmer ju själv vad man känner att man har tid och råd med. Men det är väl samma sak där, en blandning av dyrt och "billigt" tror jag är bäst, då har betydligt fler chansen och möjligheten att delta.

Sen kan man ju fundera lite på vad som menas med medveten resenär, och vilka guldkort som ska gälla i så fall? Jag kan ju själv tycka att ett A3G är mindre värt än en som flugit 49 flighter med SAS och tyvärr missar EBG på grund av en flight eller en som har fått ihop 49.000 poäng, det kostar en slant att få ihop det, det kan ju tyvärr slumpa sig så att man inte har möjligheten (sjukdom, pengar, tid, ja vad vet jag?) att flyga den där sista flighten för att få sitt guldkort. Nu är jag inte jätte insatt i hur man får A3G mer än att jag förstått att det inte är jättekrävande vare sig när det gäller tid eller pengar (allt är dock relativt). Visst, om man flyger mycket med Aegean och får ihop sitt guldkort på den vägen så säger jag inget, men jag antar att de flesta flyger med annat än just Aegean?

Blandade events hade ju vart fint.

Några för de som är villiga att spendera lite mer och för de som inte kan spendera så mycket.

Om man ska ha olika typer av event måste det isf finnas tre typer: Ett "Gold", ett för alla, och ett exklusivt dit alla får komma.... Annars finns ju en risk att de som är Gold väljer att endast komma på dessa.... Är ju lite synd om man aldrig kan mötas "över gränserna" (om man vill kategorisera).

För mig personligen känns det trist att överhuvudtaget behöva dela upp i grupper, men det verkar vara en önskan från samarbetspartners snarare än annat. Bolagen borde dock inse att 10 personer som spenderar en miljon vardera är en stor risk; när en sticker försvinner 10% av intäkterna. På 1000 personer som spenderar 10.000kr vardera behöver det droppa av ganska många innan man gör samma förlust. Visst ska man väna om sina mest trogna kunder, men man får inte glömma de personer som kan bli nyckelkunder i framtiden (och redan bidrar till intäkter).

Är själv inte en person som tycker om gruppevent och liknande, men jag backar ändå upp våra medlemmars möjlighet till detsamma .

Jag tror att lösningen är att "hänga på" Guldklubben på vanliga event.Dvs ett event som är öppet för alla, där en eller flera av aktiviteterna är endast för Guldmedlemmar (eller vad nu sponsorn efterfrågar för kategori).

Om man ska ha olika typer av event måste det isf finnas tre typer: Ett "Gold", ett för alla, och ett exklusivt dit alla får komma.... Annars finns ju en risk att de som är Gold väljer att endast komma på dessa.... Är ju lite synd om man aldrig kan mötas "över gränserna" (om man vill kategorisera).

Håller med om att det är synd om man "kategoriserar" och delar upp i olika grupper då jag antar att en stor del till att BC anordnar träffar och event är för att man ska få träffa och lära känna andra medlemmar, samtidigt som man gör något kul tillsammans?

Varför inte blanda events?
Vissa mindre och exklusivare, andra större och mer överkomliga?
Kvalitet först så klart.

Jag tycker Concorde är inne på helt rätt linje. Det finns behov av både väldigt enkla (och inte allt för dyra) events samt riktigt galna saker där prislappen kanske blir lite högre.

Det jag tycker är viktigt, är att man funderar på syftet med varje event. Om det är social gemenskap kanske det viktigaste är att vi bokar ett bord på något ställe och träffas. Om vi ska på sista MD80-flighten kanske det är viktigt med mycket poäng och champange, men jag vet faktiskt inte om det är anledningen till varför jag är sugen på att följa med..

Mao, försök inte göra allt på alla events utan våga ha olika upplägg för olika tillställningar.

Håller med om att det är synd om man "kategoriserar" och delar upp i olika grupper då jag antar att en stor del till att BC anordnar träffar och event är för att man ska få träffa och lära känna andra medlemmar, samtidigt som man gör något kul tillsammans?

Det är tyvärr svårt att komma ifrån detta fenomen när communities växer. Det kommer alltid att finnas ett gäng som dyker upp på varje träff (eller iaf försöker) och som kommer att vara lite "tightare" än resten av församlingen. Så länge man inte exkluderar någon och alltid välkomnar nya intresserade ser jag inga problem med detta.

Nico Nico Video (japansk motsvarighet av YouTube) ordnade 2 dagars event (ニコニコ超会議) förra året på Makuhari Messe, en av Japans största mässhallar.
De hade 470 miljoner JPY (ca 30 miljoner SEK) förlust enbart på eventet trots att de fick några sponsorer och över 90.000 besökare plus ca 3.5 miljoner människor följde eventet på live på nätet.

I år hade de årets event nyligen och i den här gånger är med flera sponsorer, bl a Nintendo.
De fick över 100.000 besökare och ca 5 miljoner människor som följde eventet på live på nätet.
Trots detta räknar de med mellan 100-200 miljoner JPYs förlust (ca 6,5-13 miljoner SEK).

Det beror säkert på hur man ordnar eventet, men det verkar som att det är svårt att få eventet gå runt ekonomiskt.

Det beror säkert på hur man ordnar eventet, men det verkar som att det är svårt att få eventet gå runt ekonomiskt.

Kan ju vara så att de sätter förlusten som en utgift på PR-kontot. Det är inte helt ovanligt.

Jag misstänker att Martin tänkt så med tidigare events i BC-regi, för att få folk att komma och få mer publicitet kring siten. Personligen tycker jag verkligen att events minst ska täcka kostnaderna i framtiden.

Jag är ju färgad av det faktum att jag inte jagar status, längre, utan enbart flyger just businessclass flighter (framförallt pga min födoämnesallergi). Så jag räknas ju iallafall inte....

Men jag kollade just, och om jag förstår det hela rätt så har:

BusinessClass.se 3186 användare.

Av dessa så sticker såklart 6 stycken ut (användarID och antal inlägg):

Dr. Miles 11 806
Jacob 6 336
agehall 6 111
bjornstrom 4 120
Palazzi 3 413
Gnopps 3 177

Men de första 90 mest aktiva användarna har alla +300 inlägg eller så (okej, det är några som ligger precis under 300 inlägg). Således är det en rätt liten grupp trots allt som aktivt skriver.

Så varför drar jag upp detta ?

Jo det är redan en liten grupp som toppar det hela - så grupperade är VI redan, frågan är om det skall bli flera som skall ta del av det hela eller om businessclass.se skall utvecklas till "Exclusive SuperDuper grupp" - dvs de som gillar det lilla extra i livet, och gärna lägger ned en månadslön på något flashigt (antagligen fel ord, men det får duga för nu) ?

Eftersom jag prioriterar TID och bekvämlighet när jag reser, och i princip skiter i poäng (som jag alltid har problem att utnyttja pga min krav) så kan jag gott tänka mig en superduper gruppering eftersom det passar mitt ego (!) - men det är faktiskt mångfalden som ger något i det längre perspektivet. Jag kan jämföra det med Club Carlssons frågeformulär (som gav 3000 poäng) om deras "nya" Member Club tjosan - jag bara konstaterade rakt av att något Four Seasons blir det i alla fall inte. Och det är det jag bland annat gillar med Four Seasons - det är ingen club/medlemskap - jag vet vad jag får, jag får det alltid, jag behöver inte be om det och det bara fungerar !!! Beat that SAS/BA/AA osv !!

Således, det jag vill se - om mitt personliga ego styr - är just det, exclusiva erbjudanden för det är det jag dras till (när jag kan och har tid - missade ju Champagne provningen vilket grämer mig seriöst mycket!).

Men om kravet är att jag skall vara "guldmedlem" här eller där - då är jag inte aktuell eftersom jag sällan har just guldstatus - flyger för lite antagligen och sprider det över flera bolag. Visst det blir några trippar till USA varje år - men på något sätt så missar jag alltid just guld eftersom jag inte prioriterar det. Således missar evnt sponsorer mig grovt om guld är kravet....

Hur väl matchar top 100 användare (antal skrivna inlägg) mot de som deltagit på någon typ av BC.se träffar?

Jag ligger på 12:e plats tror jag i antal inlägg men aldrig varit på någon aktivitet...

Toppen