Senaste nytt

Vilka förmåner ombord ska man "fajtas" för?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Han förklarar argt att han betalat för att kunna fälla stolen och min respons är att jag betalat för att använda området kring min stol.

Hade Du redan innan uppmärksammat flygbolaget på att Du skulle sitta med infant i Ditt knä - de kanske är vana vid den typen av situationer?

Nej, Du har inte betalt för att ha ensamrätt på att använda området "kring" Din stol - hur skulle det fungera när 165 kg:s svensken hamnar på plats 1B i ett i övrig fullt plan på väg från ARN till BCN?

Om man är så lång eller så fet att man börjar använda utrymmet som är tilltänkt passagerare runt omkring bör man ju betala även för de platser runt omkring som man inkräktar på. Kanske inte så lätt i praktiken dock, så på så sätt kan man ju säga att det är flygbolagens fel att problemet uppstår.

Vad jag vet kan man ju inte alltid boka två platser brevid varann eller lägga till platsen på raden framför också? Alternativt kan man ju argumentera att man då inte ska flyga economy only flighter

Trixigt situation när man är 2m och 9 ggr 10 löser det sig. Men det kommer ju någon gräns - 215cm? Då man alltid kommer störa den andra, på samma sätt som 150kg? Kommer man alltid förstöra komforten för den brevid..

Jag har bara haft en "incident" med fälld stol.

ARN-ZRH, mannen framför mig hävdade sin rätt att fälla stolen. Jag satt med inf i knät vilket innebar att jag inte satt helt still med mina ben, utan guppade för att hålla inf lugn.

Mannen framför blev riktigt irriterad eftersom mina knän gång på gång slog i stolsryggen. Han ber mig sluta, jag ber honom fälla upp stolen så försvinner problemet.

Han förklarar argt att han betalat för att kunna fälla stolen och min respons är att jag betalat för att använda området kring min stol.
Det där hade jag då aldrig accepterat. Jag ska kunna fälla min stol (kanske inte nödvändigtvis precis hela vägen) utan att behöva stå ut med skakande i stolsryggen. Varför ska han drabbas av att du åker med infant?

Varför ska han drabbas av att du åker med infant?

Det går ju att vända på frågan. "Varför ska den som reser med infant drabbas av någon framför prompt ska fälla ned ryggstödet på en shorthaul?". Poängen är väl som många påpekat att båda betalat för biljetten (en infant är ändå inte helt gratis) och är man civiliserad får man försöka lösa situationen på bästa sätt istället för att vara en buffel. Att bara lägga sina ytterkläder på en annan stolsrad var det sitter andra personer är inte direkt civiliserat enligt min mening. Eller att bara skita i att det råkar sitta en passagerare med bebis i knäet på stolsraden bakom när man vill fälla ned sin stol.

Självklart har man en möjlighet att fälla sitt säte, inget snack om saken. Jag blir dock bestört, på riktigt, att läsa här på ett forum för frekvent resande, att det är en rättighet som man håller stenhårt på, oavsett hur det drabbar andra. Är man lång eller fet eller småbarnsförälder skall man helst inte flyga alls. Jag har skrivit det innan och skriver det igen. Snacka med era medmänniskor, man löser de flesta situationer då och man kan till och med lära sig något. Man kan också visa hänsyn för andra människor som uppenbarligen behöver utrymmet bättre. Som jämförelse så kan man säga att jag fullkomligt hatar när någon tar tag i mitt säte för att resa sig upp. Dock har det hänt mer än en gång att jag vänt mig om för att säga till men avbrutit då jag ser en gammal kvinna / man som har svårt att gå och resa sig. Helt enkelt så sätter jag deras behov framför mitt egna.

På samma sätt som alla vinner på att faktiskt prata med sina medmänniskor så skulle diskussionsklimatet här på forumet vinna på att man i alla fall försöker förstå de andra som skriver.

Jag tänker, tänk om meningsutbytet hade gått något sånt här:

P1 fäller stol.
P2 - Ursäkta, jag sitter är med ett barn och får inte riktigt plats med stolen nerfälld utan att hela tiden slå i din.
P1 - Ja oj, det förstår jag. Jag är jättetrött och vill verkligen fälla stolen för att vila en stund.
P3 - Ursäkta, jag hörde, vi kan byta plats så kan du få fälla din stol och vila. Jag vill ändå sitta upprätt.

Eller kanske:

P1 börjar fälla stol långsamt
P2 - Ursäkta, jag sitter här och jobbar med min dator. Funkar det att ha stolen lite mindre nedfälld?
P1 - Jag förstår, jag jobbar ju själv ibland på planet och vet hur lite plats det blir. Funkar det såhär *fäller upp lite*
P2 - Tack så jättemycket!

Eller till och med alternativ:
P1: - Jag behöver verkligen sova lite. Jag var uppe supertidigt och haft en jättelång dag, men jag vill egentligen inte störa dig såklart.
P1 & P2 kallar på flygvärdinna och frågar om annan alternativ plats.

Det finns SÅ många sätt att vänligt lösa det här med stolsproblem alltså. Det är SÅ tråkigt att det skall vara ett sådant gigantiskt irritationsmoment hos alla (oss) som flyger egentligen.

Ja, du har betalat för din rätt att fälla stolen.
MEN, ja du har betalat för din rätt att inte ha en stol nedfälld.
ELLER i slutändan: Du har betalt för en stol att sitta i. Kanske är den framför uppfälld (yay) eller så är den nedfälld (oh no). Sånt är livet. Nattflygningar får man ändå se som en självklarhet att sömn ( = nedfälld stol) är prioriterad över inte.

Ovan är nog en utopi. Men tänk vad trevligt det kunde vara? Tänk på att det oftast fungerar galant, men att det bara ibland, rätt sällan, blir krockar kring våra behov. Bland något hundratal slumpmässigt utplacerade människor. Rätt fantastiskt ändå. :)

(PS: Man fäller stolen långsamt med hänsyn till den bakom. Den principen är jag nog inte det minsta beredd att rucka på.)

Ovan är nog en utopi. Men tänk vad trevligt det kunde vara? Tänk på att det oftast fungerar galant, men att det bara ibland, rätt sällan, blir krockar kring våra behov. Bland något hundratal slumpmässigt utplacerade människor. Rätt fantastiskt ändå. :)

Jag frågar alltid personen som är bakom innan jag fäller stolen. Inte för att jag kanske skulle acceptera ett nej, utan för att förvarna om att den snart är påväg ner och för att vara trevlig. Jag undviker också att använda ryggstödet framför som stöd när jag ormar mig ur ett säte mitt i natten för att jag vet hur störigt det är när det rycker i sätet när man försöker sova. Gyllene regeln är väl extra viktig på att flygplan av ren självbevarelsedrift; folk omkring en har ganska bra makt att förstöra ens nattsömn om de känner sig jävliga.

Nu blir jag OT, men; de flesta på det här forumet reser ganska mycket och vet väl vad som är irriterande i kabinen. Ska man börja kräva "rättigheter" gentemot andra pax så borde varit rejält säker på att man själv inte har beteenden som stör andra först tycker jag. Men det är ju bara jag ¯\_(ツ)_/¯

Jag håller helt med @Golfkillen och @Erik Bernskiöld. Var har det sunda förnuftet tagit vägen? Har människor inte längre någon förmåga att tala med varandra, visa hänsyn och respekt? Jag tror på att dialog kan lösa de flesta problem, så länge man inte är så fyrkantig. Att som i exemplet flytta någon till Plus är en kanonlösning som visar på just det - lite flexibilitet, från kabinpersonalen i detta fall, och visar på att det inte alltid behöver sluta med två parter som blir irriterade och arga på varandra.

Hade Du redan innan uppmärksammat flygbolaget på att Du skulle sitta med infant i Ditt knä - de kanske är vana vid den typen av situationer?

Man bokar inf som vilken pax som helst så flygbolaget kände absolut till att hon var med :).

Det där hade jag då aldrig accepterat. Jag ska kunna fälla min stol (kanske inte nödvändigtvis precis hela vägen) utan att behöva stå ut med skakande i stolsryggen. Varför ska han drabbas av att du åker med infant?

Hade du varit snubben framför mig hade du inte haft något annat val än att acceptera det.

Jag frågade vänligt om han kunde fälla upp stolen. Han vägrade, jag stötte till hans stol några ggr under resan. Han fick leva med det.

Förövrigt så sov han inte utan satt framåtlutad större delen av resan alt pratade med sin fru lutandes över hennes stol. Men stolen skulle vara i fällt läge... Han hade ju betalat för det :).

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen