Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Tamas

Medlem
Fick nu svar från SAS gällande en 261-reklamation jag gjorde förra månaden.
SK0811 OSL-LHR blev inställt när jag redan var airside, och jag fick åka SAS till Amsterdam och därifrån till LHR. Jag anländer över 2 timmar försenad.

SAS hävdar att de inte behöver betala nåt för min "delay" var under 3 timmar. Men senast jag kollade så är regelverket annat när man flyget blir inställt, speciellt när det är mindre än 7 dagar innan. Då måste de rerouta dig så att man avgår tidigast en timme tidigare och anländer max 2 timmar senare.
Försöker de finta bort mig genom att peka på fel regler?

Jag svarade bara med att fråga orsaken för att flyget blev inställt, så att de inte försöker slinka undan sitt ansvar genom att hävda exceptionals.
Det är mycket väl "cancellation" och inte bara "delay". Så du har rätt till 250 EUR kompensation.

If your flight is cancelled, the airline must offer you, on a one off basis, a choice between:

  1. the reimbursement of your ticket and, if you have a connecting flight, a return flight to the airport of departure at the earliest opportunity
  2. re-routing to your final destination at the earliest opportunity or,
  3. re-routing at a later date at your convenience under comparable transport conditions, subject to the availability of seats.
As soon as you have chosen one of these three options, you no longer have rights in relation to the other two options. However, the airline carrier may still have to provide compensation

  • if you choose to have your ticket reimbursed – the compensation will depend on the type of flight
  • if you choose re-routing – compensation will depend on the type of flight and the delay in reaching your final destination, past the original scheduled arrival time.

Amount in EURDistance
2501 500 km or less
 

charmkurs

Medlem
Hade ett case mot SAS från när de strejkade och vi blev tvingade att boka om. Istället för GOT-ARN-ZRH så blev det GOT-VIE (övernattning)-ZRH. Skickade in och fick beviljat hotellövernattning, taxi och även €250 p.p. utbetalt.

Hade SAS Plus till ARN och sedan Business med Swiss bokat och skickade även in för kompensation för vår nedgradering då vi blev ombokade till Ekonomi med Austrian. Detta ärende har jag inte hört något alls kring trots flertalet påminnelser. Efter sista vändan nu fick jag ett automatiskt besked att ärendet var avslutat då jag inte hade kommunicerat något SAS under de sista tre månaderna. (Inte så lätt när jag går och väntar på återkoppling från dem...).

Hur som haver, la in ett nytt ärende igen för någon dag sedan idag och fick redan idag ett nekande svar med motiveringen:


Det rimmar illa, då SAS skrev ut vilka flighter som var inställda på sin hemsida och uppmanade resenärer att kontakta dem för ombokning etc, vilket vi gjorde och även har fått ersättning för p.g.a. försening samt omkostnader, men de vägrar nu att kompensera för nedgraderingen?

Begärde mellanskillnaden i EB-poäng från första början där de körde radiotystnad och raderade fallet utan min vetskap och nu omräknat vad dessa poäng skulle kosta att köpa via SAS hemsida så krävde jag ersättning i pengar.

Är i grund och botten ute efter EB-poängen då vi har betalat för Business men fått ekonomi.

Hur bevisar jag detta? Eller är det bara att ta på shithappenskontot och gå vidare?
Kan du inte få fram att avgången var inställd via t ex Flightradar24? Om det gäller en äldre avgång har jag för mig att man måste prenumerera. Såg att de via mobilappen har specialpris just i dag, tre månader för 10 kr. Annars kanske någon här på forumet kan hjälpa till med en skärmdump?
 

Jannes

Medlem
Det är mycket väl "cancellation" och inte bara "delay". Så du har rätt till 250 EUR kompensation.
Tack för detta. Hände sig dock så att SAS kom tillbaka och gav mig min 2x voucher direkt, som svar på min fråga om orsaken till den inställda flygningen.
Känns ju bra att jag fick rätt, men mindre kul då det verkar som att de försöker få folk att lägga sig med ett negativt svar först.
 

Maja

Medlem
Kan du inte få fram att avgången var inställd via t ex Flightradar24? Om det gäller en äldre avgång har jag för mig att man måste prenumerera. Såg att de via mobilappen har specialpris just i dag, tre månader för 10 kr. Annars kanske någon här på forumet kan hjälpa till med en skärmdump?
Det är avgången den 13 juli, 2022, så det är som sagt var väldigt länge sedan.

Får kolla in vad det kostar att betala för. Å andra sidan så ska bevisbördan ligga hos SAS. Får kraftsamla i helgen och maila tillbaka.
 

andbe

Ny medlem
Hej, jag har en fråga till expertisen här. Jag ber om ursäkt om ämnet avhandlats tidigare men tråden är gigantiskt och sökningar gav inget bra svar.
Förra söndagen skulle jag åka BA (WT Plus) till LAS från ARN. Vi landade på LHR ca 30 minuter före schemat och sen blev vi stående utanför T5 på plattan i ca 2 timmar och väntade på en parkeringsplats/gate. Jag hade enligt planen ca 1,5h för anslutningen till LAS men med förseningen på plattan så missade jag mitt direktflyg till LAS. BA sa att mitt enda alternativ var att bli ombokad till samma flyg dagen efter och at dom skulle fixa hotel på LHR. Jag frågade upprepade gånger om det fanns möjlighet till alternativ rutt eftersom jag inte vill missa en full dag av min konferens. Nej, inga alternativ enligt BA. Jag bet i det sura äpplet och åkte dagen efter. När jag kom hem så fyllde jag i deras Compensation Claim och angav att jag yrkade full ersättning på Eur600 + ersättning för den hotellnatt i LAS som jag fick lov att vaska eftersom förseningen blev så lång. Nu har BA svarat (otippat snabbt!) och dom nekar ersättning för förseningen med hänvisning till Air Traffic Control ("out of our control") men dom accepterar min claim på ersättning för hotellnatten i LAS...

Frågan gäller alltså...är inte BA ansvariga för gate-strulet på T5? Borde dom inte kunnat fixa en alternativ routing till LAS samma dag? (LAS flighten går ca 16.00)
Om dom erkänner kostnaden för hotell men inte försening, har dom inte erkänt att det var deras fel då?
All input mottages tacksamt!
 

ekf

Medlem
Det är avgången den 13 juli, 2022, så det är som sagt var väldigt länge sedan.

Får kolla in vad det kostar att betala för. Å andra sidan så ska bevisbördan ligga hos SAS. Får kraftsamla i helgen och maila tillbaka.
Försökte kolla historik via mitt businessabonnemang hos FR24, men hur jag än gör så får jag inte upp data som är så gammal... men jag kanske gör fel.
 
Min flight från CPH till EWR med SAS blev cancellerad i fredags. Väl framme i EWR hade jag bokat anslutningsflyg (separat PNR) med United som skulle ta mig mellan EWR-IAD-CLT-ORD. Denna bokningen fick jag skrota eftersom SAS inte lyckades boka om mig till en flight som skulle göra att jag hann med. Till slut hittade vi en lösning som gjorde att jag fick flyga till IAD direkt via FRA. Mellanlandningen på EWR skulle vara lite drygt 4,5h. Osäker på om jag har rätt att claima något?
 

mha321

Medlem
Frågan gäller alltså...är inte BA ansvariga för gate-strulet på T5? Borde dom inte kunnat fixa en alternativ routing till LAS samma dag? (LAS flighten går ca 16.00)
Om dom erkänner kostnaden för hotell men inte försening, har dom inte erkänt att det var deras fel då?
All input mottages tacksamt!

Generellt sett äger ju inte BA Heathrow, så de är inte automatiskt ansvariga. Tror jag åtminstone. Men det kan nog bero på exakt vad felet är.

Det är svårt att hitta andra routings till LAS som inte istället resulterar i en overnight någon annanstans. Och då är det ju lättare på LHR för dem. De flesta andra alternativ verkar gå väldigt kort efter kl 16 så du hade nog missat många av dem också.

Enligt eu261 är de skyldiga till duty of care alltid, men kompensation bara när det är "deras fel". Det är inte samma krav på dem, alltså har de inte med det erkänt att det är deras fel.
 

mha321

Medlem
Min flight från CPH till EWR med SAS blev cancellerad i fredags. Väl framme i EWR hade jag bokat anslutningsflyg (separat PNR) med United som skulle ta mig mellan EWR-IAD-CLT-ORD. Denna bokningen fick jag skrota eftersom SAS inte lyckades boka om mig till en flight som skulle göra att jag hann med. Till slut hittade vi en lösning som gjorde att jag fick flyga till IAD direkt via FRA. Mellanlandningen på EWR skulle vara lite drygt 4,5h. Osäker på om jag har rätt att claima något?

För din bokning på separat biljett, ingenting.

Om du accepterade re routing till en annan flygplats (vilket du gjorde) så räknas det som delay och inte cancelation, som jag förstår det. Så då vänder det på hur sen du var in till IAD jämfört med originalet, om du kan ha en delay claim där.
 
Toppen