Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Gnagel

Medlem
Ni med mer erfarenhet. Jag har kört fast med SAS i ett case där de var försenade från OSD till ARN, så att jag missade min flight mellan ARN och GOT och blev försenad med nästan 4 timmar. Planet var lite sent in till OSD, men den stora förseningen berodde på att de skulle byta personal i OSD, vilket tog väl lång tid. Jag kontaktade SAS för att få ersättning för förseningen, men deras svar var:

"Please be informed that your flight SK 2065 operating on 08 February 2023 was delayed due to de-icing and de-snowing from prior journey, hence your connecting flight SK 165 got missed. Delays/cancellation due to weather conditions are considered as extraordinary circumstances hence, we cannot fulfil your request of EU compensation."

Dock, följer man flygplanet och ser vilka städer den varit den aktuella dagen, har flygplanet inte varit i någon stad där det varit snö, vilket jag upplyste SAS om enligt under (där jag här uteslutet alla väderprognoser från den aktuella dagen)

"Below you can see history for EI-SIH the 8th of Februari. Flight was delayed from Oslo to Stockholm. The weather in Oslo were as can be seen below. No snow at al in Oslo, and no deiceing! The flight then flew to STHLM were there were rain (see below), so no snow and no deiceing. Thereafter the flight flew to Umeå, where there were no snow or rain. Thereafter it was my flight from Östersund, which cased the delay for me. As can be seen below there were no snow at all. Yet, there was a change of cabin crew, which was the main reason why we were as late as we were from Östersund."

SAS envisas med att säga att det beror på snö och deiceing och säger också att de ser caset som avslutat från deras sida. Har SAS fel och är det värt att driva det till ARN (eller annan instans om det finns bättre)?
Jag och min dotter var med på samma flight från OSD och skulle vidare till GOT och vi har fått ersättning med 250 euro var utan knussel. ÄR EBD om det nu kan spela roll.
 

DeWi

Medlem
Så här är Finnair EU261, kund ville ha 600 EUR vid 50 timmar försening till Bangkok från Helsingfors får istället betala rättegångskostnader till Finnair på 11.000,- EUR.
Orsak var att planet fick fel på ett landningsställ som upptäcktes precis innan avgång och reservdel fick beställas från Paris.
Kunden fick rätt i Tingsrätten men förlorade i Hovrätten och får betala Finnairs kostnader 6.000,-EUR (tingsrätt) + 5.000,- EUR (hovrätt)
Hovrätten slår fast att detta med att ett bromsrör går sönder är utom Finnairs kontroll och därför gäller ej EU261 i detta fall
www.iltalehti.fi/kotimaa/a/77dd3afd-d845-4524-acd9-3d8c3b77f7aa (finsk artikel går att använda translate)
 

SK989

Medlem
Så här är Finnair EU261, kund ville ha 600 EUR vid 50 timmar försening till Bangkok från Helsingfors får istället betala rättegångskostnader till Finnair på 11.000,- EUR.
Orsak var att planet fick fel på ett landningsställ som upptäcktes precis innan avgång och reservdel fick beställas från Paris.
Kunden fick rätt i Tingsrätten men förlorade i Hovrätten och får betala Finnairs kostnader 6.000,-EUR (tingsrätt) + 5.000,- EUR (hovrätt)
Hovrätten slår fast att detta med att ett bromsrör går sönder är utom Finnairs kontroll och därför gäller ej EU261 i detta fall
www.iltalehti.fi/kotimaa/a/77dd3afd-d845-4524-acd9-3d8c3b77f7aa (finsk artikel går att använda translate)
Värt att notera är att enligt svenska rättegångsregler hade man inte behövt betala över 100 000 kr i rättegångskostnader även om man förlorat. Om tvisten rör ett belopp understigande ett halvt prisbasbelopp (= ca 25 000 kr) är det fråga om ett s.k. förenklat tvistemål och då är man enligt huvudregeln bara skyldig att betala motpartens rättegångskostnader vid förlust motsvarande en timmes rättslig rådgivning samt ansökningsavgifter och ev. reskostnader för ombud till/från domstolen. D.v.s. i normalfallet blir det sällan mer än två - tre tusen kronor i rättegångskostnader i ett sådant tvistemål.
 

aruba1

Medlem
Hur är det med ersättning vid cancelled flight en dag innan avgång men ombokad via annan flygplats med sämre tider. Når dock destinationen enligt ursprunglig bokning. Var bokad ORD-ARN-MMX med avresa kl.16:00 från ORD med SK946. Efter mottaget SMS om cancelleringen ringde jag SAS där man kunde boka om mig via EWR med UA2262 som avgick från ORD kl.6:00. Därefter SK904 till ARN vilket gör att vi kommer fram till MMX enligt ursprunglig tidtabell. När jag läser och tolkar förordningen förefaller jag har rätt till 300 EUR. Så här står det i förordningen:
Where a passenger has been rerouted due to cancellation or denied boarding, the above amounts are payable if the passenger's actual arrival time is delayed beyond the scheduled arrival of their originally booked flights, by two/three/four hours for type 1/2/3 flights respectively. But if rerouting only delays the passenger by less than these thresholds, half of the specified amounts are payable as compensation.
Det är sista meningen som säger att man har rätt till ersättning vid re-routing, men jag kan ha missat något. Tacksam för input.
 

mha321

Medlem
Hur är det med ersättning vid cancelled flight en dag innan avgång men ombokad via annan flygplats med sämre tider. Når dock destinationen enligt ursprunglig bokning. Var bokad ORD-ARN-MMX med avresa kl.16:00 från ORD med SK946. Efter mottaget SMS om cancelleringen ringde jag SAS där man kunde boka om mig via EWR med UA2262 som avgick från ORD kl.6:00. Därefter SK904 till ARN vilket gör att vi kommer fram till MMX enligt ursprunglig tidtabell. När jag läser och tolkar förordningen förefaller jag har rätt till 300 EUR. Så här står det i förordningen:
Where a passenger has been rerouted due to cancellation or denied boarding, the above amounts are payable if the passenger's actual arrival time is delayed beyond the scheduled arrival of their originally booked flights, by two/three/four hours for type 1/2/3 flights respectively. But if rerouting only delays the passenger by less than these thresholds, half of the specified amounts are payable as compensation.
Det är sista meningen som säger att man har rätt till ersättning vid re-routing, men jag kan ha missat något. Tacksam för input.

Du får ersättning eftersom avgången är mer än 1 timme före ursprunglig. (hade du fått besked mer än 7 (men mindre än 14) dagar före hade 2 timmar gällt). Däremot torde den reduceras med 50% eftersom du inte är försenad fram. Alltså 300. Så läser jag det iaf.
 

Lynx

Medlem
Vad gäller om flighten var inställd (ORD-CPH) och fick besked om detta 36 timmar innan och blev ombokad till en flight som skulle komma fram 6 timmar senare än ordinarie tid men man ringde in och blev ombokad till samma flight (SK 944) men en dag tidigare? Dvs ankomst 24 h innan ordinarie flight. Har man rätt till 50% av de 600 euro då?
 

Tamas

Medlem
Har jag rätt till ersättning?
SK958 MIA-ARN 7/2 försenad ankomst 92 minuter.
Typ 3 flight men kortare försening än 4 timmar = €300?

Edit. gissar nej på frågan ovan men har dålig koll så slänger ut en fråga.
Nej.
 

mha321

Medlem
Har jag rätt till ersättning?
SK958 MIA-ARN 7/2 försenad ankomst 92 minuter.
Typ 3 flight men kortare försening än 4 timmar = €300?

Edit. gissar nej på frågan ovan men har dålig koll så slänger ut en fråga.
För försening krävs 3 timmar för att få något.

Det du tittar på är nog cancelation där 4 timmar spelar in. Men som jag tolkar sig så är de ordinarie flight som helt enkelt är försenad, och då gäller 3 timmar.
 
Toppen