Senaste nytt

Vilken inriktning ska BusinessClass.se events ha?

Som jag ser det, så finns det två intressen som kan vara i konflikt med varandra:

1) BC vill göra event för sina (aktiva) medlemmar
2) Sponsorn av ett event vill få dit "rätt" sorts medlemmar.

Det finns dock sätt att kombinera detta:

Jag tar senaste Londonflygningen som exempel. Där är/var platerna på flygplanet begränsat till 20. Där var det sagt att "´Guldmedlemmar i BA eller motsvarande status prioriterades". I stället för den luddiga benämningen bör BC skriva ut exakt vad det är som gäller, exempelvis "BA föredrar guldmedlemmar från BA Executive" eller "BA föredrar guldmedlemmar från andra alianser". Jag förstår att man måste göra en prioritering, speciellt när en sponsor har synpunkter, men samtidigt är det störande om medlemmar som kanske inte skrivit mer än fem inlägg kommer före någon som skrivit tusentals.Ännu mer störande är det om en Guldmedlem från det där grekiska bolaget där man mer eller mindre får guldstatus per postorder, med få inlägg på forumet, för företräde. Ergo borde prioriteringen vid ett BA-event (om inte sponsorn tycker annorlunda) vara "BA Guldmedlemmar med minst 100 inlägg".

På samma sätt bör prioriteringen vid BC MD80 sista flygningen vara "SAS-Guld med minst 100 inlägg"

På detta enkla sätt så upplevs eventet vara för forumiterna, samtidigt som vi faktiskt kan tillvarata de nya guldmedlemmarnas kunskap då de börjar bli aktiva. Min erfarenhet från forumvärlden är att det handlar om att få folk att skriva sina första inlägg, därefter sköter det sig självt då de blir aktiva i diskussionerna.

Vidare bör de ytterst aktiva medlemmarna prioriteras. Jag vet inte om denna gräns går vid 1.000 inlägg eller 2.500 eller 10.000, men någonstans är det en siffra där man börjar bli väldigt nyttig för forumet, även om man är statuslös.Jag skulle vilja säga att en silvermedlem (på aktuell alians) med 1000 inlägg eller en statuslös medlem (på den aktuella aliansen) med 2500 inlägg räknas som guldmedlem vid utlottningen.

Men det viktiga är nog att status i aktuellt program gör före status i aktuell alians som går före status i andra alianser. Dvs en turordning för ett SAS-event skulle vara:

* EBP/EBG (krav 100 inlägg), EBS/EBB (1000/2500 inlägg)
* Star Guld (krav 100 inlägg
* Andra aliansers guldkort (krav 100 inlägg)

På detta sätt får vi samtidigt en nyttig rotation (givet att BC lyckas anordna en variation av event på Star/Skyteam/Oneworld och olika hotellprogram) av medlemmar som får förmånen att åka på eventen.

Vidare så kanske man kan titta på kombinerade event. Låt oss ta en hotellinvigning exempelvis. Här skulle vi kunna ha en sponsordeal med hotellet där alla får en rundvandring och en middag till kraftigt rabatterat pris, kanske kombinerat med något litet seminarie i hotellets mötesrum om hur man använder ITA Matrix och därefter bokar biljetterna. Men samtidigt så har man dessutom en champagneprovning för 20 utvalda guldmedlemmar(*) som sponsorns lilla exklusivitetsklick.

(*) eller silver/statuslösa enligt mitt prioriteringsförslag

Givetvis är forumets redaktörer och moderatorer prioriterade vid medverkan oavsett status, det förutsätter jag att alla inser.

Edit: Antalet "gilla" man fått på sina inlägg är troligen ett ännu bättre krav än antalet inlägg man skrivit, om den siffran enkelt går att utläsa någonstans.

Last edited:

Kunde inte sagt det bättre själv.
Har funderat på ett liknande svar men inte lyckats få ner det i ord i en post.

Finns dock en risk med krav på antal inlägg för att få följa med på events, dvs det postas i onödan enbart för att få 100 inlägg. Kvalité framför kvantitet. Håller dock helt med om att en person med 2000 inlägg och silver-status ska ha förtur framför en guld-medlem med 5 inlägg (på 1 år) om det inte är specifika krav på att man "måste" vara guld inom ett bolag/allians.

Det borde gå att premiera flera olika profiler av medlemar på samma event
Säg att det finns 20 platser till ett event som sponsras av "Flygbolag A".
15 platser (75%) tillfaller de som har "guldstatus" hos Flygbolag A.
3 platser (15%) tillfaller de som har motsvarande "guldstatus" hos annat bolag (samma eller annan allians).
2 platser (10%) tillfaller personer utan status men är "aktiva" medlemar på bc.se

Jag hoppas att jag även i framtiden har chans att vara med på olika events utan att ha guld-status hos något flygbolag (i dagsläget). Vore tråkigt om det bara var möjligt att komma på de inofficiella träffarna.

I slutändan är jag dock glad över att ha en chans att komma med på en massa kul saker, utan bc.se skulle den chansen vara 0%. Med det sagt hoppas jag på många kul och intressanta events framöver även om jag själv inte har möjlighet att närvara eller blir en av de utvalda.

Edit: Antalet "gilla" man fått på sina inlägg är troligen ett ännu bättre krav än antalet inlägg man skrivit, om den siffran enkelt går att utläsa någonstans.

Det håller jag med om även om också detta är ett trubbigt verktyg. Jag kan se den inneboende konflikten mellan vad forummedlemmarna önskar och vad sponsorer önskar men jag ser det inte så enkelt som att fler inlägg på forumet gör dig "bättre" eller "mer värd" att få följa med på evenemang. I slutändan skulle jag prioritera medlemmen som kommer med konkreta råd till andra och inte medlemmen som hela tiden ställer nybörjafrågor. Då kanske antalet gilla är det bästa vi har.

Finns dessutom en annan väg detta kan ta, genom någon form av betald vip på BC, eller utvald vip/inner circle. För att generera intäkter till BC och ägarna.

Jag föredrar flygbolagsstatus och poster, men vi som är medlemmar vet inte vad ägarna/redaktörerna vill få ut av hela BC äventyret.

Finns dessutom en annan väg detta kan ta, genom någon form av betald vip på BC, eller utvald vip/inner circle. För att generera intäkter till BC och ägarna.

Jag föredrar flygbolagsstatus och poster, men vi som är medlemmar vet inte vad ägarna/redaktörerna vill få ut av hela BC äventyret.

Ägare/redaktörer/moderatorer - vet vi egentligen hur strukturen ser ut och vem som fattar besluten?

Det Du skriver är ju en uppenbar möjlighet - medlemsantalet används som ett argument, men "inner circle" får fördelarna och jag skriver det väl medveten om att jag spekulerar och att detta inte är en förening med vald styrelse/redaktion etc, dvs möjligheten till insyn och påverkan är liten. Ägarna kan göra som de vill - det är deras forum, men utan tvekan så är det medlemmarna som gör det till vad det är idag!

Last edited:
Jag tycker det borde vara rätt uppenbart vem som bestämmer på sidan. Är det något som är komplicerat med att dra slutsatser i den här och andra trådar? Vet inte riktigt vad vi vinner på att "peka ut" någon.

Det dök upp många åsikter och frågor i denna tråd, ska försöka svara så bra jag kan utan att det blir för långt.

Grunden för våra events har jag skrivit om i inlägg 1 i denna tråd:
http://www.businessclass.se/businessclass/10765-inriktning-ska-businessclass-events-ha.html

Jag är den som ansvarat för de flesta (alla?) officiella events sedan starten 2011. Jag har en del erfarenhet av att styra upp saker och ting men är ingen eventbyrå och har relativt sett ganska lite erfarenhet av större events.

Alla events fram till idag har kostat oss pengar, vi har inte dragit in en krona ännu och då har jag inte ens räknat arbetstid. När det är större events med mat och dryck kostar det enormt mycket att arrangera - jag har för mig att vi gick back 25000kr på vårt första event på Grand Hotel.

I höst arrangerar vi MD-80 flighterna i Oktober. Det är ett enormt riskfyllt projekt för min del som står som betalningsansvarig för runt en halv miljon utan att ha sålt en enda biljett. Det är mycket som kan förändras men biljetterna är bokade och går inte att ändra. Det bör gå runt men jag förstår den som inte vill sätta sig i samma sits. Jag tror planeringen kommer ha tagit runt 200 arbetstimmar när allt är klart.

Vi har fler events i luften än någonsin: BA 787 i Augusti, Business Class tvåårsfest i Augusti och MD-80 eventet i Oktober. Utöver det är det två till events under planering (September och November) och ytterligare två i förplanering.

(fortsätter i nästa inlägg)

Allting går, ingenting är omöjligt och det är alltid för tidigt att ge upp!

BC kan upplysa om, och även "lobba" för, att de redan frälsta inte behöver frälsas mer - det är de ofrälsta som ska frälsas!

BC har idag många medlemmmar och säkert mångdubbelt antal oregistrerade läsare/följare - utan att veta så är jag övertygad om att antalet växer hela tiden och rese-branschens människor är medvetna om detta och har fått upp ögonen. I några trådar kan man ana att "branschen" följer inläggen lite grann i smyg.

Det registrerade medlemskapet är gratis i dagsläget och det är därför som enskild medlem svårt att ställa några krav - passar det inte så behöver man inte vara med.

Det som sker i längden är att det blir en liten klick som får uppmärksamheten från flygbolag, hotell, hyrbilsfirmor, kortutgivare och vad det nu kan vara - men det kanske är naturligt? Det som då kan ske är att klickens fokus blir helt och hållet inriktat på att bevara det som är.

Slutsatsen för min del, som svar/synpunkt på trådrubriken, är att inriktningen på framtida events ska vara öppna för alla medlemmar oavsett status osv, men självklara begränsningar får man acceptera såsom t ex att de flesta events arrangeras i och kring Stockholm, att lokaler/barer/restauranger/flygplan etc har begränsat med plats.

Det är utan tvekan så att branschen börjar få upp ögonen för oss.

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg bygger våra events på att någon "tar notan". Den som reser eller kommer på eventet betalar inte den verkliga kostnaden.

Det innebär att någon måste motivera "investeringen". Vad kan man räkna hem av att lägga pengar på ett event?
Jag vill inte gå in på detaljer men tänk dig flygbolag #1 som vi vill ha tiotusentals kronor ifrån för att arrangera ett event. Personen på flygbolaget har antagligen en chef eller en ledningsgrupp eller en avdelning på huvudkontoret där detta ska förklaras och pengar ska tas fram. Det blir snabbt en fråga om att bjuda rätt personer och i vår värld är det lätt att koppla till status och bonusprogram.

När det gäller MD-80 eventet är det lite annorlunda, där har vi (just nu) ingen sponsor och vi har möjlighet att själv prioritera eller ej.

Som jag ser det, så finns det två intressen som kan vara i konflikt med varandra:

1) BC vill göra event för sina (aktiva) medlemmar
2) Sponsorn av ett event vill få dit "rätt" sorts medlemmar.

...Vidare bör de ytterst aktiva medlemmarna prioriteras. Jag vet inte om denna gräns går vid 1.000 inlägg eller 2.500 eller 10.000, men någonstans är det en siffra där man börjar bli väldigt nyttig för forumet, även om man är statuslös.Jag skulle vilja säga att en silvermedlem (på aktuell alians) med 1000 inlägg eller en statuslös medlem (på den aktuella aliansen) med 2500 inlägg räknas som guldmedlem vid utlottningen.

...Vidare så kanske man kan titta på kombinerade event. Låt oss ta en hotellinvigning exempelvis. Här skulle vi kunna ha en sponsordeal med hotellet där alla får en rundvandring och en middag till kraftigt rabatterat pris, kanske kombinerat med något litet seminarie i hotellets mötesrum om hur man använder ITA Matrix och därefter bokar biljetterna. Men samtidigt så har man dessutom en champagneprovning för 20 utvalda guldmedlemmar(*) som sponsorns lilla exklusivitetsklick.

(*) eller silver/statuslösa enligt mitt prioriteringsförslag

Givetvis är forumets redaktörer och moderatorer prioriterade vid medverkan oavsett status, det förutsätter jag att alla inser.

Du har rätt i att vi bör vara ännu tydligare kring prioriteringen vid populära events. Jag ska förtydliga det framöver.

Vi tittar på en sätt att prioritera aktiva medlemmar - något mer avancerat än "antal inlägg".

Vad gäller ditt förslag på hotellinvigning så finns det naturliga gränser för hur många som går att hantera. "Alla får en rundvandring" innebär nog i praktiken att vi kan komma 20-40 personer och det är nog högt räknat. Champagneprovning är extremt dyrt att arrangera, jag har testat :)

Jag ser inte events som ett sätt att tjäna pengar - jag tycker det är roligt och jag tycker det är ett bra sätt att knyta band mellan medlemmar och arrangörsbolagen (flygbolag/flygplats/hotell etc). Tror inte vi kan skapa en VIP tjänst som är tillräckligt bra att genomföra, inte ännu iallafall.

Ägare/redaktörer/moderatorer - vet vi egentligen hur strukturen ser ut och vem som fattar besluten?

Det Du skriver är ju en uppenbar möjlighet - medlemsantalet används som ett argument, men "inner circle" får fördelarna och jag skriver det väl medveten om att jag spekulerar och att detta inte är en förening med vald styrelse/redaktion etc, dvs möjligheten till insyn och påverkan är liten. Ägarna kan göra som de vill - det är deras forum, men utan tvekan så är det medlemmarna som gör det till vad det är idag!

Jag vet inte vad "ägare" har med detta att göra i praktiken. Fram till idag har jag arrangerat events - mest för att jag är den enda som har tid, pengar och lust att hålla på med det. När det gäller redaktionella frågor är det Jacob, det är inte svårare än så.

Jag välkomnar en driven person som vill kliva in och jobba sida-vid-sida med mig. Det finns fantastiskt mycket vi kan hitta på!

Toppen