Nu har jag kommit hem ifrån min resa och kan konstatera att de flesta reaktionerna på den här tråden inte rikligt blev som jag hade hoppats. Under min resa hade jag inte min dator med mig och eftersom jag hade ont om tid ville jag inte sätta mig på ett internetkafe för att svara på inläggen utan valde att skjuta på det tills jag kom hem.
Jag fick alltså betala böter för att mitt handbagage vägde för mycket när reste med Pegasus Airlines, som klassas som ett lågprisbolag, trots att de inte har speciellt låga priser, de erbjuder multileggresor med gratis 20 kg incheckat baggage hela vägen, de säljer biljetter till loungen på Istanbul Sabiha Gokcen, de har ett riktigt frequent flyer program (till skillnad från t ex Wizz Air), de har codeshare flights med bl a KLM, Air Berlin och Azerbaijan Airlines och jag har aldrig sett dem ha lockpriser typ Istanbul - Rom för 99 kr. Som många har nämnt är det föga förvånande att ett lågprisbolag är noga med att kontrollera att passagerarna följer deras regler för handbagage och det är jättevanligt att t ex kvinnor med handväskor blir ombedda att lägga ner sin handväska i kabinväskan (för att man får bara ha ett kolli), att man får prova om sin väska är mindre än de tillåtna måtten, samt att de väger handbagaget vid incheckningen. Varför startar jag då en tråd för att varna om något som är så vanligt förekommande, och dessutom på ett forum som vänder sig främst till businessclassresenärer? Anledningen är att under min upplevelse i fredags ringde det flera varningsklockor som fick mig att tro att det rörde som om en mer organiserad handbagagekontroll, och jag började tänka på en tråd jag har läst här på forumet, nämligen den här tråden:
http://www.businessclass.se/forum/f...agagefokus-pa-arlanda-under-maj-manad-10.html. Jag misstänkte att fler flygbolag än Pegasus var under fokus och i den nyss nämnda tråden är det en och annan som erkänner att de ibland fuskar med vikten på handbagaget och min tanke var att dessa skulle nog skulle uppskatta min varning. Vad var det då som fick mina varningsklockor att ringa? För det första, under mina 15 år som ganska aktiv resenär har jag aldrig varit med om att man får sitt bagage vägt
efter att man har gått in i gaten. För det andra, viktkontrollen gjordes inte av den vanliga checkin- eller gate-personalen utan av ett flygbolagsoberoende tredjepartsföretag. För det tredje, de var oresonliga till en grad jag har aldrig förr upplevt. När jag blev ertappad med för tungt handbagage bad jag om att få checka in det (det ingick 20 kg incheckat bagage i min biljett som jag inte hade utnyttjat alls) med då fick jag till svar att incheckningen hade stängt. Jag påpekade då att jag inte hade för mycket totalt (incheckat + handbagage) bagage och att jag hade sparat dem arbete genom att inte checka in något bagage men det fick jag inget gehör för. Jag bad om att få lämna gaten och att komma tillbaka senare (min tanke var att försöka hitta något förvaringsskåp) men det fick jag inte. När jag slutligen erbjöd mig att kasta saker tills jag uppfyllde viktkraven fick jag som svar att det var redan registrerat i min biljett i datorsystemet och kunde inte tas bort. I de flesta liknande fallen brukar man få välja mellan att betala böter, avstå från att flyga eller att rätta till sitt fel, men i det här fallet fanns bara de första 2 alternativen.
Ingen annan har rapporterat om utökade handbagagekontroller på Kastrup och det anlitade tredjepartsföretag som utförde kontrollerna åt Pegasus har enligt uppgifter på internet mellan 1 och 10 anställda så det är med största sannolikhet inte frågan om någon storskalig, organiserad hangbagagekontroll på Kastrup, utan det här berör troligtvis endast Pegasusresenärer. Eftersom det är så få Pegasusresenärer på det här forumet tycker jag att den här tråden inte är särskilt värdefull och en moderator får gärna radera den.