Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

pedantic

Medlem
Försöker hitta info om det finns någon tidsgräns för EU261 ärenden hos SAS, är det 3 år som "vanliga" reklamationsärenden enligt konsumentköplagen?

Konsumentverket har en guide om försenade flyg där det nämns 6 veckor för att "ta ärendet vidare", men inget om en bortre tidsgräns för reklamation.

Vi gjorde två claims i juli 2022 för en resa innan strejken; ena fick vi ut vouchers för i början av oktober men andra fick vi svar om att det behövdes en fullmakt, sen verkar ärendet fastnat i hanteringen.

Nu när det gått 6 månader funderar jag på om det är nära nån tidsgräns för att be om hjälp från till exempel AirHelp.

Någon som har varit med något liknande eller har mer info om tidsgränser?
 

pswe

Medlem
Försöker hitta info om det finns någon tidsgräns för EU261 ärenden hos SAS, är det 3 år som "vanliga" reklamationsärenden enligt konsumentköplagen?

Konsumentverket har en guide om försenade flyg där det nämns 6 veckor för att "ta ärendet vidare", men inget om en bortre tidsgräns för reklamation.

Vi gjorde två claims i juli 2022 för en resa innan strejken; ena fick vi ut vouchers för i början av oktober men andra fick vi svar om att det behövdes en fullmakt, sen verkar ärendet fastnat i hanteringen.

Nu när det gått 6 månader funderar jag på om det är nära nån tidsgräns för att be om hjälp från till exempel AirHelp.

Någon som har varit med något liknande eller har mer info om tidsgränser?
Praxis i Sverige verkar vara två månader, hittar inte domen utan endast detta,

I ditt fall har du ju inlett processen inom fristen.
Arn kräver att du anmäler till dem inom ett år efter incidenten om jag minns rätt.
 
Jag har fortfarande problem med lufthansa som inte vill betala ersättning för 24h sen ankomst till slutdestinationen (Allt var på grund av försening med första flyget från Sverige där kabinpersonalen var sena och behövde vila innan de kunde flyga igen) Detta svar är det jag fått nu 3 gånger, vad mer kan man göra förutom att fortsätta kräva ersättning ?
1673141311380.png
 

bnr

Medlem
Jag har fortfarande problem med lufthansa som inte vill betala ersättning för 24h sen ankomst till slutdestinationen (Allt var på grund av försening med första flyget från Sverige där kabinpersonalen var sena och behövde vila innan de kunde flyga igen) Detta svar är det jag fått nu 3 gånger, vad mer kan man göra förutom att fortsätta kräva ersättning ?
Visa bifogad bild 137680
Skicka det till https://www.airhelp.com/en-int/
Eller ta det till domstol
 

micke

Medlem
Har precis kommit hem från en resa där jag blev 9 timmar försenad till min slutdestination.
Missade anslutning i Seoul pga. sen utresa från Frankfurt med Lufthansa. Anledningen som gavs av kaptenen var att man råkat spruta in deicing i nån startmotor.
Har jag nån case här eller kan Lufthansa hävda att det är utanför deras kontroll?
Och vad uppger jag i mitt mail till Lufthansa? Technical problem eller tar jag bara upp det som kaptenen angav?
 

Ubbe

Medlem
Case: Bonusresa på biljetter från SAS (Ticketnr 117-) där återresan blev försenad. Skulle flyga från Bangkok till Taipei med Eva air men redan där visste man att flyget skulle bli 2timmar+ försenat vilket skulle medföra att vi missade nästa anslutningsflyg Turkish till Istanbul. De ville inte göra någon ombokning i Bangkok vilket medförde att vi missade flyget från Taipei. Eva air bokade då om oss nu via Paris, Frankfurt till Göteborg där vi anländer 10+ timmar försenade jämfört med förväntad tid enligt bokning. I ursprungsbokningen var allt utom sista legen Frankfurt - Göteborg i Business, men i ombokningen blev allt efter Paris i Ekonomi. Ingen ersättning för mat eller dryck under den utökade väntetiden har utbetalats.
Vad säger ni som kan regelverket om detta?
Är jag berättigad till ersättning och vem ställer jag ersättningskravet emot?
 

pswe

Medlem
Case: Bonusresa på biljetter från SAS (Ticketnr 117-) där återresan blev försenad. Skulle flyga från Bangkok till Taipei med Eva air men redan där visste man att flyget skulle bli 2timmar+ försenat vilket skulle medföra att vi missade nästa anslutningsflyg Turkish till Istanbul. De ville inte göra någon ombokning i Bangkok vilket medförde att vi missade flyget från Taipei. Eva air bokade då om oss nu via Paris, Frankfurt till Göteborg där vi anländer 10+ timmar försenade jämfört med förväntad tid enligt bokning. I ursprungsbokningen var allt utom sista legen Frankfurt - Göteborg i Business, men i ombokningen blev allt efter Paris i Ekonomi. Ingen ersättning för mat eller dryck under den utökade väntetiden har utbetalats.
Vad säger ni som kan regelverket om detta?
Är jag berättigad till ersättning och vem ställer jag ersättningskravet emot?
Eu-regelverket täcker vid inresa endast bolag registrerade i unionen. Eva air som orsakade förseningen omfattas alltså inte.
Tyvärr inget att hämta där.
Försäkringar kan ge dig något. Huruvida Eva eller lokala regelverk har något att erbjuda vet jag inte vare sig för försening eller downgrade.
 

Ubbe

Medlem
Så man kan inte tolka följande mening som att community carrier är en medlem i StarA?
The protection accorded to passengers departing from or to an airport located in a Member State should be extended to those leaving an airport located in a third country for one situated in a Member State, when a Community carrier operates the flight and where a community carrier is defined as any carrier licensed to operate within that community.
 
Toppen