Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Fortsätter Lufthansa att driva med mig? Inte tar det väl 3 veckor för en betalning inom EU?

Dear Davvelavve,

We apologize for the inconvenience you had with us. The payment has initiated on December 23, 2022 as informed the claim amount will get reflected in your account soon. We request you to wait for couple of days.

Jag har fått samma från Austrian för några dagar sedan där de kcndp säger några veckor.

EU reglerna säger max en dag i varje bank vill jag minnas, men det gäller enbart om överföringen sker i euro. Men nej inte fan tar det flera veckor, max ett par dagar extra. Det är Lufthansa som inte skickat betalordern till sin bank.

Gällande ersättning från Lufthansa.

Reste nyligen på en Krisflyer awardbiljett Mexico City-Houston (UA) -Manchester (SQ) -Köpenhamn-Berlin (SK).

Vi anlände sena till Manchester och missade flyget till CPH. Singapore bokade då om oss till Lufthansa via MUC 9h senare (revenue biljett J-klass). Jahopp, ingen förseningsersättning pga Singapore är ett icke EU-bolag tänkte jag.

Men, så blev den ombokade flighten med Lufthansa, MAN-MUC, försenad 3h och vi missade vår anslutning till Berlin och fick övernatta i Munchen. Tänker jag rätt att vi borde kunna få EUR250 ersättning för den missade anslutningen i Munchen (vi blev slutligen 15h sena mot Lufthansas biljett MAN-MUC-BER)?

Gällande ersättning från Lufthansa.

Reste nyligen på en Krisflyer awardbiljett Mexico City-Houston (UA) -Manchester (SQ) -Köpenhamn-Berlin (SK).

Vi anlände sena till Manchester och missade flyget till CPH. Singapore bokade då om oss till Lufthansa via MUC 9h senare (revenue biljett J-klass). Jahopp, ingen förseningsersättning pga Singapore är ett icke EU-bolag tänkte jag.

Men, så blev den ombokade flighten med Lufthansa, MAN-MUC, försenad 3h och vi missade vår anslutning till Berlin och fick övernatta i Munchen. Tänker jag rätt att vi borde kunna få EUR250 ersättning för den missade anslutningen i Munchen (vi blev slutligen 15h sena mot Lufthansas biljett MAN-MUC-BER)?
Ja.

Yes. Men det är total härdsmälta hos LH så bered dig väl:)
Tack, givetvis kom de med ett nonsens svar och menade att de inte är skyldiga att ersätta:

We unfortunately cannot fully rule out occasional delays at the airport. Congestion in airspace or restrictions by the authorities may lead to delays from time to time and can affect subsequent flights in the aircraft’s rotation / that cannot always be made up. Unfortunately, this was the case regarding your flight.

Såvitt jag vet faller inte förseningar pga knock-on effect från tidigare flighter under “extraordinary circumstance", så blir till att försöka igen.

Qatar airways biljett (157) rakt igenom men anslutningen från Norge skulle utföras av SAS (Cityjet). Den flygningen ställdes in samma förmiddag och jag blev ombokad till KLM med en avgångstid 4 timmar senare och ankomsttid endast 1 timme senare till BKK än orginalflygningen. Hamnade i mittensäte på långbenet,torskade 50 Q Points och nästan 12000 Avioser. KLM menar riktigt att biljetten är Qatar Airways och Qatar Airways menar riktigt att jag inte kan få något statusrelaterat eftersom jag ej flög med dem.
Finns det någon möjlighet att claima SAS på något belopp fast ankomsttiden till slutdestination var enbart knappt en timme senare än orginalflygningen?

Qatar airways biljett (157) rakt igenom men anslutningen från Norge skulle utföras av SAS (Cityjet). Den flygningen ställdes in samma förmiddag och jag blev ombokad till KLM med en avgångstid 4 timmar senare och ankomsttid endast 1 timme senare till BKK än orginalflygningen. Hamnade i mittensäte på långbenet,torskade 50 Q Points och nästan 12000 Avioser. KLM menar riktigt att biljetten är Qatar Airways och Qatar Airways menar riktigt att jag inte kan få något statusrelaterat eftersom jag ej flög med dem.
Finns det någon möjlighet att claima SAS på något belopp fast ankomsttiden till slutdestination var enbart knappt en timme senare än orginalflygningen?
5.1.C.iii reglerar ditt fall.

Article 5

Cancellation

1. In case of cancellation of a flight, the passengers concerned shall:

(c) have the right to compensation by the operating air carrier in accordance with Article 7, unless:

(iii) they are informed of the cancellation less than seven days before the scheduled time of departure and are offered re-routing, allowing them to depart no more than one hour before the scheduled time of departure and to reach their final destination less than two hours after the scheduled time of arrival.

Om jag tolkar detta rätt så har du inte rätt till kompensation då du inte bokades om mer än 1h tidigare och du kom inte fram mer än 2h senare än ordinarie ankomsttid.

SAS har med andra ord gjort vad de är skyldiga att göra, de har ingen skyldighet att ersätta dig för mittsäte eller uteblivna poäng från Qatar.

Det du eventuellt kunde ha gjort var ju att kräva att få åka med Qatar och inte KLM och på så sätt rädda poängen åtminstone.

Tänkte kolla med forumet om jag har ett case här:

Var bokad idag på
ARN-ZRH LX1255 09:00-11:20
ZRH-NRT LX160 13:00-10:05(+1)

Fick sms från Swiss att LX160 kl 05:00 (lätt panik när man ställt alarmet på 06:00) var inställd och blev ombokad till
ARN-MUC LH2421 07:10-09:20
MUC-HND LH714 12:50-09:20(+1)

Under Cancellation från EU261
”the passenger has been informed of the cancellation less than 7 days prior to departure and the alternative flight
- departs no more than 1 hour before the original departure time
- arrives no more than 2 hours after the scheduled arrival time.

Tänker att jag skulle flugit ut kl 09:00 men blev ombokad till 07:10, dvs mer än 1h före ordinarie avgångstid och borde väl därför ha ett case?

Blev tyvärr ombokad i I-class då det var bonusresa, så finns inga poäng att hämta heller, sen är det en viss nedgradering att åka business med LH(A350) än med LX (777-300ER) i mitt personliga tycke.

Försökte prata med SAS disken på Arlanda men det var blankt nej eftersom Swiss redan bokat om (hade lite andra alternativ som jag hade tyckt varit klart bättre än det jag fick, men man vet aldrig vad som hade hänt om man börjat fippla och viktigaste är ändå att komma fram till destinationen).

Tänkte kolla med forumet om jag har ett case här:

Var bokad idag på
ARN-ZRH LX1255 09:00-11:20
ZRH-NRT LX160 13:00-10:05(+1)

Fick sms från Swiss att LX160 kl 05:00 (lätt panik när man ställt alarmet på 06:00) var inställd och blev ombokad till
ARN-MUC LH2421 07:10-09:20
MUC-HND LH714 12:50-09:20(+1)

Under Cancellation från EU261
”the passenger has been informed of the cancellation less than 7 days prior to departure and the alternative flight
- departs no more than 1 hour before the original departure time
- arrives no more than 2 hours after the scheduled arrival time.

Tänker att jag skulle flugit ut kl 09:00 men blev ombokad till 07:10, dvs mer än 1h före ordinarie avgångstid och borde väl därför ha ett case?

Blev tyvärr ombokad i I-class då det var bonusresa, så finns inga poäng att hämta heller, sen är det en viss nedgradering att åka business med LH(A350) än med LX (777-300ER) i mitt personliga tycke.

Försökte prata med SAS disken på Arlanda men det var blankt nej eftersom Swiss redan bokat om (hade lite andra alternativ som jag hade tyckt varit klart bättre än det jag fick, men man vet aldrig vad som hade hänt om man börjat fippla och viktigaste är ändå att komma fram till destinationen).

Låter som en glasklar "mer än en timme tidigare". Den ska du få. Men det är Swiss så du lär gå bråka för det.

Däremot lär du inte få något för nedgradering. Det är ju fortfarande business... Jag håller med om att det är lite av en nedgtadering, men det gör inte lagen...

Att sas inte gör något är väl också korrekt - du får inte ändra en eurobonus resa så tätt inpå.

Låter som en glasklar "mer än en timme tidigare". Den ska du få. Men det är Swiss så du lär gå bråka för det.

Däremot lär du inte få något för nedgradering. Det är ju fortfarande business... Jag håller med om att det är lite av en nedgtadering, men det gör inte lagen...

Att sas inte gör något är väl också korrekt - du får inte ändra en eurobonus resa så tätt inpå.

Toppen, var det jag tänkte :)

Med flera case i bagaget är jag härdad och med tanke på att det var utgång från Arlanda borde man kunna köra allmänna reklamationsnämnden om Swiss bråkar. Sen finns ju alltid AirHelp, men försöker nog först själv!

Ja business som business, den är jag helt med på! Hade sett fram emot lite mer privat säte (bokat tron-sätet) och inte precis invid toaletterna (blev satt på 7D i den lilla kaninen på A350, bulkhead är klart mest utrymme) på ett flyg som är 13h, men viktigaste är ändå att komma fram - och får jag 600€ som plåster på såren så blir det kanon! Drömmen hade dock varit ARN-LHR (SAS PLUS) LHR-HND(ANA), men man kan inte riktigt välja och vraka :)

Ja, helt med på den. Men tänkte att då original flighten var inställd och jag redan var ombokad att SAS ändå kunde göra något då det är *A och Swiss inte har en egen disk på Arlanda. Men det var en chansning.

Toppen