Jag tänker, tänk om meningsutbytet hade gått något sånt här:
P1 fäller stol.
P2 - Ursäkta, jag sitter är med ett barn och får inte riktigt plats med stolen nerfälld utan att hela tiden slå i din.
P1 - Ja oj, det förstår jag. Jag är jättetrött och vill verkligen fälla stolen för att vila en stund.
P3 - Ursäkta, jag hörde, vi kan byta plats så kan du få fälla din stol och vila. Jag vill ändå sitta upprätt.
Eller kanske:
P1 börjar fälla stol långsamt
P2 - Ursäkta, jag sitter här och jobbar med min dator. Funkar det att ha stolen lite mindre nedfälld?
P1 - Jag förstår, jag jobbar ju själv ibland på planet och vet hur lite plats det blir. Funkar det såhär *fäller upp lite*
P2 - Tack så jättemycket!
Eller till och med alternativ:
P1: - Jag behöver verkligen sova lite. Jag var uppe supertidigt och haft en jättelång dag, men jag vill egentligen inte störa dig såklart.
P1 & P2 kallar på flygvärdinna och frågar om annan alternativ plats.
Det finns SÅ många sätt att vänligt lösa det här med stolsproblem alltså. Det är SÅ tråkigt att det skall vara ett sådant gigantiskt irritationsmoment hos alla (oss) som flyger egentligen.
Ja, du har betalat för din rätt att fälla stolen.
MEN, ja du har betalat för din rätt att inte ha en stol nedfälld.
ELLER i slutändan: Du har betalt för en stol att sitta i. Kanske är den framför uppfälld (yay) eller så är den nedfälld (oh no). Sånt är livet. Nattflygningar får man ändå se som en självklarhet att sömn ( = nedfälld stol) är prioriterad över inte.
Ovan är nog en utopi. Men tänk vad trevligt det kunde vara? Tänk på att det oftast fungerar galant, men att det bara ibland, rätt sällan, blir krockar kring våra behov. Bland något hundratal slumpmässigt utplacerade människor. Rätt fantastiskt ändå.
(PS: Man fäller stolen långsamt med hänsyn till den bakom. Den principen är jag nog inte det minsta beredd att rucka på.)