palmen
Moderator
Om du har plats 7A och de ber dig flytta till 6A istället så skulle du aldrig gå med på det för att familjen skulle sitta tillsammans?Tyvärr är det ofta så...att man använder barnen som en slags "sköld.
Trebarnsfamiljen kommer ombord och har självklart inte bokat platser i tid mot betalning och har inte heller checkat in online, men proppsar självklart på att få sitta tillsammans. Upprörda känslor osv.
ALDRIG att jag flyttar på mig - jag har valt min plats ett halvår innan och vill sitta här!
Senast det hände mig satt jag på 6A och min vän på 4B, min vän satte sig på 6B och när kvinnan kom som skulle sitta där frågade vi om hon kunde ta 4B istället (två helt likvärdiga säten) och det var inga som helst problem.
Jag kommer dock inte att byta till ett betydligt sämre säte, men likvärdiga säten har jag inga problem att byta till. Senast hem från Miami hade jag 7F i SAS Business, mannen på 5D ville byta säte med mig för att kunna sitta med sitt resesällskap. Var inga problem för mig att byta plats även om 5D är lite sämre då man sitter ut mot gången istället för att ha avlastningsytan ut mot gången.
Jag flyttar som sagt ogärna på mig från min valda plats i och med att de nästan alltid är valda utifrån specifika önskemål från min sida. Men erbjuds jag en likvärdig plats eller bättre så har jag inga problem att byta. På kortare sträckor kan jag ta en betydligt sämre plats också. Det är inte OK att någons barn ska sitta på mittsätet mellan mig och någon annan. Åkte bredvid en tjej som var fruktansvärt flygrädd för ett tag sedan och hennes kille satt i sätet bakom. Mannen som satt längst ut på vår rad erbjöd sig direkt att byta plats med killen så att tjejen skulle kunna få en behagligare flygning. Denna man bytte gången på nödutgångsraden mot mittsätet på raden bakom som en god medmänniska ombord där han visade största hänsyn till tjejen. Det hade nog inte blivit en kul flygning för någon av oss om tjejen suttit och gråtit hela resan.
Det är inte alltid som det är sen incheckning eller något som gör att personerna inte kan välja platser de önskar. De kan ha missat sin anslutning pga sent inkommande plan och fått tagit nästa där det enbart finns 2 mittsäten lediga och de blir utspridda.