Senaste nytt

Vilka förmåner ombord ska man "fajtas" för?

Status
Stängd för vidare inlägg.
...allt handlar om situationanpassning!

Den som är 2 m lång och kanske även väger 135 kg har rätt att resa i economy, men lämpligt är det knappast om man tänker på hänsyn till andra!

Jag blev lite nyfiken på det här med rättighet/möjlighet att fälla stolen. SAS säljer en produkt där det anges att stolen går att fälla bakåt. Innebär inte det i praktiken en rättighet? Naturligtvis ett teoretiskt resonemang, jag tycker precis som de flesta att lämpligast är om man försöker visa gemensam hänsyn och hitta balans.

Jag blev lite nyfiken på det här med rättighet/möjlighet att fälla stolen. SAS säljer en produkt där det anges att stolen går att fälla bakåt. Innebär inte det i praktiken en rättighet? Naturligtvis ett teoretiskt resonemang, jag tycker precis som de flesta att lämpligast är om man försöker visa gemensam hänsyn och hitta balans.

Man kan väl resonera lite som man vill om detta.
SAS säljer ju även en produkt med en seat pitch. Mäts ryggstöd till ryggstöd. Om framförvarande fäller sin stol så stämmer inte det måttet. Alltså är det en "rättighet" att framförvarande inte får fälla stolen om inte jag också har gjort det.
Eller? ;-)

Man kan väl resonera lite som man vill om detta.
SAS säljer ju även en produkt med en seat pitch. Mäts ryggstöd till ryggstöd. Om framförvarande fäller sin stol så stämmer inte det måttet. Alltså är det en "rättighet" att framförvarande inte får fälla stolen om inte jag också har gjort det.
Eller? ;-)
Pitch mäts väl mellan bultarna stolen sitter med i golvet och har inte direkt med knäutrymme att göra, ett bolag skulle t ex kunna sätta en 27" stol i 30" pitch och då blir det bara 3" mellan.

Pitch mäts väl mellan bultarna stolen sitter med i golvet och har inte direkt med knäutrymme att göra, ett bolag skulle t ex kunna sätta en 27" stol i 30" pitch och då blir det bara 3" mellan.

SAS säger faktiskt så här på en sida...
  • Seat pitch 31"/32" (avstånd till framförvarande säte, från huvudstöd till huvudstöd)

Mäts väl mellan samma punkter mellan 2 stolar bara som jag förstått det. Inte nödvändigtvis bultarna?
Men det blir kanske ett litet sidospår i diskussionen.

http://www.aerospaceweb.org/question/planes/seating/seat-pitch.jpg
http://www.airlinequality.com/wp-content/uploads/2014/09/SeatPitch_11.jpg

• Gilla
Reactions: Pho
Jag har inte bett om din sympati. Att fälla sin stol är ingen rättighet, det är som någon påpekade innan en möjlighet. Det är flygbolaget som orsakar en situation där långa ben hamnar i din rygg, inte jag. Mina ben sitter där de gör, jag kan inte göra något med dem (och tro mig, jag hade gärna velat skruva av mina ben, att vara nära två meter lång är inte en fördel alla gånger). Är du inte nöjd med komforten i flygplanet så vänd dig till flygbolaget. Det är de som är ansvariga, det är de som har någon makt att göra något åt det. Det är sjukt finurligt av flygbolaget att göra komfortförsämringar så att resenärerna blir sura på varandra, istället för att bli arga på flygbolaget.

Som sagt, jag har full förståelse för att du vill luta din stol bakåt. Men är det så trångt att det inte går, så går det inte. Så enkelt är det. Det spelar ingen roll hur mycket du vill fälla sätet. Det är inte så att jag medvetet sitter och planerar hur jag ska förstöra din resa. Däremot så blir jag förbannad om du tar ut din irritation på mig. Tillkalla crew istället och be dem lösa situationen. Som de gjorde den där gången för min del. Men jag tänker inte ta initiativ till det, det är faktiskt inte mitt problem.

Jag tror säkerligen vi är alla fullt kapabla att läsa dimensionerna på SAS-säten. Dock kanske du kan berätta vilka plan på short och medium haul som har extra benutrymme i plus? Jag har gått bet på att hitta något där. Jag bokar (och betalade extra för innan jag blev guld) nödutgångsplatser så mycket det går när jag flyger GO. I plus försöker jag i högsta möjliga grad få längst fram men det går inte alltid. Och som vi alla vet så flyttar SAS runt folk lite som de känner för eller byter flygplan då och då.

Så som sagt, ta upp dina klagomål med SAS. Precis som du skulle gjort när folk inte blir avvisade i priokön eller när IFE inte fungerar, istället för att bråka med dina medresenärer.

Med det sagt får du tycka precis som du vill, det rör mig inte ryggen. :)

Så vi är tillbaka i att du vill ha en annan produkt än du är beredd att betala för, och den du tycker är ansvarig för att betala för det är konstigt nog inte du utan de andra passagerarna.

Om du inte får plats i SAS stolar, varför envisas du med att resa med SAS gång på gång? Är inte höjden av idioti att göra samma misstag gång på gång och magiskt förvänta sig att det är löst nästa gång, jag kan redan nu säga att det är det sannolikt inte.

Det är inte SAS som vet att de är för långa, för feta eller vad som helst och inte får plats i sätet. Det är du. Det är du som bokar det oavsett. Varför ska jag ta ut det på en flygvärdinna som inte kan göra något åt saken? Det är inte SAS' fel att personen bakom mig inte kan inse hur man använder ett måttband.

Och det är lite talande att det är SAS fel att du inte får plats i sätet, men du kan inte tänka dig att boka något annat flygbolag utan det ska de som får plats i sätena göra istället. Så du tycker att du gjort dig förtjänt av den kostnadsbesparing som det innebär att man trycker in fler och fler säten. Det säger mer än resten av den långa text du publicerade.

Jag har bara haft en "incident" med fälld stol.

ARN-ZRH, mannen framför mig hävdade sin rätt att fälla stolen. Jag satt med inf i knät vilket innebar att jag inte satt helt still med mina ben, utan guppade för att hålla inf lugn.

Mannen framför blev riktigt irriterad eftersom mina knän gång på gång slog i stolsryggen. Han ber mig sluta, jag ber honom fälla upp stolen så försvinner problemet.

Han förklarar argt att han betalat för att kunna fälla stolen och min respons är att jag betalat för att använda området kring min stol.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen