Senaste nytt

Vilka förmåner ombord ska man "fajtas" för?

Status
Stängd för vidare inlägg.
- Hej, jag är för fet för att få plats här bakom, det visste jag i och för sig när jag bokade för jag har gjort det förr men om du bara accepterar att inte kunna sova på din 10h flygning trots att du bokat en plats du får plats i och sitta obekvämt så skulle jag sitta mycket bättre. Jag hade kunnat boka en bättre plats men jag tycker det ekonomiskt är bättre att mina medpassagerare får lida istället för att jag ska göra det. Är det möjligt att du fäller upp sätet nu?

Detta är väl ändå en rejäl halmgubbe.

Att bolagen inte har tagit bort recline på sina stolar talar väl för att detta inte är ett jätteproblem, det vill säga: det flesta människor anpassar sig till situationerna som uppstår alternativt tar hjälp av CC för att lösa problemet. Antalet fall där vaggande småbarnsföräldrar blir utsatta för våld av personen framför är ju faktiskt försvinnande få jämfört med det totala antalet flygningar.

Detta är väl ändå en rejäl halmgubbe.

Att bolagen inte har tagit bort recline på sina stolar talar väl för att detta inte är ett jätteproblem, det vill säga: det flesta människor anpassar sig till situationerna som uppstår alternativt tar hjälp av CC för att lösa problemet. Antalet fall där vaggande småbarnsföräldrar blir utsatta för våld av personen framför är ju faktiskt försvinnande få jämfört med det totala antalet flygningar.

Det är ingen halmgubbe, det är exakt vad flera postare här säger. De vet att de inte får plats i sätet, och de tycker att det är de andra passagerarna som ska lösa problemet åt dem. Barn borde alltid ha sina egna säten, så problemet borde inte finnas överhuvudtaget men om man nu är beredd att låta sitt barn dö och hellre sitter obekvämt i ett par timmar för att spara några hundralappar får det väl vara så.

Vi pratar inte heller om ett vaggande - som jag tolkar som något du gör en kortare stund kanske en timme av en längre flygning tills du sätter ner ditt barn ett ögonblick. Eller att ungen skriker, det är såklart irriterande men vad barn gör. Vi pratade här om att du trycker upp din unge som en mänsklig sköld och tycker att det ger dig särskilda rättigheter att bete dig som ett svin. Det gör det inte, för mig är ditt barns välmående och överlevnad helt ointressanta.

Precis som du säger är flyg ingen rättighet. När man vistas i samhället (eller i ett flygplan) får man helt enkelt vänja sig vid att inte alltid kunna göra som man vill eller hitta på "rättigheter" som en ursäkt för att ta sig friheter på bekostnad av andra människor.

Anser du inte att du får vad du betalar för får du vända dig till flygbolaget. Lika lite som du kan klaga på att din favoritmat på restaurangen är slut till den gäst som fick sista portionen kan du lasta resenärerna för flygbolagens policys.

Flyg är ingen rättighet, men avtalslagen gäller fortfarande och för att boka en flygbiljett bör man vara läskunnig. Bokar du en plats du inte får plats i ger jag blanka fan i hur du löser problemet, men det är inte på min bekostnad.

Vad har flygbolaget gjort fel? De publicerar storleken på stolen, och du vet om du får plats i den eller inte. Om du ändå väljer att boka en plats du vet att du inte får plat i varför ska jag ta ut det över den oskyldiga flygvärdinnan som inte är den som gjort något fel? Det är passageraren - och bara passageraren - som gjort något fel. Flygbolagets policy är att stolen är fällbar.

Det är ingen halmgubbe, det är exakt vad flera postare här säger.
Nog är halmgubbe eftersom du hittar på ett extremt exempel och sen attackerar det. Eller så har jag missat inlägget som du citerar.

Vi pratar inte heller om ett vaggande - som jag tolkar som något du gör en kortare stund kanske en timme av en längre flygning tills du sätter ner ditt barn ett ögonblick. Eller att ungen skriker, det är såklart irriterande men vad barn gör. Vi pratade här om att du trycker upp din unge som en mänsklig sköld och tycker att det ger dig särskilda rättigheter att bete dig som ett svin. Det gör det inte, för mig är ditt barns välmående och överlevnad helt ointressanta.

Jag har läst tråden, och även i den här beskrivningen måste det ju finnas en hel del kreativ utfyllnad gentemot originalcitatet (nedan)

ARN-ZRH, mannen framför mig hävdade sin rätt att fälla stolen. Jag satt med inf i knät vilket innebar att jag inte satt helt still med mina ben, utan guppade för att hålla inf lugn.

"Mänsklig sköld" och "särskilda rättigheter att bete dig som ett svin" ser jag inte över huvudtaget exempelvis.

"Mänsklig sköld" och "särskilda rättigheter att bete dig som ett svin" ser jag inte över huvudtaget exempelvis.

Tyvärr är det ofta så...att man använder barnen som en slags "sköld.

Trebarnsfamiljen kommer ombord och har självklart inte bokat platser i tid mot betalning och har inte heller checkat in online, men proppsar självklart på att få sitta tillsammans. Upprörda känslor osv.

ALDRIG att jag flyttar på mig - jag har valt min plats ett halvår innan och vill sitta här!

Förstår inte varför man sitter i sitt säte och ska skaka benen så barnet blir lugnt. Alltid när jag reste med infant så gick jag till galley när infant inte kunde hålla sig lugn. Allt för att störa medpassagerare så minimalt som möjligt.

Förstår inte varför man sitter i sitt säte och ska skaka benen så barnet blir lugnt. Alltid när jag reste med infant så gick jag till galley när infant inte kunde hålla sig lugn. Allt för att störa medpassagerare så minimalt som möjligt.
Även under start och landning eller när man tänt lampan för säkerhetsbälte?

Kanske dags för säten på flyget likt de på tåg. Där sätet skjuts framåt istället för ryggstödet bakåt.
Sådana säten finns sedan länge. Första gången jag hade ett sådant säte var nog 2008-2009 någon gång på Singapore Airlines A380. Där åkte stolsdynan framåt när man fällde sätet. Utrymmet för personen bakom blev med andra ord bättre när jag fällde mitt säte.

Skrämmande hur vissa är här. Förhoppningsvis speglar ej detta det stora massan (men tyvärr gör det väl det)..
Vi er slet ikke startet! Når man ikke kan tale sig til rette må man jo ty til udenomsparlamentariske metoder. Hvis der er begået mig stor uret af en anden passager - hvad gør man? Jo:
Først bider man i det sure æble, da en konfrontation vil ødelægge stemningen for alle ombord. Dernæst tæller man til 1000 og tager en stille hævn og selvtægt a la Monty Python eller "A Night in The Opera" med Marx Brothers. Selv plejer jeg at genere mit umulige og provokerende nye bekendskab ombord ved senere under flyvningen at fjerne deres ene sko (hvis de ligger og "roder") mens de sover. Antager at den er affald og bærer den i en pose til toilettet og propper den i affaldstønden. Andre gange - hvis skoene sidder for fast!) flytter jeg blot "vedkommendes" håndbagage helt ned bagerst i kabinen. Det vil forsinke deres de-boarding ½ time. Jeg kender mange andre tricks. Stinkbomber, støjgenerator, eller blot opføre sig som imbecil overfor vedkommende til han/hun til sidst må rømme sig. Tiltider spiller jeg døvstum eller foregiver at være tiltrukket (eller afstødt) af en duft fra vedkommende. Gør nar ad dem in public! Sætter dem i focus. De fleste hader at få så meget opmærksomhed, hvadenten kærlig eller hadsk. Bliv ved. Du vinder 9 gange ud af 10! Livet er sjovt og et eventyr. Men provokér ikke andre (ihvertfald ikke mig!) ustraffet eller du må tage del i eventyret!...jeg elsker Practical jokes :). Når vi lander ved jeg ikke hvordan det er gået, da jeg allerede er stået af. Det er foreløbigt mest gået ud over Russere, Indere, Nigerianere, Sydafrikanere, og adskillige, obsternasige Briter....svenskere er generelt høflige og tager imod rimelige argumenter.

Last edited:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen