Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Mitt flyg imorgon 16:00 CPH-BOM ställdes precis in. Istället ombokad CPH-LHR-BOM. Jag anländer då i Mumbai 10:50 istället för 04:30. Som jag uppfattar det har jag nu rätt till ersättning om 600euro, stämmer det och hur går jag isf vidare?

Mitt flyg imorgon 16:00 CPH-BOM ställdes precis in. Istället ombokad CPH-LHR-BOM. Jag anländer då i Mumbai 10:50 istället för 04:30. Som jag uppfattar det har jag nu rätt till ersättning om 600euro, stämmer det och hur går jag isf vidare?
Det stämmer, du reser på dina nya biljetter och ansöker sedan om EU261-ersättning i efterhand här: https://www.sas.se/support-information/ersattning

Om du har extra utgifter pga förseningen, spara kvitton och skicka in en separat ansökan om de utgifterna.

Min mor, syster och systerdotter (ovana resenärer) reste till London förra helgen. Ut med Norwegian (ARN-LGW) hem med Ryan (STN-ARN).
ARN-LGW blev inställt och de blev ombokade ARN-OSL-TRD-LGW, så 250€/person är ju självklart. Deras väskor kom såklart inte med något av flygen de blev ombokade till utan kvar på ARN. Väskorna kom till LGW nästa dag (lördag), men enligt det meddelande de fick via WhatsApp så körs inga väskor ut från LGW på helgen, så de skickades tillbaka till Stockholm igen. Nu har väskorna kommit hem, men någon har brutit upp låset på min systers väska och tagit alla byxor och shorts…

Till saken hör att resan är bokad av mig med mitt kreditkort som en present så någon reseförsäkring via kreditkort har de inte. Visar sig nu även att de saknar utökad reseförsäkring via sin hemförsäkring… så jag gissar att alla krav på ersättning skall ställas till norwegian?

Som sagt borde 250€/person för förseningen inte vara några konstigheter samt även de utlägg de haft för att köpa nya kläder/toalettartiklar/etc då väskorna inte kom. Men när det kommer till uppbruten väska och stulna ägodelar, vad har man rätt att kräva där - ny väska och ersättning för de ägodelar som stulits? Detta borde väl rimligen även ställs till norwegian.
Först och främst - polisanmäl stölden.
Sedan - gör en samlad claim mot Norwegian med:
EU261
250 €/person

Bagageförsening​

kvitton

Skador/stöld​

lista på:
väska (modell + pris)
innehåll (rimlig lista)
bilder om ni har

Toppen