Senaste nytt

Vilka förmåner ombord ska man "fajtas" för?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hvis man insisistrer på sin ret og generer den bagvedsiddende har man jo erklæret krig i de næste 10 timer! Og da sidder ens hals og hoved meget udsat. Personerne bagved kan jo genere på mange måder hvis de ikke kan lide dig. Involvér evt staff, men overvej om du gider slås med dem bagved i 10 timer...
För att inte tala om att den som sitter bakom har ju sin fulla rätt att använda sin IFE (pratar här om Economy, då problemet inte finns alls på samma sätt i PE och överhuvudtaget inte i business). Helst byta film ofta och så är kanske touchen lite dålig.
 
För att inte tala om att den som sitter bakom har ju sin fulla rätt att använda sin IFE (pratar här om Economy, då problemet inte finns alls på samma sätt i PE och överhuvudtaget inte i business). Helst byta film ofta och så är kanske touchen lite dålig.
Om det skulle hända får man väl ta det med personalen ombord. Tror kapten i värsta fall får meddela vad som gäller för resten av flighten. Jag skulle dock hävda min rätt att luta stolen och i värsta fall får man ta det efteråt.
 
Det är extremt sällan man verkligen kan känna bakomvarandes knän genom stolsryggen, speciellt med de nya hårdare stolarna. Dessutom glider man ju i ofta fram från ryggstödet lite just i svanken om man försöker sova.
Vad som däremot hänt någon enstaka gång är väl att någon Icke-fälla-sätes-taliban försökt pressa alt sparka med knäna i stolsryggen som straff för att man faktiskt behöver sova.
Men de brukar tröttna rätt snabbt om man inte bryr sig, det är nog mest obekvämt för dem själva...
 
Hvis man insisistrer på sin ret og generer den bagvedsiddende har man jo erklæret krig i de næste 10 timer! Og da sidder ens hals og hoved meget udsat. Personerne bagved kan jo genere på mange måder hvis de ikke kan lide dig. Involvér evt staff, men overvej om du gider slås med dem bagved i 10 timer...
En av oss två, jag eller den bakom, kommer ju att vara missnöjd i 10 timmar. Varför måste det alltid vara jag?
Jag tänkte alltid som pep tidigare, men nu för tiden så har jag kommit fram till att det är bättre att någon annan än jag är missnöjd :)
 
Seatblock är väl en förmån till mig som statusmedlem, och sätet ska ju inte användas som extra lagringsutrymme för raden bakom som då försämra (om än marginellt) min komfort. Samtidigt försöker jag vara hyfsat väluppfostrad och vill inte vara en jackass i onödan. Flygvärdinnorna gjorde inget då de trodde att de var min och sambons jackor. Vad hade ni gjort?
Problemet är att, vad jag vet, så är inte seat block en publicerad förmån och det är alltid svårt att avgöra om det faktiskt är seatblock eller om man har tur. Hade du bokat ett companion seat, dvs du hade betalat för att ha sätet bredvid dig tomt så hade det inte varit något snack - det är ditt och ingen annans. I det där läget är det väldigt svårt att säga att det är ditt.

Sedan kan jag tycka att det hör till normal hyfs att man inte sprider ut sina prylar på andra stolsrader än sin egen, så jag skulle nog ha tittat lite snett på dem om de la bak jackorna sådär, men det är svårt att argumentera med det.

Jag känner nog att jag har rättighet till den maximala lutningen om jag så vill. Men då måste jag bråka lite med mannen bakom och förmodligen även involvera besättningen för att lösa dispyten. Vad hade ni gjort i detta läge?
I det läget hade jag inte brytt mig det minsta om vad han bakom sa. Vill han bråka så får han tillkalla personalen som får reda ut det hela. Att folk fäller stolen till max får man leva med. Går det att undvika under servering är det bra, framförallt i economy, men i övrigt är det något man får leva med.

Däremot är det viktigt att man tänker på att fälla sätet försiktigt. Många laptops och knän har förstörts för att personen framför bara slänger bak ryggstödet...

Finns ju små gadgets för sånt också, som helt enkelt gör att stolen framför inte kan fällas.
Inte alltid sånt tas emot positivt av framförvarande.
Och bara så att alla förstår att de där är riktigt dumma att använda - vissa bolag (framförallt amerikanska) ser på det där som sabotage. Det är iallafall inget som jag vill testa att bli anklagad för ombord...
 
En gång när framförvarande höll så hårt på sin rätt att fälla sin stol så att mina knän var i hans rygg (nu var detta economy) och vägrade visa hänsyn till att vi hade mat och liknande uppställt på bordet bakom.

Crew tillkallades av honom, jag berättade att jag inte har så många ställen att göra av mina ben, de sitter där de gör och jag är lång. Jag förklarade att jag får välja att ha mina ben i hans rygg, riskera att fälla någon i crew när de går förbi genom att ha benen i gången eller inkräkta på min grannes benutrymme.

Slutade med att jag och mitt resesällskap flyttades upp till Plus och personen som var helt hänsynslös var inte helt nöjd med det, men crew menade att hans klagomål nu blivit åtgärdat och han kunde fälla stolen hur mycket som helst.

Generellt är det ju bra att kunna fälla stolen, men jag tycker samtidigt inte att det är resenärens bakoms problem om det inte går. Det är ju flygbolagets. Så skicka klagomålen dit, istället för att hålla stenhårt på rätten på flyget och ta fighten med passageraren.
 
En gång när framförvarande höll så hårt på sin rätt att fälla sin stol så att mina knän var i hans rygg (nu var detta economy) och vägrade visa hänsyn till att vi hade mat och liknande uppställt på bordet bakom.

Crew tillkallades av honom, jag berättade att jag inte har så många ställen att göra av mina ben, de sitter där de gör och jag är lång. Jag förklarade att jag får välja att ha mina ben i hans rygg, riskera att fälla någon i crew när de går förbi genom att ha benen i gången eller inkräkta på min grannes benutrymme.

Slutade med att jag och mitt resesällskap flyttades upp till Plus och personen som var helt hänsynslös var inte helt nöjd med det, men crew menade att hans klagomål nu blivit åtgärdat och han kunde fälla stolen hur mycket som helst.

Generellt är det ju bra att kunna fälla stolen, men jag tycker samtidigt inte att det är resenärens bakoms problem om det inte går. Det är ju flygbolagets. Så skicka klagomålen dit, istället för att hålla stenhårt på rätten på flyget och ta fighten med passageraren.
Samma sak gäller ju också åt andra hållet, om man inte är nöjd med det benutrymme som erbjuds så finns det ju fler klasser än Go/Economy att välja på. Att sätet framför kan fällas ner är nog de flesta medvetna om, och det bör vara med i beslutsunderlaget om vilken klass som väljs.

Sedan är jag helt med på att man bör visa hänsyn vid mat etc, men det är inget tvång.
 
Samma sak gäller ju också åt andra hållet, om man inte är nöjd med det benutrymme som erbjuds så finns det ju fler klasser än Go/Economy att välja på. Att sätet framför kan fällas ner är nog de flesta medvetna om, och det bör vara med i beslutsunderlaget om vilken klass som väljs.

Sedan är jag helt med på att man bör visa hänsyn vid mat etc, men det är inget tvång.

Visst är man fullt medveten om benutrymmet. Men man måste också vara fullt medveten om att det inte alltid kommer gå att fälla stolen. Vill man vara hundra på att kunna fälla stolen finns det som du säger andra kabinklasser att välja på.
 
Man kan ju fundera på hur de tänkte med skärmarna i de säten som SAS använder. I framförallt economy, men även lite i Plus, kommer skärmen i fel vinkel när framförvarande säte fälls tillbaka. Det går inte att vinkla ut den så att det blir "kompenserat". Och fäller man inte sitt eget säte hamnar skärmen väldigt nära.
Men det kan ju inte innebära att framförvarande inte får fälla sitt säte, det får man acceptera.
Sätena fälls väl också på ett sätt som inte minskar knärutrymmet för bakomvarande utan bara det egna. Axeln stolsryggen vrids kring ligger ovanför knähöjd och den egan dynan skjuts fram en bit.

På en fligth med SAS till London City Airport i en liten maskin kastade sig framförvarande passagerare bakåt redan innan lamporna släckts. Mina knän kom i kläm. Jag påpekade snällt att det ännu inte var OK att fälla sätet och surt så fällde hon upp det igen. Så fort lampan släcktes kastade hon sig tillbaka igen. Hon blev förbannad varje gång jag rörde mig och mina knän kom åt sätet. Och efterår kom en kommentar att jag förstört hennes resa. Hon var den ende, i alla fall som jag kunde se, som fällde sitt säte. Alla andra insåg att det var trångt och behöll sätena upprätt. Lite omdömme behövs ju ibland. Men vill man fälla sätet så får man väl göra det och ibland med risken att bakomvarande också behöver plats och man får ett knä i ryggen.
 
Visst är man fullt medveten om benutrymmet. Men man måste också vara fullt medveten om att det inte alltid kommer gå att fälla stolen. Vill man vara hundra på att kunna fälla stolen finns det som du säger andra kabinklasser att välja på.

Det du försöker säga är att du inte är beredd att betala för den tjänst du vill ha och tycker det är rätt att straffa andra för det, och SAS flygvärdinnor är så svagsinta att de belönar dig för det.

Som jag ser det finns 2 möjligheter:
1) Få plats i din stol, eller
2) Boka en annan plats

Vill du ha sympati kan du vända dig till någon annan. Eller vill man vara hundra på att man inte drabbas av att framförvarande person fäller sätet finns andra kabinklasser att välja på. Du orsakade ett problem, varför var det någon annans att lösa?

Förbannade självupptagna människor som inte ens förstår ironin i sina påståenden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen