Tack för input. Men om BA hade gjort en re-routing samma dag så kanske jag hade kunnat vara i LAS på morgonen dagen efter och därmed inte missat en dag av konferensen. Även om jag hade fått en natt på LAX, SFO eller någon annanstans. Nu fick jag en "härlig dag" på ett flygplatshotell vid LHR. Borde nog inte spela så stor roll vad som är enklast för BA utan vad som är viktigast för kunden.
Det hade säkert varit teoretiskt möjligt att få dig över Atlanten samma dag, men du hade kanske kommit till New York istället eller något annat ställe på östkusten dit det går en del sena plan. Huruvida det fanns några platser på dessa flighter samt eventuella connections vidare inrikes är svårt att säga så här i efterhand, så BA kan ha haft helt rätt i detta.
Det man ska göra i dessa situationer är att själv titta upp möjliga förslag på alternativa resvägar eller andra flighter som man kan ta. Om det hade varit med BA och AA inom USA hade det högst troligt gått att boka om, men finns risk att det blivit economy på flighterna i så fall, då står du ju inför valet att åka ekonomi medvetet och acceptera detta eller åka i den kabinklass du faktistk bokat.
Om ni landat i god tid på LHR och sen inte får en gate är det troligtvis inte Air Traffic Control som är den faktiska orsaken till att det dröjde 2h. Om du tar detta vidare så är det BA som har bevisbördan på sin sida för att bevisa att det var ATC som var problemet och inte bara dålig planering av gater eller något liknande som absolut ligger inom BAs kontroll. Det är absolut inte normalt att landa och behöva vänta 2h på en gate (om man nu inte landar 2h tidigt vill säga).