Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

För din bokning på separat biljett, ingenting.

Om du accepterade re routing till en annan flygplats (vilket du gjorde) så räknas det som delay och inte cancelation, som jag förstår det. Så då vänder det på hur sen du var in till IAD jämfört med originalet, om du kan ha en delay claim där.

Precis. Jag landade 3,5h senare än vad jag skulle ha gjort på EWR.
 

Sir Lemon

Medlem
Min flight från CPH till EWR med SAS blev cancellerad i fredags. Väl framme i EWR hade jag bokat anslutningsflyg (separat PNR) med United som skulle ta mig mellan EWR-IAD-CLT-ORD. Denna bokningen fick jag skrota eftersom SAS inte lyckades boka om mig till en flight som skulle göra att jag hann med. Till slut hittade vi en lösning som gjorde att jag fick flyga till IAD direkt via FRA. Mellanlandningen på EWR skulle vara lite drygt 4,5h. Osäker på om jag har rätt att claima något?
Hur löste de IAD-CLT-ORD?
 

andbe

Ny medlem
Generellt sett äger ju inte BA Heathrow, så de är inte automatiskt ansvariga. Tror jag åtminstone. Men det kan nog bero på exakt vad felet är.

Det är svårt att hitta andra routings till LAS som inte istället resulterar i en overnight någon annanstans. Och då är det ju lättare på LHR för dem. De flesta andra alternativ verkar gå väldigt kort efter kl 16 så du hade nog missat många av dem också.

Enligt eu261 är de skyldiga till duty of care alltid, men kompensation bara när det är "deras fel". Det är inte samma krav på dem, alltså har de inte med det erkänt att det är deras fel.
Tack för input. Men om BA hade gjort en re-routing samma dag så kanske jag hade kunnat vara i LAS på morgonen dagen efter och därmed inte missat en dag av konferensen. Även om jag hade fått en natt på LAX, SFO eller någon annanstans. Nu fick jag en "härlig dag" på ett flygplatshotell vid LHR. Borde nog inte spela så stor roll vad som är enklast för BA utan vad som är viktigast för kunden.
 

Maja

Medlem
Försökte kolla historik via mitt businessabonnemang hos FR24, men hur jag än gör så får jag inte upp data som är så gammal... men jag kanske gör fel.
Tusen tack för att du försökte! Jag tänker att jag får hänvisa till mitt andra fall gällande samma flight att de redan ”erkänt” förseningen och att de då även för erkänna nedgraderingen.
 

palmen

Moderator
Tack för input. Men om BA hade gjort en re-routing samma dag så kanske jag hade kunnat vara i LAS på morgonen dagen efter och därmed inte missat en dag av konferensen. Även om jag hade fått en natt på LAX, SFO eller någon annanstans. Nu fick jag en "härlig dag" på ett flygplatshotell vid LHR. Borde nog inte spela så stor roll vad som är enklast för BA utan vad som är viktigast för kunden.
Det hade säkert varit teoretiskt möjligt att få dig över Atlanten samma dag, men du hade kanske kommit till New York istället eller något annat ställe på östkusten dit det går en del sena plan. Huruvida det fanns några platser på dessa flighter samt eventuella connections vidare inrikes är svårt att säga så här i efterhand, så BA kan ha haft helt rätt i detta.

Det man ska göra i dessa situationer är att själv titta upp möjliga förslag på alternativa resvägar eller andra flighter som man kan ta. Om det hade varit med BA och AA inom USA hade det högst troligt gått att boka om, men finns risk att det blivit economy på flighterna i så fall, då står du ju inför valet att åka ekonomi medvetet och acceptera detta eller åka i den kabinklass du faktistk bokat.

Om ni landat i god tid på LHR och sen inte får en gate är det troligtvis inte Air Traffic Control som är den faktiska orsaken till att det dröjde 2h. Om du tar detta vidare så är det BA som har bevisbördan på sin sida för att bevisa att det var ATC som var problemet och inte bara dålig planering av gater eller något liknande som absolut ligger inom BAs kontroll. Det är absolut inte normalt att landa och behöva vänta 2h på en gate (om man nu inte landar 2h tidigt vill säga).
 

Mr Basic

Medlem
Jag har Silver-abonnemang hos FR24 och då kan man se 90 dagar bakåt. Med Guld kan du se 365 dagar bakåt. Sedan saknas vissa flighter (av för mig okänd anledning och då menar jag inte militära/känsliga).
 

Mr Basic

Medlem
Tack för input. Men om BA hade gjort en re-routing samma dag så kanske jag hade kunnat vara i LAS på morgonen dagen efter och därmed inte missat en dag av konferensen. Även om jag hade fått en natt på LAX, SFO eller någon annanstans. Nu fick jag en "härlig dag" på ett flygplatshotell vid LHR. Borde nog inte spela så stor roll vad som är enklast för BA utan vad som är viktigast för kunden.
Ta det här ett varv till, att ATC ska vara ansvariga för brist på gater/uppställningsplatser på Heathrow är bara hitte-på. Skriv också att du kontaktat NATS (som sköter ATC på Heathrow). Att bolagen skyller på ATC brukar tas emot väl…:mad:
Låter som brist på markpersonal om du frågar mig. Att du inte fick flyga vidare samma dag får du bara tugga i dig och släppa. Lycka till.
 

jonten

Medlem
Ja, du har rätt till ersättning. Eftersom du kommer fram mindre än 4 timmar sent på en flygning på över 350 mil utanför EU får dock SAS reducera ersättningen med 50%, d.v.s. du kan få 300 euro.
Och du hade helt rätt. 10 dagars handläggning så kom imorse ett nekande mail. De ville inte bet ut och hänvisade till att förseningen inte var tillräcklig.
Svarade och hänvisade till inställt plan och att det då var andra regler.
1 timme senare voucher på 6600:- men inte en ursäkt eller beklagande att de gjort fel.
 
Toppen