Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Nej.
För försening krävs 3 timmar för att få något.

Det du tittar på är nog cancelation där 4 timmar spelar in. Men som jag tolkar sig så är de ordinarie flight som helt enkelt är försenad, och då gäller 3 timmar.
Tack för svar, hittade (och förstod). Tog bort mitt inlägg i samma veva som ni svarade.

Jag fick besked från ARN under förra veckan om att de går på min linje och rekommenderar SAS att betala ut ersättning enligt 261/2004. Men jag fattar inte vad nästa steg är, hur gör jag för att få pengarna? Är det SAS som ska kontakta mig, eller ska jag kontakta dem? Kontaktar jag dem i så fall via ersättningsformuläret eller mejl? Ringa kundtjänst? Hur har ni andra gått tillväga?

Jag fick besked från ARN under förra veckan om att de går på min linje och rekommenderar SAS att betala ut ersättning enligt 261/2004. Men jag fattar inte vad nästa steg är, hur gör jag för att få pengarna? Är det SAS som ska kontakta mig, eller ska jag kontakta dem? Kontaktar jag dem i så fall via ersättningsformuläret eller mejl? Ringa kundtjänst? Hur har ni andra gått tillväga?
Jag vann mot SAS för ngn månad sen, de mailade mig inom några timmar. Så de kanske har missat dig. Eller så vill de inte gå med beslutet.
De mailade ifrån customer_liability@sas.se så var saklig och maila den adressen och fråga om de har för avsikt att betala.
Om de inte vill så är det tingsrätten nästa

Jag vann mot SAS för ngn månad sen, de mailade mig inom några timmar. Så de kanske har missat dig. Eller så vill de inte gå med beslutet.
De mailade ifrån customer_liability@sas.se så var saklig och maila den adressen och fråga om de har för avsikt att betala.
Om de inte vill så är det tingsrätten nästa
Tack! Jag har inte mottagit någonting från SAS efter beslutet. Testar att mejla dem och kolla läget!

Hade ett case mot SAS från när de strejkade och vi blev tvingade att boka om. Istället för GOT-ARN-ZRH så blev det GOT-VIE (övernattning)-ZRH. Skickade in och fick beviljat hotellövernattning, taxi och även €250 p.p. utbetalt.

Hade SAS Plus till ARN och sedan Business med Swiss bokat och skickade även in för kompensation för vår nedgradering då vi blev ombokade till Ekonomi med Austrian. Detta ärende har jag inte hört något alls kring trots flertalet påminnelser. Efter sista vändan nu fick jag ett automatiskt besked att ärendet var avslutat då jag inte hade kommunicerat något SAS under de sista tre månaderna. (Inte så lätt när jag går och väntar på återkoppling från dem...).

Hur som haver, la in ett nytt ärende igen för någon dag sedan idag och fick redan idag ett nekande svar med motiveringen:
On investigating your case I can see that you have voluntarily cancelled the flight SK 0162 before the flight disruption and further to your request for alternate transport, I am sorry to inform you that we are unable to reimburse the alternate transport expenses as we had provided you with rebooking within the time frame.

Det rimmar illa, då SAS skrev ut vilka flighter som var inställda på sin hemsida och uppmanade resenärer att kontakta dem för ombokning etc, vilket vi gjorde och även har fått ersättning för p.g.a. försening samt omkostnader, men de vägrar nu att kompensera för nedgraderingen?

Begärde mellanskillnaden i EB-poäng från första början där de körde radiotystnad och raderade fallet utan min vetskap och nu omräknat vad dessa poäng skulle kosta att köpa via SAS hemsida så krävde jag ersättning i pengar.

Är i grund och botten ute efter EB-poängen då vi har betalat för Business men fått ekonomi.

Hur bevisar jag detta? Eller är det bara att ta på shithappenskontot och gå vidare?

Fick nu svar från SAS gällande en 261-reklamation jag gjorde förra månaden.
SK0811 OSL-LHR blev inställt när jag redan var airside, och jag fick åka SAS till Amsterdam och därifrån till LHR. Jag anländer över 2 timmar försenad.

SAS hävdar att de inte behöver betala nåt för min "delay" var under 3 timmar. Men senast jag kollade så är regelverket annat när man flyget blir inställt, speciellt när det är mindre än 7 dagar innan. Då måste de rerouta dig så att man avgår tidigast en timme tidigare och anländer max 2 timmar senare.
Försöker de finta bort mig genom att peka på fel regler?

Jag svarade bara med att fråga orsaken för att flyget blev inställt, så att de inte försöker slinka undan sitt ansvar genom att hävda exceptionals.

Toppen