Senaste nytt

Vilka förmåner ombord ska man "fajtas" för?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Som jag ser det är det ingen absolut rättighet att få fälla en stol. Finns till och med platser på flygplanet där man inte kan fälla stolen då det är tex är nödutgång bakom. Mig veterligen så kostar dessa platser precis lika mkt som alla andra platser och ingen kompensation utgår om du hamnar på den raden.

Fälla en stol gör man lämpligen med visat hänsyn till andra resenärer. Sitter de och äter så väntar man. Är personen väldigt lång kanske man inte behöver fälla maximalt etc.

Att få fälla en stol är bara en möjlighet du erbjuds, inte en rättighet. Samma sak när du ser skylten 110 på motorvägen. Det ger dig en möjlighet att köra i 110, men inte en rättighet. Är det andra bilar i vägen så får du snällt anpassa dig.

När man trycker ihop ett par hundra personer i en liten stålcylinder under flera timmar så är det lämpligt att man försöker visa hänsyn till de runt omkring.
Man har rätt att låta bli att duscha på några dagar. Men inte så skoj för de runt omkring om man stinker svett.
Barn får springa upp och ner i gången och leka, men kanske inte så lämpligt mitt i natten när folk försöker sova.
Overhead compartments är inte tilldelat en specifik stol. Men det är lämpligt att lägga din saker vid din stol och inte längst fram etc.

Idag har alla så mkt rättigheter till allt, men väldigt få anser att de har skyldigheter. Och får de reda på att de har en skyldighet så blir de kränkta.

Som jag ser det är det ingen absolut rättighet att få fälla en stol. Finns till och med platser på flygplanet där man inte kan fälla stolen då det är tex är nödutgång bakom. Mig veterligen så kostar dessa platser precis lika mkt som alla andra platser och ingen kompensation utgår om du hamnar på den raden.

Fälla en stol gör man lämpligen med visat hänsyn till andra resenärer. Sitter de och äter så väntar man. Är personen väldigt lång kanske man inte behöver fälla maximalt etc.

Att få fälla en stol är bara en möjlighet du erbjuds, inte en rättighet. Samma sak när du ser skylten 110 på motorvägen. Det ger dig en möjlighet att köra i 110, men inte en rättighet. Är det andra bilar i vägen så får du snällt anpassa dig.

När man trycker ihop ett par hundra personer i en liten stålcylinder under flera timmar så är det lämpligt att man försöker visa hänsyn till de runt omkring.
Man har rätt att låta bli att duscha på några dagar. Men inte så skoj för de runt omkring om man stinker svett.
Barn får springa upp och ner i gången och leka, men kanske inte så lämpligt mitt i natten när folk försöker sova.
Overhead compartments är inte tilldelat en specifik stol. Men det är lämpligt att lägga din saker vid din stol och inte längst fram etc.

Idag har alla så mkt rättigheter till allt, men väldigt få anser att de har skyldigheter. Och får de reda på att de har en skyldighet så blir de kränkta.
Håller med ditt resonemang i sak, därför använde jag som trådstartaren ordet "förmån" istället för "rättighet" i rubriken. Rättighet är ett mycket starkare ord.

Min ursprungsfrågan handlar snarare om rimligheten i vad personen som satt i raden bakom mig begärde. Han var en normalbyggd man med asiatiskt påbrå (dvs. inte 1,8+m) och det var inte under en måltid som diskussionen om att jag inte fick använda maximal lutning på stolen kom.

För de som har åkt SAS Plus vet också att tray-table finns i armstödet, dvs. Inte nerfällt bord från föregående stolsrad. Egentligen har man så gott om utrymme i Plus att man ska kunna ha nerfälld stol även i samband med måltider.

Jag tycker absolut att man ska kunna fälla sin stol i SAS plus så mycket man vill.
Sedan är det ju dåligt att skärmen inte kan kompensera för det.
Ibland är det ju inte fullt i plus och då kan man kanske byta säte om framförvarande fäller sin stol fullt ut.

Det du försöker säga är att du inte är beredd att betala för den tjänst du vill ha och tycker det är rätt att straffa andra för det, och SAS flygvärdinnor är så svagsinta att de belönar dig för det.

Jag tror att han menade att han var så lång att personen som fällde stolen fick hans ben i ryggen, det var inget straff.
SAS löste det väl ypperligt? Flygbolagen är väl ansvariga för sina produkter.

Personligen gillar jag inte när folk fäller stolen, men vad ska man göra.
Jag brukar försöka välja plats där jag minst störs av det, men det är inte alltid det går, för min egen del kan man ta bort funktionen helt.
Trådskaparen hade full rätt att fälla sin stol.

Jag hade ett liknande problem på ett charterplan för länge sedan. Jag och min dåvarande flickvän (och sedemera fru) satt på rad två. Jag sköt in min väska under stolen framför mig och noterade till min förvåning hur den lika fort kom ut igen. Jag tryckte in den en gång till med samma resultat. När jag påtalade för damen i raden framför mig att det inte var OK att hon tryckte in sin väska och jacka under sin stol så svarade hon med att "hennes son ju sov på golvet framför henne" (antar att det var någon form av basinettlösning). Jag var fullt beredd att stå upp för min rätt till platsen under stolen framför mig och att hon fick använda hatthyllan, men min fru Holloman ville inte att jag skulle ta den diskussionen så hon la min väska under stolen framför sig. Gissa om jag var bekymrad över om mina skor låg på hennes jacka eller inte under den resan. Som någon påpekade så är det inte optimalt med att skapa fiender i raden bakom sig.

Jag tror att han menade att han var så lång att personen som fällde stolen fick hans ben i ryggen, det var inget straff.
SAS löste det väl ypperligt? Flygbolagen är väl ansvariga för sina produkter.

Personligen gillar jag inte när folk fäller stolen, men vad ska man göra.
Jag brukar försöka välja plats där jag minst störs av det, men det är inte alltid det går, för min egen del kan man ta bort funktionen helt.
Trådskaparen hade full rätt att fälla sin stol.

Det jag läste var "JAG får inte plats i sätet om någon annan vill fälla det, och eftersom JAG är viktigast behöver alla andra anpassa sig".

Jag utgår ifrån att de flesta här kan läsa dimensionerna för stolarna i sas minus?

+1 på detta. Det handlar om hänsyn åt båda håll. Enligt min erfarenhet från long-haul i Economy så finns ett en viss kategori människor som alltid maxfäller sitt säte innan planet nått marschhöjd. Sen behålls sätet i det läget tills en flygvärdinna sagt till fem ggr i samband med landning. Dessa personer brukar generellt fokusera mer på alkohol än sömn..

Att någon trevligt ber att få fälla sitt säte eftersom de behöver sova är något helt annat...

Det du försöker säga är att du inte är beredd att betala för den tjänst du vill ha och tycker det är rätt att straffa andra för det, och SAS flygvärdinnor är så svagsinta att de belönar dig för det.

Som jag ser det finns 2 möjligheter:
1) Få plats i din stol, eller
2) Boka en annan plats

Vill du ha sympati kan du vända dig till någon annan. Eller vill man vara hundra på att man inte drabbas av att framförvarande person fäller sätet finns andra kabinklasser att välja på. Du orsakade ett problem, varför var det någon annans att lösa?

Förbannade självupptagna människor som inte ens förstår ironin i sina påståenden.

Jag har inte bett om din sympati. Att fälla sin stol är ingen rättighet, det är som någon påpekade innan en möjlighet. Det är flygbolaget som orsakar en situation där långa ben hamnar i din rygg, inte jag. Mina ben sitter där de gör, jag kan inte göra något med dem (och tro mig, jag hade gärna velat skruva av mina ben, att vara nära två meter lång är inte en fördel alla gånger). Är du inte nöjd med komforten i flygplanet så vänd dig till flygbolaget. Det är de som är ansvariga, det är de som har någon makt att göra något åt det. Det är sjukt finurligt av flygbolaget att göra komfortförsämringar så att resenärerna blir sura på varandra, istället för att bli arga på flygbolaget.

Som sagt, jag har full förståelse för att du vill luta din stol bakåt. Men är det så trångt att det inte går, så går det inte. Så enkelt är det. Det spelar ingen roll hur mycket du vill fälla sätet. Det är inte så att jag medvetet sitter och planerar hur jag ska förstöra din resa. Däremot så blir jag förbannad om du tar ut din irritation på mig. Tillkalla crew istället och be dem lösa situationen. Som de gjorde den där gången för min del. Men jag tänker inte ta initiativ till det, det är faktiskt inte mitt problem.

Det jag läste var "JAG får inte plats i sätet om någon annan vill fälla det, och eftersom JAG är viktigast behöver alla andra anpassa sig".

Jag utgår ifrån att de flesta här kan läsa dimensionerna för stolarna i sas minus?

Jag tror säkerligen vi är alla fullt kapabla att läsa dimensionerna på SAS-säten. Dock kanske du kan berätta vilka plan på short och medium haul som har extra benutrymme i plus? Jag har gått bet på att hitta något där. Jag bokar (och betalade extra för innan jag blev guld) nödutgångsplatser så mycket det går när jag flyger GO. I plus försöker jag i högsta möjliga grad få längst fram men det går inte alltid. Och som vi alla vet så flyttar SAS runt folk lite som de känner för eller byter flygplan då och då.

Så som sagt, ta upp dina klagomål med SAS. Precis som du skulle gjort när folk inte blir avvisade i priokön eller när IFE inte fungerar, istället för att bråka med dina medresenärer.

Med det sagt får du tycka precis som du vill, det rör mig inte ryggen. :)

Hos Ryan Air, i alla fall på vissa plan, går det inte att fälla tillbaka stolsryggen, vilket får konsekvensen att det faktiskt kan vara bekvämare att åka Ryan än att sitta bakom någon som fällt tillbaka stolsryggen. Dessutom uppstår inga diskussioner om stolsryggen ska vara nedfälld eller inte.

sen finns det ju förstås annat som inte är så bekvämt Ryan men det är ju en annan fråga...

Hos Ryan Air, i alla fall på vissa plan, går det inte att fälla tillbaka stolsryggen, vilket får konsekvensen att det faktiskt kan vara bekvämare att åka Ryan än att sitta bakom någon som fällt tillbaka stolsryggen. Dessutom uppstår inga diskussioner om stolsryggen ska vara nedfälld eller inte.

sen finns det ju förstås annat som inte är så bekvämt Ryan men det är ju en annan fråga...

Bra att veta! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen