Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

palmen

Moderator
Case: Bonusresa på biljetter från SAS (Ticketnr 117-) där återresan blev försenad. Skulle flyga från Bangkok till Taipei med Eva air men redan där visste man att flyget skulle bli 2timmar+ försenat vilket skulle medföra att vi missade nästa anslutningsflyg Turkish till Istanbul. De ville inte göra någon ombokning i Bangkok vilket medförde att vi missade flyget från Taipei. Eva air bokade då om oss nu via Paris, Frankfurt till Göteborg där vi anländer 10+ timmar försenade jämfört med förväntad tid enligt bokning. I ursprungsbokningen var allt utom sista legen Frankfurt - Göteborg i Business, men i ombokningen blev allt efter Paris i Ekonomi. Ingen ersättning för mat eller dryck under den utökade väntetiden har utbetalats.
Vad säger ni som kan regelverket om detta?
Är jag berättigad till ersättning och vem ställer jag ersättningskravet emot?
Det är alltid flygbolaget som orsakar försening man ska vända sig till.
Hur resan är bokad och vilken ticket stock det är spelar ingen roll alls då EU261/2004 bara tittar på operating carrier.
Förordningen gäller enbart flygbolag med säte i EU, även om Swiss och Turkish även följer den. För flygbolag utanför EU så gäller enbart förordningen för flighter som försenas från EU, aldrig till.

Så svaret blir att du inte har något att hämta enligt EU261/2004. Om det finns någon lagstiftning i Thailand eller Taipei som täcker detta har jag ingen aning om, men gissar på att så inte är fallet.
Reseförsäkring kan eventuellt ge dig något.
 

mha321

Medlem
Förordningen gäller enbart flygbolag med säte i EU, även om Swiss och Turkish även följer den.
Ska man vara väldigt petig så är det väl just AOCet som styr det, och inte sätet? Sedan vet jag inte om det finns EU-bolag-med-AOC-utanför-EU eller icke-EU-bolag-med-AOC-i-EU. Men principiellt...
även om Swiss och Turkish även följer den.
Den gäller även i UK. Eller åtminstone en kopia av den.
 

SK989

Medlem
Ska man vara väldigt petig så är det väl just AOCet som styr det, och inte sätet? Sedan vet jag inte om det finns EU-bolag-med-AOC-utanför-EU eller icke-EU-bolag-med-AOC-i-EU. Men principiellt...

Den gäller även i UK. Eller åtminstone en kopia av den.
Den gäller även via EES-avtalet flygbolag med norskt och isländskt AOC även om Norge och Island inte är med i EU. Och Liechtenstein om nu något bolag är registrerat där. Det finns trots allt en heliport i Liechtenstein, så vem vet.
 

mha321

Medlem
Den gäller även via EES-avtalet flygbolag med norskt och isländskt AOC även om Norge och Island inte är med i EU. Och Liechtenstein om nu något bolag är registrerat där. Det finns trots allt en heliport i Liechtenstein, så vem vet.
Nope.

According to Article 3(4), the Regulation applies only to fixed wing aircrafts operated by a licensed air carrier and hence, it does not apply to helicopter services.
 
Jag har fortfarande problem med lufthansa som inte vill betala ersättning för 24h sen ankomst till slutdestinationen (Allt var på grund av försening med första flyget från Sverige där kabinpersonalen var sena och behövde vila innan de kunde flyga igen) Detta svar är det jag fått nu 3 gånger, vad mer kan man göra förutom att fortsätta kräva ersättning ?
Visa bifogad bild 137680
Jag är i samma sits. För jävligt helt enkelt… öppnat nya ärende, skickat feedback kring avslutat ärende… Airhelp kanske…
 

Shxhani

Medlem
Jag är i samma sits. För jävligt helt enkelt… öppnat nya ärende, skickat feedback kring avslutat ärende… Airhelp kanske…
Är också i samma sits med Lufthansa, har öppnat ca 4-5 ärenden med dem och får samma automatiserade svar tillbaka. Kom fram 5-6 timmar efter ankomsttid till ARN från DXB med mellanlandning i FRA.
 

Davvelavve

Medlem
Fortsätter Lufthansa att driva med mig? Inte tar det väl 3 veckor för en betalning inom EU?

Dear Davvelavve,

We apologize for the inconvenience you had with us. The payment has initiated on December 23, 2022 as informed the claim amount will get reflected in your account soon. We request you to wait for couple of days.
 
Toppen