Senaste nytt

Varning!!! Kontroll av handbagagets vikt

Jag kanske är helt ensam om detta, men jag har alltid mer än 8kg i mitt handbagage. Med tanke på hur många fliygningar jag har gjort och bara behövt väga en gång vad jag kan minnas så skulle nog jag också bli tjurig. Ang oresonlig så är det ju ingen som vet vad som hänt. Om jag blev stoppad i gaten och hade velat checka in min väska om de anser den inte får följa med hade jag också blivit irriterad på hela situationen, det kan jag lugnt säga. Speciellt om jag fått betala böter, vilket ju låter som att det inte var helt billigt...

Men du flyger ju inte heller med Pegasus va? Detta bolag gör naturligtvis pengar på detta. Sista gången (ja, sista gången någonsin ;)) jag flög Ryanair åkte jag på razzia vid gate. Mitt handbagage klarade inte måtten (med 4 cm), 34 EUR i "böter". Svor för mig själv, sedan insåg jag att det var mitt eget fel. Resenären har ett ansvar. I synnerhet på de bolag som tolkar regler strikt och gör ekonomi av det.

Men brukar man inte hävda att måtten på handbaggaget är en säkerhetsfråga - så med hjälp av "böter" köper man sig större plats i hatthyllorna... Det är väl inte en produkt som exempelvis Ryanair säljer annars ("Extrastort handbaggage")?

Men brukar man inte hävda att måtten på handbaggaget är en säkerhetsfråga - så med hjälp av "böter" köper man sig större plats i hatthyllorna... Det är väl inte en produkt som exempelvis Ryanair säljer annars ("Extrastort handbaggage")?

Tja, det lyckades de med. Min väska var inte ensam om att bli förpassad till bagageutrymmet under den resan.

Jag tackar för varningen, även om Pegasus inte är ett bolag jag kommer flyga med (men man ska väl aldrig säga aldrig).

Kan inte riktigt förstå varför trådstartaren ska sågas jämte fotknölarna - han verkar bara vilja hjälpa andra från att behöva betala böter (?) Ingenstans har han väl hävdat att han gjort rätt i att ha ett för tungt handbagage...
Att han försökte undslippa boten (där de var "oregerliga") känns inte ett dugg konstigt för mig - tror de flesta även försöker slippa P-böter och fortkörningsböter, trots vetskapen om att man gjort fel.

Last edited:
Personligen har jag aldrig varit med om att få mitt handbagage vägt. Däremot mins jag hur många diskussioner och dylikt jag hade med passagerare som reste med övervikt. Framför allt på de tyska lågprisbolagen. På den tiden var det zero tolerans mot övervikt så visade väskorna (bagage+handbagage) 2 kg övervikt var det bara att betala. Flygbolagen sände t o m ut "fejkade" passagerare för att säkerhetsställa att detta efterföljdes.

Det jag tror är att det kommer bli lättare att komma igenom med övervikt i handbagaget. Ta DY som exempel. Där checkar du in din väska själv, du ställer den på bagagebandet själv (på samma sätt som Qantas gör). Sedan har flygbolaget så korta marginaler vid ombordstigning att man helt enkelt inte hinner ta eventuella diskussioner med passagare med övervikt. Man kommer hellre iväg på tid än förlorar en slottid.

I övrigt så är det till syvene och sist vårat egna ansvar att kontrollera att den vikt vi tar ombord överstämmer med bolagens tillåtna frivikt. Vill vi riskera att få betala övervikt (vilket aldrig har hänt mig) får vi vara glada om de tar Amex så vi åtminstånde kan få EB poäng :D

Jag har fått mitt handbagage vägt en endaste gång, vad jag minns iaf. Det var vid transfer på TXL när jag inte fått ut båda boardingkort från min avreseflygplats. Väskan vägde klart mer än tillåtet men när jag tog ut datorn med tillbehör (som reglerna säger att man får ha i separat mindre väska) kom jag tillräckligt nära viktgränsen, varpå jag stoppade tillbaka datorn och lämnade disken.

Kan inte riktigt förstå varför trådstartaren ska sågas jämte fotknölarna - han verkar bara vilja hjälpa andra från att behöva betala böter (?) Ingenstans har han väl hävdat att han gjort rätt i att ha ett för tungt handbagage...
Att han försökte undslippa boten (där de var "oregerliga") känns inte ett dugg konstigt för mig - tror de flesta även försöker slippa P-böter och fortkörningsböter, trots vetskapen om att man gjort fel.
För mig är det självklarhet att saker och ting inte ingår och flygbolaget kontrollerar noga om man flyger med LCC.
Det känns överflödigt med varning av övervikt av handbagagekontroll på LCC. Ungefär som att varna folk här att fylla i ESTA innan man åker till USA.

Däremot personligen tycker jag att man bör varna folk att British Airways Business classs biljett ingår inte förval av säte utan status*, om man vill varna något.
Det är något helt unikt hos British Airways och jag känner inget annat seriösa flygbolag som tar betalt för förval av säte i Business class oavsett prisklass.

*Man kan välja säte i förväg gratis om man köper full-flex eller semi-flex biljett.

Jag tror framförallt att reaktionerna här i tråden kommer från det faktum att första inlägget saknade viktig information. Läser man det så kan man lätt få uppfattningen att det var SAS som vägt handbagage och när det sedan visade sig vara en LCC så blir folk lite upprörda över att ha blivit vilseledda...

På Göteborg city airport som är en LCC-flygplats, har man i alla fall tidigare vägt allt handbagage innan säkerhetskontrollen.

Toppen