Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Lyckades boka ARN-MAN-SIN, SIN-BKK-LHR-ARN, med Singapore Airlines ut och Eva Air hem på de långa benen.
Fick notis från SAS att de ställt in sista benet från LHR-ARN, och de har bokat om mig på en flight som avgår innan ankomsten till LHR (dvs, det blev en lite dum ombokning). Det finns inga andra avgångar som går att ta på kvällen (ankommer efter 19), utan jag måste i så fall bokas om till nästa dag från LHR. Det kommer innebära hotellkostnader för mig.
Är SAS skyldiga att stå för den kostnaden som duty of care? Blir det konstigt om jag bokar om, dvs att jag i någon bemärkelse godkänner ändringen? Behöver jag tänka på något innan jag kontaktar dem och bokar om?
Det är mer än 14 dagar kvar till avresa. Jag ser heller inga andra möjliga ombokningar på hemvägen (plus att jag hellre vill ha Eva än de andra alternativen om de ens skulle dyka upp.
 

Hachans

Medlem
Det blåste inte anmärkningsvärt mycket vid 17.45-snåret när de skulle lasta cateringen - vilket är anledningen till att vi inte kom iväg på utsatt tid. De gjorde även ett försök att lasta det inne i en hangar med lyften men det fungerade fortfarande inte där. Lär inte blåst särskilt mycket inuti hangaren. Hade lyften fungerat så hade vi kommit iväg i tid. Flera flyg avgick efter 18.00 från CPH den kvällen.

Först efter 19.30-tiden började det blåsa på rejält och vid 22-tiden var det definitivt storm så att vi inte kom iväg samma kväll har jag förståelse för.

Min fråga handlar egentligen om vi har något att hämta när ursprungsorsaken till förseningen är anledningen till att vi fastnade i stormen. Hade inte lyften strulat så hade vi kommit iväg trots stormen.

Det är ytterst tveksamt. Och jag tror det blåste mer än du insåg om de rullade in er i hangaren.

Och som uppväxt i det området kan jag säga att det kan mycket väl blåsa rejält inomhus också om man öppnar de stora dörrarna och vinden ligger på fel. Så det låter inte helt otänkbart som förklaring. Kollar man nyhetsrapporteringen från den dagen är den i full gång om blåstrelaterade nyheter runt den här tidpunkten så jag tror inte det finns så mycket att hämta.
 

MrRob

Medlem
Det är ytterst tveksamt. Och jag tror det blåste mer än du insåg om de rullade in er i hangaren.

Och som uppväxt i det området kan jag säga att det kan mycket väl blåsa rejält inomhus också om man öppnar de stora dörrarna och vinden ligger på fel. Så det låter inte helt otänkbart som förklaring. Kollar man nyhetsrapporteringen från den dagen är den i full gång om blåstrelaterade nyheter runt den här tidpunkten så jag tror inte det finns så mycket att hämta.

Vi satt inte på planet vid tillfället utan det var innan vi skulle kliva på. Skulle gissa att de började försöka lasta cateringen vid 17.15-tiden. Stod själv och tittade på från "rökrutan" längst ut på E-piren (i egenskap av nyfiken åskådare, inte som rökare) så var ganska medveten om hur blåsten var vid tidpunkten.

Men jag förstår givetvis det praktiska bekymret applicerat på regelverket med att det blåste mer senare på kvällen vilket gjorde att vi inte kunde komma iväg p.g.a. det - därav min fråga. Hade de fått igång lyften hade vi kanske lyft vid 20.30-tiden en normal kväll, hade de inte haft problem med lyften hade vi lyft på utsatt tid.
 

Hachans

Medlem
Vi satt inte på planet vid tillfället utan det var innan vi skulle kliva på. Skulle gissa att de började försöka lasta cateringen vid 17.15-tiden. Stod själv och tittade på från "rökrutan" längst ut på E-piren (i egenskap av nyfiken åskådare, inte som rökare) så var ganska medveten om hur blåsten var vid tidpunkten.

Men jag förstår givetvis det praktiska bekymret applicerat på regelverket med att det blåste mer senare på kvällen vilket gjorde att vi inte kunde komma iväg p.g.a. det - därav min fråga. Hade de fått igång lyften hade vi kanske lyft vid 20.30-tiden en normal kväll, hade de inte haft problem med lyften hade vi lyft på utsatt tid.

Alltså, man drar inte iväg ett plan till hangaren för att det är så himla roligt att göra det, och samtidigt skapa störningar för denna rutt och kommande som planet skulle åka på, framförallt inte med en storm och trafikstopp hängande över huvudet. Det hade varit mycket lättare om det varit fel på liften att hitta en annan cateringbil att lyfta upp grejerna med.

Så eftersom man inte gjorde något av detta så jag är benägen att lita på de som faktiskt jobbar där att planet behövdes rullas iväg pga vinden. Det finns inget att hämta här.
 

Lynx

Medlem
Vad gäller om flighten var inställd (ORD-CPH) och fick besked om detta 36 timmar innan och blev ombokad till en flight som skulle komma fram 6 timmar senare än ordinarie tid men man ringde in och blev ombokad till samma flight (SK 944) men en dag tidigare? Dvs ankomst 24 h innan ordinarie flight. Har man rätt till 50% av de 600 euro då?

Svarar mig själv - fick voucher på 1200 euro idag efter 3 dagar
 
Hej, jag har fått nej på ett Claim 261. Skulle flyga från Arlanda 07:50 7 Jan till CPH, sen Vie och Cun. Piloten informerar att man saknar en incheckad passagerare så inget händer på 25 min. Sen stängs dörrarna och piloten meddelar att det kommer ta extra tid med De-Icing för det är ont om personal. Så, vi missar vårt flyg till VIE. Hamnar till slut i ORD med övernattning och anländer CUN 18 timmar sent. SAS hävdar "extraordinaty conditions" pga de-icing.
Nu har jag gått igenom vädret på Arlanda och det var minus grader i flera dagar innan som också var prognosen för den 7 April. Ska ses hur det reagerar nu. I min värld kan det inte vara extraordinary att man måste göra de-icing när det är minus grader.
 

palmen

Moderator
Hej, jag har fått nej på ett Claim 261. Skulle flyga från Arlanda 07:50 7 Jan till CPH, sen Vie och Cun. Piloten informerar att man saknar en incheckad passagerare så inget händer på 25 min. Sen stängs dörrarna och piloten meddelar att det kommer ta extra tid med De-Icing för det är ont om personal. Så, vi missar vårt flyg till VIE. Hamnar till slut i ORD med övernattning och anländer CUN 18 timmar sent. SAS hävdar "extraordinaty conditions" pga de-icing.
Nu har jag gått igenom vädret på Arlanda och det var minus grader i flera dagar innan som också var prognosen för den 7 April. Ska ses hur det reagerar nu. I min värld kan det inte vara extraordinary att man måste göra de-icing när det är minus grader.
De icing är inte extraordinärt.
Huruvida de man hävda att passagerare inte var där låter jag vara osagt. Det är ju utanför deras kontroll att personer som är incheckade inte dyker upp, och har de incheckade väskor måste dessa hittas.

Så du kan absolut ha ett case, att det kan behövas deicing under vintern i Sverige är fullt normalt.
 
De icing är inte extraordinärt.
Huruvida de man hävda att passagerare inte var där låter jag vara osagt. Det är ju utanför deras kontroll att personer som är incheckade inte dyker upp, och har de incheckade väskor måste dessa hittas.

Så du kan absolut ha ett case, att det kan behövas deicing under vintern i Sverige är fullt normalt.
Ja, men SAS hävdar bara De-Icing. Vore ju komiskt om dom skjuter sig i foten med det. Håller ju med om att nån som inte dyker upp är utanför deras kontroll möjligen. Vi får se vad som kommer tillbaka
 

Tamas

Medlem
Ja, men SAS hävdar bara De-Icing. Vore ju komiskt om dom skjuter sig i foten med det. Håller ju med om att nån som inte dyker upp är utanför deras kontroll möjligen. Vi får se vad som kommer tillbaka
De har robotar (läs välutbildade kundtjänstpersonal) som svarar och tänker inte så mycket om de skjuter sig i foten eller inte. Förmodligen största del av passagerare bara accepterar första nej pga. okunnskap eller ont om tid/ork och går inte vidare. Om du står på dina fötter ökar du chansen för ersätnning.
 

Maserati

Medlem
Har suttit med ett claim åt min mors vägnar hos Austrian Airlines sedan sensommaren 2022. Bakgrund: De avbokade en flygning som skulle göras 30 maj 2022 och bokade om till 29 maj 2022 de flyttade alltså fram avresedatumet mindre än 14 dagar innan verklig avfärd och anledning var ”adjust our flight schedule”.
I augusti skickade jag in ett claim, i början på februari 2023 fick jag svar att de minsann inte kunde se några ”cancellations or flight irregularity” kopplade till bokningen. Jag fick bifoga mejlet jag fått i mitten på maj som beskrev situationen. Idag fick jag svar att det visst rörde sig om ”Air Traffic Flow Management restrictions” , svarade på vändande mejl att jag ville ha bevis på dessa restriktioner.

Nu väntar jag på svar, är det bara att stå på sig eller slutar man tjafsa med kundtjänsten och tar detta till ARN?
Idag har jag fått detta till svar. De väljer att inte svara på min fråga överhuvudtaget.

B34FDE33-624F-464B-8050-4A289B42A660.jpeg
 
Toppen