Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

KED

Medlem
Tänkte kolla med forumet om jag har ett case här:

Var bokad idag på
ARN-ZRH LX1255 09:00-11:20
ZRH-NRT LX160 13:00-10:05(+1)

Fick sms från Swiss att LX160 kl 05:00 (lätt panik när man ställt alarmet på 06:00) var inställd och blev ombokad till
ARN-MUC LH2421 07:10-09:20
MUC-HND LH714 12:50-09:20(+1)

Under Cancellation från EU261
”the passenger has been informed of the cancellation less than 7 days prior to departure and the alternative flight
- departs no more than 1 hour before the original departure time
- arrives no more than 2 hours after the scheduled arrival time.

Tänker att jag skulle flugit ut kl 09:00 men blev ombokad till 07:10, dvs mer än 1h före ordinarie avgångstid och borde väl därför ha ett case?

Blev tyvärr ombokad i I-class då det var bonusresa, så finns inga poäng att hämta heller, sen är det en viss nedgradering att åka business med LH(A350) än med LX (777-300ER) i mitt personliga tycke.

Försökte prata med SAS disken på Arlanda men det var blankt nej eftersom Swiss redan bokat om (hade lite andra alternativ som jag hade tyckt varit klart bättre än det jag fick, men man vet aldrig vad som hade hänt om man börjat fippla och viktigaste är ändå att komma fram till destinationen).
Borde vara en solklar ersättning. Råkade själv ut för ett tidigarelagt flyg nyligen, förvisso inrikes med SAS och det var inga problem. Du får nog dock räkna med endast 50% ersättning då ankomsttiden till destinationen inte skiljer så mycket.
Från SAS info om ersättningar vid inställt flyg:

”A) 250 EUR för flygningar som är högst 1 500 km eller

(B) 400 EUR för flygningar inom Europa som är längre än 1 500 km och för alla andra flygningar mellan 1 500 och 3 500 km eller

(C) 600 EUR för flygningar som är 3 500 km eller längre.

Denna ersättning kan minskas med 50 % om den alternativa flygningens ankomsttid inte överskrider den planerade ankomsttiden för den ursprungligen bokade flygningen med två timmar (flygningar som omfattas av A), tre timmar (flygningar som omfattas av B) eller fyra timmar (flygningar som omfattas av C).”

Men 300 EUR är ju alltid ngt
 

pedantic

Medlem
Försöker hitta info om det finns någon tidsgräns för EU261 ärenden hos SAS, är det 3 år som "vanliga" reklamationsärenden enligt konsumentköplagen?

Konsumentverket har en guide om försenade flyg där det nämns 6 veckor för att "ta ärendet vidare", men inget om en bortre tidsgräns för reklamation.

Vi gjorde två claims i juli 2022 för en resa innan strejken; ena fick vi ut vouchers för i början av oktober men andra fick vi svar om att det behövdes en fullmakt, sen verkar ärendet fastnat i hanteringen.

Nu när det gått 6 månader funderar jag på om det är nära nån tidsgräns för att be om hjälp från till exempel AirHelp.

Någon som har varit med något liknande eller har mer info om tidsgränser?
Liten uppdatering; bara dagar efter så fick jag sista vouchern. En lång väntan men det blev totalt 4 x 1200 EUR i SAS vouchers! :D
 

Doctor-X

Medlem
Mest imponerad av att du, @Doctor-X, verkar ha hunnit med den ombokade routingen. Det har jag svårt att tro att jag skulle hunnit!

Var väl att alla stjärnor stod i kors
- Turen att jag bodde på Clarion
- Snabba skor
- Schysst incheckningsagent som fixade boardingkort och sedan ringde till bagagehanteringen och höll den öppen tills att Mrs Doctor-X kom rusande efter (då hon stod i duschen när jag läste SMSet kl 06:05 - jag sprang i förväg).
- Noll kö i säkerhetskontrollen

Taktiken att alltid ha ett ombyte i handbagaget är guld värt! Var fantastiskt att få byta kläder och duscha i loungen på MUC.

Att landa på HND istället för NRT sparade oss 2500yen (x2) och rätt mycket tid! Landade 08:45, 09:20 var vi på tåget in mot stan och 10:40 incheckade på Hilton!

Nu ska vi bara se vad Swiss svarar på mitt claim. Vet inte hur lång tid det brukar ta att få återkoppling på EU261 från dem.
 

LPC123

Medlem
Nu står det helt stilla hos mig och jag behöver er hjälp. Blev 10min sen till FRA och blev nekad att åka med anslutningen till Dusseldorf. Gate closed sa dom trots att det planet är 25min sent iväg och har inte lyft ännu från FRA. Får bli tåg istället till Dusseldorf. Detta borde väll ge ersättning enl EU261?
 

pswe

Medlem
Nu står det helt stilla hos mig och jag behöver er hjälp. Blev 10min sen till FRA och blev nekad att åka med anslutningen till Dusseldorf. Gate closed sa dom trots att det planet är 25min sent iväg och har inte lyft ännu från FRA. Får bli tåg istället till Dusseldorf. Detta borde väll ge ersättning enl EU261?
Beror på hur sen du blir till slutdestinationen.
 

LPC123

Medlem
Okej det är så. Även om vi fick alternativet att flyga vid 13 tiden istället och vi skulle då landa 14:10 mot det vi bokat 10:15. Vi valde då tåget istället för vi behövde komma fram ASAP.
Kan man ta tågresan på Lufthansa och ev andra utlägg?
 

pswe

Medlem
Okej det är så. Även om vi fick alternativet att flyga vid 13 tiden istället och vi skulle då landa 14:10 mot det vi bokat 10:15. Vi valde då tåget istället för vi behövde komma fram ASAP.
Kan man ta tågresan på Lufthansa och ev andra utlägg?
Finns nog de här som har bättre koll, men det är en intressant fråga kring om du måste flugit och blivit försenad eller om du har rätt till ersättning oavsett i och med att försening över tre timmar i vissa fall har ansetts motsvara inställt flyg. Inställt och försenat hanteras olika i regelverket och där det vid inställd avgång finns större möjligheter till ersättning.
 

LPC123

Medlem
Finns nog de här som har bättre koll, men det är en intressant fråga kring om du måste flugit och blivit försenad eller om du har rätt till ersättning oavsett i och med att försening över tre timmar i vissa fall har ansetts motsvara inställt flyg. Inställt och försenat hanteras olika i regelverket och där det vid inställd avgång finns större möjligheter till ersättning.
Ja jag kände mig själv lite lost i detta. Vi får helt enkelt se om någon har drabbats av samma och se hur dom löste det?. Tack o bock för dina tankar!
 

Davvelavve

Medlem
Austrian svarar inte ens Verbraucherschlichtung som i sin tur lägger ner ärendet eftersom Austrian inte svarar dom.

Har någon fått kompensation från Austrian nyligen? Vi skicka in claimet för 6 månader sedan efter att de tappat bort (helt och hållet) vår väska.

Edit: Någon som har erfarenhet av att starta ett ärende hos kronofogden mot ett bolag inom EU?
 
Toppen