Petter (evt en assistent) leser e-postene sine. Håvard startet med å si at han hadde fått videresendt e-posten min fra Petter. Vi hadde en lang og fin prat om fortiden, nåtiden og fremtiden til Strawberrry/Spenn
Oppsummert
- Garantert bonusnatt skal bestå. Han var overrasket over at det ikke var med i den nye oversikten. Han skulle få oppdatert det snarest.
- Innrømmet at de negative endringene skyldes forretningshensyn, ikke tilbakemelding fra kunder. Ikke at dette var noen overaskelse. Noe av grunnen var at det er vanskelig å etterleve garanterte fordeler på de mindre hotellene med få antall rom i de ulike kategoriene. Spesielt når man beveger seg mot de dyrere romkategpriene og oppgraderinger. Dog er det spesifisert at ‘ved tilgjengelig ved booking’, så en noe tynn forklaring likevel.
- Opptjening av Spenn vil variere ved booking av ulike produkter. Forstod det som at hotell vil ha høyere opptjeningsgrad enn fly og dyrere rom/flekspriser vil gi en høyrere opptjeningsgrad enn rimeligere/ikke-fleksible rom/produkter. Det vil også være partnere tilknyttet Spenn for opptjening av Spenn
- Verdien av 1 spenn vil alltid være 1 spenn. Altså en spenn opptjent hos DY vil være 1 spenn i Spenn-systemet. Det vil ikke være noen vekslingskurs mellom spenn tjent forskjellige steder
- Det vil komme flere muligheter for bruk av Strawberry-poeng fremover. Feks måltidspakker, spapakker etc
- I Spenn vil det blir mulig å både del- og helbetale for hotell. Krone for krone. I tillegg vil det være satt av x-antall rom for Gull/Platinum som kan helbetales med Spenn til en rabattert pris. Alt vil baseres på markedspriser. Jeg nevnte om det feks ville være typisk 80-90% av prisen betalt for kroner, hvorpå han svarte ‘og enda lavere enn dette’. Slik jeg forstod det vil det feks ved en hotellnatt til 1500 nok, ved ledige rabattrom, feks koste bare 1000 spenn. Det blir med andre ord litt som SAS sin ordning med bonusbilletter og billetter betalt med poeng. Han dro selv denne referansen
- De ønsket et kronebasert system siden de ønsket at alle poeng/spenn skulle få en bruksmulighet vs dagens system som krever minst 7500 for å booke en hotellmat
- Bortsett fra prisjusteringen i år/fjor(?) har de hatt samme prisene siden 2015 og trakk spesielt frem Comfort Kastrup og Vesterbro som hoteller hvor 10,000-prisen ikke en gang dekket faste kostnader.
- Det skal komme flere muligheter for å oppnå status. Han nevnte feks møter/konferanser/lunsjer på hotellene som et eksempel
- De kommer til å fortsette med kampanjer for økt inntjening av poeng/status
- De jobbet stadig med å sørge for at hotellene bedre skal anerkjenne status. Jeg nevnte eksempler hvor hotellene sier de ikke har rom til oppgradering når man samtidig kan booke noe på nett der og da i bedre romkategori. Han var helt enig i at det var et problem og at slike beskjeder var direkte lønn
- De ønsker å komme dit at innsjekk skal foregå noe slikt; ‘Hei, velkommen til oss. Vi ser at du har [status]. Som følge av det får du A/B/C’. Dette jobbet de veldig mye med og hadde blant annet gjort endringer i systemene sine slik at status skulle vises/vises tydeligere for personalet.
- Han var også veldig opptatt av at kundene skulle slippe å måtte ‘krangle’ /spørre/mase for å det man krav på av fordeler. Jeg nevnte spesifikt det med garanterte fordeler som noen hoteller etterlever som mulige. Han anerkjente at dette har vært og er et problem, men at det jobbes med. De gjør blant annet undercover-sjekker internt hvor de booker rom og kontakter/besøker hotellene med andre navn en deres egne for å sjekke hvordan dette håndteres
- Det som var sendt ut nå var ikke endelig og de jobber videre med mer enn det som er kommunisert utad. Noe av det er nok det som er nevnt her.
- Jeg la til at et verdiene av et fordelsprogam ligger i verdien av det man får ut av programmet, både i form av fordeler, men også verdi for poengene. Han var enig og la til at de fortsatt følte de var konkurransedyktige mot andre, hvilket egentlig stemmer.
- Jeg la til at det var positivt med frys og gi bort medlemskap selv om sistnevnte ikke først og fremst er en fordel for den opprinnelige statusholderen
Alt i alt en veldig ærlig dialog uten dårlige unnskyldninger, så all respekt til ham for det. Jeg nevnte også at det blir spennende å se hvordan de møter samarbeidet mellom SAS/Scandic fremover. Alt i alt virket han oppriktig i at de ville kundenes best, men at de også måtte tenke forretning. Han skulle ta tilbakemeldingene til etterretning, men kunne selvsagt ikke love noe.
Han takket veldig for tilbakemeldingen og var åpen for mer dialog fremover med innspill og erfaringer.