mha321
Medlem
Nej, en community carrier = bolag med AOC i EU.Så man kan inte tolka följande mening som att community carrier är en medlem i StarA?
EU-lagen struntar fullständigt i vad flygbolagens komersiella allianser är för något.
Nej, en community carrier = bolag med AOC i EU.Så man kan inte tolka följande mening som att community carrier är en medlem i StarA?
Det är alltid flygbolaget som orsakar försening man ska vända sig till.Case: Bonusresa på biljetter från SAS (Ticketnr 117-) där återresan blev försenad. Skulle flyga från Bangkok till Taipei med Eva air men redan där visste man att flyget skulle bli 2timmar+ försenat vilket skulle medföra att vi missade nästa anslutningsflyg Turkish till Istanbul. De ville inte göra någon ombokning i Bangkok vilket medförde att vi missade flyget från Taipei. Eva air bokade då om oss nu via Paris, Frankfurt till Göteborg där vi anländer 10+ timmar försenade jämfört med förväntad tid enligt bokning. I ursprungsbokningen var allt utom sista legen Frankfurt - Göteborg i Business, men i ombokningen blev allt efter Paris i Ekonomi. Ingen ersättning för mat eller dryck under den utökade väntetiden har utbetalats.
Vad säger ni som kan regelverket om detta?
Är jag berättigad till ersättning och vem ställer jag ersättningskravet emot?
Ska man vara väldigt petig så är det väl just AOCet som styr det, och inte sätet? Sedan vet jag inte om det finns EU-bolag-med-AOC-utanför-EU eller icke-EU-bolag-med-AOC-i-EU. Men principiellt...Förordningen gäller enbart flygbolag med säte i EU, även om Swiss och Turkish även följer den.
Den gäller även i UK. Eller åtminstone en kopia av den.även om Swiss och Turkish även följer den.
Den gäller även via EES-avtalet flygbolag med norskt och isländskt AOC även om Norge och Island inte är med i EU. Och Liechtenstein om nu något bolag är registrerat där. Det finns trots allt en heliport i Liechtenstein, så vem vet.Ska man vara väldigt petig så är det väl just AOCet som styr det, och inte sätet? Sedan vet jag inte om det finns EU-bolag-med-AOC-utanför-EU eller icke-EU-bolag-med-AOC-i-EU. Men principiellt...
Den gäller även i UK. Eller åtminstone en kopia av den.
Nope.Den gäller även via EES-avtalet flygbolag med norskt och isländskt AOC även om Norge och Island inte är med i EU. Och Liechtenstein om nu något bolag är registrerat där. Det finns trots allt en heliport i Liechtenstein, så vem vet.
According to Article 3(4), the Regulation applies only to fixed wing aircrafts operated by a licensed air carrier and hence, it does not apply to helicopter services.
Jag är i samma sits. För jävligt helt enkelt… öppnat nya ärende, skickat feedback kring avslutat ärende… Airhelp kanske…Jag har fortfarande problem med lufthansa som inte vill betala ersättning för 24h sen ankomst till slutdestinationen (Allt var på grund av försening med första flyget från Sverige där kabinpersonalen var sena och behövde vila innan de kunde flyga igen) Detta svar är det jag fått nu 3 gånger, vad mer kan man göra förutom att fortsätta kräva ersättning ?
Visa bifogad bild 137680
Air Operator Certificate. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Air_operator's_certificateVad är en AOC?
Är också i samma sits med Lufthansa, har öppnat ca 4-5 ärenden med dem och får samma automatiserade svar tillbaka. Kom fram 5-6 timmar efter ankomsttid till ARN från DXB med mellanlandning i FRA.Jag är i samma sits. För jävligt helt enkelt… öppnat nya ärende, skickat feedback kring avslutat ärende… Airhelp kanske…