Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Redan när jag köpte biljetten tyckte jag det var tight anslutning till sista sträckan då det brukar ta tid genom passkontrollen. Men de sålde biljetten till mig så tänkte att de borde veta om det går. Valde också medvetet sittplats nära utgången för att snabbast möjligt ta mig ur planet. Sedan är det ett visst avstånd mellan utrikes till inrikes och genom en säkerhetskontroll. Att de inte kan ta mig till slutdestinationen förr än om två dagar. Spelar inte det någon roll?
Absolut och bolaget har ett ansvar under andra regelverk. Jag skulle dock inte vara så säker att du kan förvänta dig att tillämpa EU regelverket här. Jag bedömer det som troligt att Ethiopian kommer motsäga sig detta, sedan måste du ha på fötterna baserat på tidigare dom för att ta det i tingsrätten. Kanske lättare att be en av indrivarna att bedöma fallet.

PS forskade lite med hjälp av Claude och det finns fall där första steget utanför EU skapde försening, vilket i ditt fall skulle vara att jämförbar med att Addis-Joberg skulle vara sent. Jag hittar dock inget direkt jämförbart, även om europadomstolen tycker att resan ska betraktas som en sammanhängande. Jag vidhåller att jag har svårt att tro att Ethiopian medger dina krav på en gång.

PS forskade lite med hjälp av Claude och det finns fall där första steget utanför EU skapde försening, vilket i ditt fall skulle vara att jämförbar med att Addis-Joberg skulle vara sent. Jag hittar dock inget direkt jämförbart, även om europadomstolen tycker att resan ska betraktas som en sammanhängande. Jag vidhåller att jag har svårt att tro att Ethiopian medger dina krav på en gång.
Jag förväntar mig aldrig att ett flygbolag ska hålla med mig men jag får börja med kostnaderna för nyinköpta biljetten och boendet och se vad det blir för respons och ta det därefter.
Får ta det här när jag kommer hem.

Toppen