Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

SK989

Medlem
Austrian svarar inte ens Verbraucherschlichtung som i sin tur lägger ner ärendet eftersom Austrian inte svarar dom.

Har någon fått kompensation från Austrian nyligen? Vi skicka in claimet för 6 månader sedan efter att de tappat bort (helt och hållet) vår väska.

Edit: Någon som har erfarenhet av att starta ett ärende hos kronofogden mot ett bolag inom EU?
Du kan stämma Austrian i svensk tingsrätt om resan började eller slutade i Sverige. Austrian har ett svenskt organisationsnummer och en svensk adress - kolla på allabolag.se. Huvudregeln är då att den tingsrätt som ingår i domkretsen för ankomst/avresan är behörig (för Arlanda är detta Attunda tingsrätt). Du kan driva en talan genom Kronofogden (ansökan om betalningsföreläggande) men om det rör sig om en tvistig fordran är det något som bara fördröjer ärendet, det hamnar då i tingsrätten ändå - betalningsföreläggande är mer tänkt för räkningar som inte betalas i tid, förfallna hyror och dylikt.

Om du inte är van att föra processer själv eller har en bekant som är det kan du fråga en jurist om råd - du får ersättning för en timmes rådgivning om du vinner målet.
 

Gus

Medlem
Har du hört något från Tap? Jag har två ärenden hos TAP från höstlovet.

1. Ersättning för inköp av kläder vid försenat bagage. Jag har skickat in kvittot till TAP (både originalkvittot och kreditortsslipen). Dock påstår TAP att jag bara skickat in "transaction receipt" och inte originalkvittot.

2. Har ansökt om 600 euro för flygförsening. Har inte hört något på två månader och nu när jag loggade in på mitt ärende står det att ärendet är avslutat. Trots att de inte meddelat mig vad de kom fram till?!

Är det någon som fått ersättning från TAP utan att koppla in Flyghjälp?
Citerar mig själv. Har fortfarande inte fått några pengar för inköp av kläder vid försenat bagage. Ett av mina kvitton är handskrivet så då vill TAP inte ersätta mig för något av mina kvitton, inte ens de som är datorskrivna. Otroligt tungrott, men antagligen är det väl en taktik de har så att man ska tröttna.

Har precis gjort ett ärende till Airhelp om flygförseningen TAP orsakade oss. Har aldrig använt mig av dem förut, blir spännande. :)
 

lunne

Medlem
Tack, givetvis kom de med ett nonsens svar och menade att de inte är skyldiga att ersätta:

We unfortunately cannot fully rule out occasional delays at the airport. Congestion in airspace or restrictions by the authorities may lead to delays from time to time and can affect subsequent flights in the aircraft’s rotation / that cannot always be made up. Unfortunately, this was the case regarding your flight.

Såvitt jag vet faller inte förseningar pga knock-on effect från tidigare flighter under “extraordinary circumstance", så blir till att försöka igen.
Data point gällande Lufthansa.

Efter att jag besvarat knock-on argumentet med hänvisning till rättspraxis och omständigheterna, så godkände de claimet och betalade ut pengarna på 3 dagar.
 

Tomas E

Medlem
Har ett pågående ärende mot Iberia där de nedgraderat mig från business till ekonomi (long-haul). Den enda email jag har tillgång är servicerecoveryteamnoreply@iberia.es.

Någon som kan dela en annan Iberia email?
För ett halvår använde jag denna adress för ett claim av utlägg för oplanerad övernattning i Madrid:
cacgestionjuridica@iberia.es

Adressen finns nämnd på
(Jag flög från UK så "/gb"-versionen var relevant för mig.)
 

SDL

Medlem
Gällande Claim hos SAS, som gjorts genom Airhelp:

Fick besked från Airhelp i Sep 2022 att SAS beviljat oss ersättning och att de väntar på att SAS skall betala ut pengarna. Nu har det gått 4 månader och ännu är inga pengar utbetalade från SAS till Airhelp (påstår Airhelp). Någon som fått ersättning via Airhelp på sistone, gällande en SAS-flygning? Hur lång tid har det tagit för er att få pengarna?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Davvelavve

Medlem
Någon som känner till vad SAP innebär?

"We apologize for the inconvenience you had with us. The payment has been delivered to SAP. We kindly ask for some patience. We request you to wait for 7 to 10 working days it will be proceeded soon."

De har för övrigt försökt betala mig (enligt de själva) sedan slutet på oktober eller något. Varje gång ska det ta 7-10 dagar.
 

pswe

Medlem
Någon som känner till vad SAP innebär?

"We apologize for the inconvenience you had with us. The payment has been delivered to SAP. We kindly ask for some patience. We request you to wait for 7 to 10 working days it will be proceeded soon."

De har för övrigt försökt betala mig (enligt de själva) sedan slutet på oktober eller något. Varje gång ska det ta 7-10 dagar.
Antingen har de missat maktskiftet här uppe och tänkte att förra regimen ändå plockar det mesta av dig.
Eller så syftar det nog på deras leverantör av affärssystem.
Oavsett vilket känns det som en rätt usel process och kommunikation.
 

mbglo

Medlem
Hej,

Hade en eurobonus-resa med ET som blev inställd två dagar innan. Fick för en månad sen rätt av ARN på 4x600 EUR, men nu fått återkoppling från deras svenska kundtjänst med följande:

”Good day and I regret to advise you below reply from head office and we cannot do any further from our end and please proceed and contact ARN further”. Det som är vidarebefordrat från HQ är väldigt vagt och verkar vara från någon som inte är insatt. På samma sätt var informationen som ET lämnade till ARN ytterst bristfällig.

Vad rekommenderar ni som nästa steg? Någon som har erfarenhet av claims mot ET och vet någon kontaktväg där den som svarar inte är helt värdelös?
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen