Senaste nytt

Vilken inriktning ska BusinessClass.se events ha?

Timotey

Medlem
Har ännu inte varit på något event, men är extremt sugen på att gå och få ett ansikte på några aktiva på BC.se. Hamnar inte i målgruppen som flygbolag vill sponsra då jag bara har detta som en udda hobby och är långt ifrån en frekvent resenär. Försöker ta mig till någon pubkväll men det har inte riktigt passat in i mitt dagliga liv.

Själv skulle jag vilja ha någon form av mix med "LCC event" och F event" för att tala flygspråk. ;)
 

Senator

Moderator
Om man skall vara lite seriös också:
Några idéer kopplat mot annat som har hänt sedan ni började:
- "Behind the scene tour" på Arlanda, eller kanske någon större europeisk flygplats
- Hur fungerar ett stort hotell?
- Leverantörers strategi för Skandinavien (t.ex. Emirates, Turkish, Scandic etc)
- "Ferry Flights" från Tolouse/Hamburg eller Everett, WA med fabriksbesök
 

Henry

Medlem
Visst har utbildning i till exempel ITA Matrix varit på tal tidigare? I övrigt tillhör jag (student) den gruppen som gärna inte lägger alltför mycket på events. Men som Timotey säger så kanske man skulle kunna ha lite blandad kostnadsnivå på eventen?
 

Dr. Miles

Expert
Visst har utbildning i till exempel ITA Matrix varit på tal tidigare? I övrigt tillhör jag (student) den gruppen som gärna inte lägger alltför mycket på events. Men som Timotey säger så kanske man skulle kunna ha lite blandad kostnadsnivå på eventen?

Det pratades också vid eventet i Göteborg. @Martin Andersson erbjöd sig att fixa lokalen för "workshop" i Göteborg.
 

jumbooze

Medlem
Jag har aldrig varit på något event ännu, mest pga att jag bor i Shanghai, men skulle inte neka deltagande pga för högt pris såvida det är inom rimliga gränser. Att flyga är en passion och det är resan som är målet.

Jag ska till Shanghai i december så vi kan ha en lokal träff :D
 

twiggs

Medlem
Jag undrar om inte det är ni i redaktionen som sitter inne med svaren på denna fråga? :)

Jag satt och funderade så sent som igår kväll vad som egentligen är tanken med forumet nu när det växt så mycket. Det är ju på ett sätt jättebra; många människor har fått kännedom om BC.se men jag undrar om det inte gått i en lite för rasande fart. Till en början var till exempel det redaktionella materialet som publicerades väldigt stort, åtminstone till kvantitet på antal artiklar/guider osv medan detta nu har börjat plana ut relativt ordentligt samtidigt som kvaliteten har höjts betydligt på det som skrivs (åtminstone det som jag sett – kan dock ha missat en hel del!). Det som publiceras på första sidan är till stor del av vad jag märker länkar till forumet och nyheter som lika gärna hade kunnat återfinnas på exempelvis Flygtorget eller någon annan sajt för allmäna flygnyheter.

Sitt nu och tro att jag kräver att ni ska publicera en massa. Det är inte så jag menar! :) Det jag skriver är snarare menar som ett slags konstaterande vilket vi alla troligen är överens om. Nu till pudelns kärna:

I takt med att ni växt så mycket och snabbt har det också kommit hit väldigt mycket människor som inte är riktigt vad jag kallar "medvetna resenärer" utan snarare bara resenärer, flygintresserade och andra som inte hör till mallen som ändå givetvis inte bör eller ska kastas ut då de ändå tillför något! Om ni väljer att hårdsatsa på champagneprovningar och ha resor i högsta klass med MD-80 så undrar jag inte om ni riskerar att skapa något av ett A- och ett B-lag där en större del riskerar att känna sig uteslutna – fast detta kan också mynna ut i något positivt. Jag tänker mig att en del kan bli pushade att komma upp i det där guldkortet för att få vara med i er gemenskap. Eller så blir det bara ren och skär avundsjuka (skulle inte förvåna mig i detta land...). En svår balansgång, det där.

Jag tycker i alla fall att ni ska skapa er ett koncept (vilket ni lyckats med till stor del) och sedan hålla kvar med det tills det är dags för en förändring som alla (redaktionen) är med på. Att hålla på och skapa olika koncept är konstigt, olika prisklasser tycker jag däremot är okej. Självklart till och med. Långt ifrån alla har tid, pengar eller lust med att flänga runt i en lastgammal MD-80 som man sett så många gånger innan... Fast sätt ribban någonstans för hur man kan ta sig till dessa sammankomster. Sajten heter ju trots allt BusinessClass.se. Om ni nu väljer att skapa ett betalmedlemskap som ger detta tillträde, eller om ni går på att godkänna medlemskap efter nivåer på flygbolag/hotell/tågbolag... Det är upp till er. Men vore det min sajt så skulle jag lagt ribban någonstans, åtminstone för "officiella" sammankomster som det var på Landvetter nu i veckan till exempel. Annars vet man ju inte vem katten släpar in, så att säga...

Det var min lilla (stora) tankegång kring det hela i alla fall. Är inte riktigt en eventperson som skulle kunna tänka sig att släcka bränder på Landvetter, men om rätt typ av evenemang dyker upp så finns det chans att ni stöter på mannen med de ibland hårda orden. :)

Over and out. /Twiggs
 
Last edited:

Jacob

Medlem
Till en början var till exempel det redaktionella materialet som publicerades väldigt stort, åtminstone till kvantitet på antal artiklar/guider osv medan detta nu har börjat plana ut relativt ordentligt samtidigt som kvaliteten har höjts betydligt på det som skrivs (åtminstone det som jag sett – kan dock ha missat en hel del!).
Inte för att det riktigt hör till trådens ämne, men det är kul att höra. Jag vet att du var en av de personer som hade synpunkter på den redaktionella kvalitén i sidans begynnelse. Dock är det ett faktum att kvalitet tar tid, inte minst då allt material går igenom korrläsning innan, det är en betydligt större apparat nu än det var då och det tar sin tid.

Ytterligare ett problem är att vi faktiskt redan testat de flesta flygbolag och numera redan har guider för de flesta vanliga lounger. Det är alltså ganska mycket knepigare att hitta intressanta uppslag än det var för ett år sedan. Men det finns planer för en väg framåt... ;)
 
Toppen