Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Per N

Medlem
Är det någon mer än jag som blev drabbad av den avgrävda kabeln i Frankfurt 15/3? Vi hade ett flyg från Munchen MUC-FRA-LIS-REC där MUC-FRA blev inställt då man inte kunde ta emot inkommande LH flyg. Med det så missade vi vårt flyg FRA-LIS som i sin tur gjorde att vi missade vidare flyg till Recife. Vi blev ombokade via Sao Paulo och ankom slutdestinationen ca 18 timmar senare. Det känns som att avgrävd kabel ligger utanför Lufthansas kontroll så svaret kanske är enkelt men om Lufthansa hade varit rappa hade dom kunnat boka om oss till en flight direkt till Lissabon från Munchen men med det kaos som blev av alla strandade passagerare så fanns inte marginalerna till det. Något att ta vidare eller vad tror ni?
 

FilipJ

Medlem
Är det någon mer än jag som blev drabbad av den avgrävda kabeln i Frankfurt 15/3? Vi hade ett flyg från Munchen MUC-FRA-LIS-REC där MUC-FRA blev inställt då man inte kunde ta emot inkommande LH flyg. Med det så missade vi vårt flyg FRA-LIS som i sin tur gjorde att vi missade vidare flyg till Recife. Vi blev ombokade via Sao Paulo och ankom slutdestinationen ca 18 timmar senare. Det känns som att avgrävd kabel ligger utanför Lufthansas kontroll så svaret kanske är enkelt men om Lufthansa hade varit rappa hade dom kunnat boka om oss till en flight direkt till Lissabon från Munchen men med det kaos som blev av alla strandade passagerare så fanns inte marginalerna till det. Något att ta vidare eller vad tror ni?
15/3 2022? Eller blev det fel månad?
 

jonten

Medlem
Är det någon mer än jag som blev drabbad av den avgrävda kabeln i Frankfurt 15/3? Vi hade ett flyg från Munchen MUC-FRA-LIS-REC där MUC-FRA blev inställt då man inte kunde ta emot inkommande LH flyg. Med det så missade vi vårt flyg FRA-LIS som i sin tur gjorde att vi missade vidare flyg till Recife. Vi blev ombokade via Sao Paulo och ankom slutdestinationen ca 18 timmar senare. Det känns som att avgrävd kabel ligger utanför Lufthansas kontroll så svaret kanske är enkelt men om Lufthansa hade varit rappa hade dom kunnat boka om oss till en flight direkt till Lissabon från Munchen men med det kaos som blev av alla strandade passagerare så fanns inte marginalerna till det. Något att ta vidare eller vad tror ni?
Just den skall man nog släppa, avgrävd kabel känns inte kosher att driva. Sen att det tar tid att boka om är ju naturligt när hela deras flotta i stort sett stod på marken.
 

Per N

Medlem
Just den skall man nog släppa, avgrävd kabel känns inte kosher att driva. Sen att det tar tid att boka om är ju naturligt när hela deras flotta i stort sett stod på marken.
Ja det känns lite så. Får kolla hemförsäkringen om man ersätter tappad semesterdag på destinationen. En förlorad dag på karnevalen är inte som en vanlig förlorad semesterdag :)
 

Hachans

Medlem
Ja det känns lite så. Får kolla hemförsäkringen om man ersätter tappad semesterdag på destinationen. En förlorad dag på karnevalen är inte som en vanlig förlorad semesterdag :)

Du kan vara ganska säker på att de inte gör det. De ersätter dagar om du är sjuk och behöver behandling och i princip bara då.

Försäkringsbolag arbetar med uppkommen ekonomisk skada. Kan du inte kvantifiera ditt lidande så får du inget.
 

Tamas

Medlem
Just den skall man nog släppa, avgrävd kabel känns inte kosher att driva. Sen att det tar tid att boka om är ju naturligt när hela deras flotta i stort sett stod på marken.
Det är faktiskt en intressant fråga. Ingen mission-critical IT system lär vara utan backup, dvs. om en kabel grävs upp ska det vara en annan kabel som tar över. Så även om själva avgrävningen är extraordinärt kan flygbolaget vara skyldig för inte upprätthållit en driftsäkert system.

Med en kort googling hittar jag denna. Alltså inte helt omöjligt att man kan klämma ut lite pängar från Lufthansa, men det lär ta tid och energi :)
The appeal court found that technical defects, such as the failure of an individual computer at check-in and even a short-term failure of all primary systems, are in principle part of air carriers' normal flight operations and therefore do not constitute an extraordinary circumstance.
 

MrRob

Medlem
Vi skulle lyft från CPH 18.25 den 17/2. De hade problem med lyften till cateringen till planet p.g.a. vind (påstods det..). Kärran rullades in i en hangar lite innan 18-tiden där cateringen skulle lyftas på istället. Men även där gick de bet, måste blåst rätt bra inne i hangaren också.. :rolleyes:

Vi fick vouchers för att köpa käk/dryck på t.ex. 7Eleven och gick sedan tillbaka till gaten. En timme senare ställde de in flighten p.g.a. stormen. Vi blev ombokade till samma flight 24 timmar senare. Ville vi flyga i C så fanns det inga andra alternativ enligt SAS.

Hade cateringen varit lastad i tid på planet hade vi ju kommit iväg vid 18.25 som planerat. Flera andra plan avgick mellan 18.00 och 20.55 (då sista kärran lyfte till Wien). Att det inte gick att lyfta efter 21.00 köper jag - men grundfelet till vår försening berodde ju inte på vind utan på en krånglande cateringlyft..

Har man något att hämta här tro?
 

Hachans

Medlem
Vi skulle lyft från CPH 18.25 den 17/2. De hade problem med lyften till cateringen till planet p.g.a. vind (påstods det..). Kärran rullades in i en hangar lite innan 18-tiden där cateringen skulle lyftas på istället. Men även där gick de bet, måste blåst rätt bra inne i hangaren också.. :rolleyes:

Vi fick vouchers för att köpa käk/dryck på t.ex. 7Eleven och gick sedan tillbaka till gaten. En timme senare ställde de in flighten p.g.a. stormen. Vi blev ombokade till samma flight 24 timmar senare. Ville vi flyga i C så fanns det inga andra alternativ enligt SAS.

Hade cateringen varit lastad i tid på planet hade vi ju kommit iväg vid 18.25 som planerat. Flera andra plan avgick mellan 18.00 och 20.55 (då sista kärran lyfte till Wien). Att det inte gick att lyfta efter 21.00 köper jag - men grundfelet till vår försening berodde ju inte på vind utan på en krånglande cateringlyft..

Har man något att hämta här tro?

17/2. Var det samma dag de inte kunde köra bryggorna pga blåsten?

I så fall nej, det r väder.
 

MrRob

Medlem
17/2. Var det samma dag de inte kunde köra bryggorna pga blåsten?

I så fall nej, det r väder.

Det blåste inte anmärkningsvärt mycket vid 17.45-snåret när de skulle lasta cateringen - vilket är anledningen till att vi inte kom iväg på utsatt tid. De gjorde även ett försök att lasta det inne i en hangar med lyften men det fungerade fortfarande inte där. Lär inte blåst särskilt mycket inuti hangaren. Hade lyften fungerat så hade vi kommit iväg i tid. Flera flyg avgick efter 18.00 från CPH den kvällen.

Först efter 19.30-tiden började det blåsa på rejält och vid 22-tiden var det definitivt storm så att vi inte kom iväg samma kväll har jag förståelse för.

Min fråga handlar egentligen om vi har något att hämta när ursprungsorsaken till förseningen är anledningen till att vi fastnade i stormen. Hade inte lyften strulat så hade vi kommit iväg trots stormen.
 
Toppen